Kaasujalka

Koeajo BMW i8 roadster – Arjen superauto

Julkaissut:

|

24.10.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo BMW i8 roadster – Arjen superauto

BMW i8 roadster on verraton superauto, josta pystyy nauttimaan täysin siemauksin myös normaalissa arjessa.

Koeajoin BMW i8 :n ensimmäisen kerran vuonna 2015 ja tuolloin 4-paikkainen coupe teki vaikutuksen. Nyt esitelty kaksipaikkainen roadster lyö laudalta kaikki. Unohtakaa Lamborghinit, McLarenit, Porschet ja hankkikaa i8 roadster.

Kevyiden rakenteiden ansiosta BMW i8 Roadster painaa vain 1 595 kiloa, mikä on ainoastaan 60 kiloa BMW i8 Coupé -mallia enemmän.

Roadsterin katto taittuu äänettömästi kokoon 15 sekunnissa jopa 50 kilometrin nopeudessa. Pieneen tilaan laskostuva katto jättää noin 100 litraa säilytystilaa istuinten taakse 88-litraisen tavaratilan lisäksi.

Tehokkaammat akut

Uudistuneessa i8:ssa on uudet korkeajänniteakut, joiden kapasiteetti on kasvanut huomattavasti. Akun kennojen kapasiteetti on lähes 1,5-kertaistunut 20 Ah:sta 34 Ah:iin ja bruttoenergia kasvanut 7,1 kWh:sta 11,6 kWh:iin. Tämä on mahdollistanut sähkömoottorin huipputehon nostamisen 105 kW:iin (+9 kW). Vääntöä tämä etupyöriin kytketty moottori tuottaa 250 Nm. Akut latautuvat myös ajettaessa moottorijarrutuksen ja jarrutusenergian talteenoton ansiosta. Autoa voi ladata kotona normaalista pistokkeesta, mutta se vie selkeästi enemmän aikaa. Tämän ostajan kannattaa sijoittaa kunnon kotilatausasemaan.

 

LUE MYÖS KOEAJO BMW I8  – PÄÄT KÄÄNTYY

 

Käytännössä uudistetut akut mahdollistavat kiihdytyksen pelkällä sähkömoottorilla jopa 105 kilometrin nopeuteen. Tehtaan ilmoittama toimintamatka pelkästään sähkömoottoreilla on 53 kilometriä ja se on hyvin lähellä totuutta, sillä me pääsimme vaivatta noin 48-50 kilometrin lukemiin. Aiempaan koeajoon verrattuna toimintasäde on kasvanut reilulla 10 kilometrillä.

Takarenkaisiin vaikuttava turboahdettu kolmesylinterinen ja 1,5-litrainen bensiinimoottori tuottaa 231 hevosvoimaa ja vääntöä 320 Nm:iä. Bensamoottori on lisäksi aiempaa puhtaampi, sillä sen vakiovarusteisiin kuuluu pienhiukkassuodatin, joka poistaa pakokaasuista pienhiukkaset tehokkaasti. Auton kokonaisteho on komeat 374 hevosvoimaa ja sen ansiosta tuttu nollasta sataseen sujuu 4,6 sekunnissa.
Lokinsiipiovilla varustettu BMW i8 on edelleen tyrmäävä ilmestys. Mikään muu auto ei ole vieläkään saanut tämmöistä huomiota. Ohikulkijat ottavat edelleen kuvia ja videoita. Tämä auto kerää huomiota ja siihen pitää vaan tottua.

Parantunut ohjaamo

Pienen kasvojen kohotuksen yhteydessä ohjaamo sai hienostuneemman ilmeen, jota se todella kaipasi. Istuimiakin on parannettu ja myös ajoasennon säätövaroja, mutta pitkälle kuljettajalle ne eivät vieläkään ole täydelliset.

Säilytystilanpuute vaivaa edelleen. Ohjaamossa ei ole juurikaan tilaa tavaroille. Ovitaskuja ei voi olla, koska ovet nousevat ylöspäin, eikä pikkutavaroille tarkoitetut lokerot ole kovin käytännöllisiä. Kännykälle sentään olisi voinut olla järkevä säilytyspaikka.
Tavaratilaan mahtuu kahden ihmiset lentolaukut sentään helposti.

Sileällä tiellä tämä on todella maukas ajettava ja jousitusta on kehitetty, että enää tämä ei ole niin nyökkivä ja epämukava kuopissa. Sport-asento antaa kaikki 374 hevosvoimaa käyttöön ja tuolloin maisema vaihtuu todella hätäisesti. Auton alusta toimii niin hyvin, että tavallinen kuljettaja ei uskalla kokeilla missä pito loppuu.

I8 roadster on siitä fantastinen superauto, että parhaat puolet tulevat esiin jo ihan normaalissa arjessa. Auton alusta toimii siinä mukavasti ja sähkön avulla voi kruisailla äänettömästi. Sähkömoottoreiden mahtava vääntö mahdollistaa sähäkät kiihdytykset vaivatta ja vetopitoa on loputtomasti.

Koeajon keskikulutus oli vain 4,6 litraa, sillä ajosuoritteissa oli paljon maantieajoa, jolloin mentiin pelkällä bensalla.

BMW i8 Roadster
Hinta: 182 684€
Iskutilavuus: 1499cm3
Yhteisteho: 374 hv
bensiini: 231 hv / 5800-6000 kierr/min
sähkö: 143 hv
Vääntö: bensa 320Nm / 3700 kierr/min
sähkö: 250Nm
Paino: 1670kg
Tavaratila: 88l
Huippunopeus: 250km/h
Kiihtyvyys 0-100km/h: 4.6s
Yhd kul. 2,1 l/100 km
Koeajon kulutus 4.6l
CO2-päästöt 46 g/km

Plussat
Muotoilu
Ajettavuus
Mukavuus
Kulutus

Miinukset
Säilytystilojen puute

Jälkimaku
BMW i8 on siitä poikkeuksellinen superauto, että sen ominaisuuksista pystyy nauttimaan täysin siemauksin ihan normaalissa arjessa.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *