Kaasujalka

Uusi MB A35 AMG on edullisin AMG-malli

Julkaissut:

|

21.9.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Uusi MB A35 AMG on edullisin AMG-malli

 

Mercedes-AMG esittelee Pariisin autonäyttelyssä 2.10. alkaen uuden aloitusmallin urheilullisen ajamisen kaikkein nopeimmin kasvavaan luokkaan.  Uusi Mercedes-AMG A 35 4Matic on kehitetty alusta lähtien yhdessä uuden A-sarjan kanssa ja yhtä aikaa myöhemmin esiteltävän A 45 4Maticin kanssa.

 

AMG-perheen tulokkaan 2-litrainen uusi turbomoottori perustuu A-sarjan nelisylinteriseen M 260 -moottoriin. Suorituskyvyssä huomion kiinnittävät välitön kaasuvaste, 400 Nm:n vääntömomentti jo 3000 minuuttikierroksesta alkaen sekä ajamisen iloa ruokkiva äänimaailma.

Tehoa moottori kehittää kaksikanavaisen twin-scroll -turboahtimen avulla 225 kW (306 hv). Moottorissa hyödynnetään myös muuttuvaa Camtronic-venttiilienajoitusta, moottorin jäähdytysnesteen ja öljykierron älykästä lämmönhallintaa, polttoaineen annosteluun tarkkoja piezo-suuttimia sekä useita moottorin sisäisiä kitkoja vähentäviä rakenteita. Esimerkkinä näistä toimenpiteistä on Mercedes-Benzin patentoima Conicshape®-prosessi, joka tunnetaan myös sylinteriseinämien “trumpettihoonauksena”: kun sylinteriseinämiä hoonataan, seinämän muotoa laajennetaan hiukan alaspäin mentäessä, jolloin kitka männänhelmassa vähenee pienentäen kulumista ja samalla polttonesteen kulutusta.

Tekniset tiedot:

Mercedes-AMG A 35 4Matic
Moottori 2.0 R4 turbo
Iskutilavuus 1991 cm3
Teho 225 kW (306 hv)/5800–6100 rpm
Vääntö 400 Nm/3000–4000 rpm
Voimalinja AMG Performance 4Matic
Vaihteisto AMG Speedshift DCT 7G
Yhd. kulutus 7,3–7,4 l/100 km
CO2-päästöt 167–169 g/km
Kiihtyvyys 0-100 km/h 4,7 s.
Huippunopeus 250 km (raj.)

AMG-vaihteisto ja -nelivetoratkaisu takaavat esimerkilliset ajo-ominaisuudet

Mercedes-AMG A 35 4Maticin voimansiirrossa hyödynnetään AMG Speedshift DCT 7G -kaksoiskytkinvaihteistoa, jonka välitykset on hiottu takaamaan väkevät kiihdytykset kaikilla nopeusalueilla. Race-Start-toiminto on vakiovaruste, ja kaikissa ajomoodeissa automaatti voidaan ohittaa ja vaihteita valita ohjauspyörän M-siivekkeillä (Manual).

Elektronisesti ohjautuva AMG Performance 4Matic -neliveto säätää vääntömomentin jaon akseleiden välillä reaaliajassa perustuen vallitsevaan kitkaan ja kuljettajan ajotapaan. Tasaisesti hyväpintaisella tiellä suoraan ajettaessa käytössä on etuvetopainotus. Olosuhteiden muuttuessa haastavimmiksi vetosuhde vaihtuu tarvittaessa aina 50:50-jakoon saakka etu- ja taka-akselin välillä. Voimanjaosta akselien välillä vastaa taka-akselin yhteyteen sijoitettu, sähköisesti ohjattu monilevykytkin.

Käytössä on viisi AMG Dynamic Select -ajotilaa: Slippery, Comfort, Sport, Sport+ sekä Individual.

Niin kauan kuin ESP on aktivoitu, nelivetojärjestelmä pysyy Comfort-moodissa. Kun kuljettaja painaa ESP Sport Handling – tai ESP Off -kytkintä, käyttöön valikoituu Sport-tila. Uusi jääolosuhteissa kehitetty Slippery-tila sopii nimensä mukaisesti liukkaisiin oloihin, joissa pito on rajoitettu.

AMG RIDE CONTROL -jousitus

AMG RIDE CONTROL-jousitus on suoraa sukua uuden Mercedes-Benz A-sarjan jousitukselle. Edessä käytetään McPherson- joustintukia yhdistettyinä kevyisiin alumiinisiin tukivarsiin. Parhaan mahdollisen ajonautinnon ja – suorituksen takaamiseksi etujousituksen geometria on suunniteltu tarjoamaan lineaarinen vaste ohjaukseen ja sitä kautta suora palaute kuljettajalle.

Takajousitus on rakenteeltaan nelitukivartinen Multi-Link. Taka-akselia on kiinnitetty alumiiniseen apurunkoon, joka on asetettu korirakenteesta irti vahvojen kumityynyjen avulla – näin värinät ja äänet välittyvät mahdollisimman vähäisessä määrin alustasta koriin. Alumiinin osuus alustan komponenttien materiaalina on kaiken kaikkiaan yksi tämän autoluokan suurimpia.

Virtuaalinen kisainsinööri AMG Track Pace hyppää mukaan hiomaan ajotaitoja

Sähkömekaanisesti ohjatun ohjauksen vaste säätyy ajonopeuden ja kuljettajan valitseman ajotilan perusteella. AMG-ohjauspyörän tasaiseksi muotoiltu alaosa, reiitetty nahkapinta tarttumakohdissa sekä punaiset tikkaukset viestivät ajamisen ilosta ja suorituskyvystä. Ohjauspyörän kosketusnäppäimillä voi hallita mittariston ja näyttöjen eri toimintoja pyyhkäisyliikkeillä. Vasemmalta reunalta löytyvät myös Distronic-vakionopeussäätimen näppäimet.

Valinnaisvarusteena autoon saa AMG Track Pace -telemetrialiittymän eli virtuaalisen kisainsinöörin rata-ajojen tueksi. Toiminto on osa auton MBUX-käyttöliittymää ja tallentaa yli 80 auton ominaisarvoa kuten nopeus- ja kiihdytystietoja. Ajotiedot ilmestyvät näytöille korostettuna punaisella tai vihreällä sen mukaan, miten kuljettaja ajaa verrattuna aikaisempiin tuloksiinsa. Tietojen tallennusta ja niistä tehtyjä analyysejä voi hyödyntää oman ajotaidon kehittämisessä. Palveluun on jo valmiiksi talletettu perustiedot ja -speksit kuuluisimmista moottoriradoista kuten Nürburgringistä ja Spa Francorchampsista, ja muidenkin ratojen tiedot voidaan vastaavasti syöttää järjestelmään.

Mercedes-AMG A 35 4Maticin sisustan AMG-tasoinen viimeistelyssä erottuvat mustat Artico-tekonahka/Dinamica-mikrokuituverhoillut istuimet punaisilla tikkauksilla sekä punaiset turvavyöt. A-sarjan AMG-versiossa MBUX-käyttöliittymä korvaa kokonaan entisen Comand-käyttöjärjestelmän ja luo yhä tiiviimmän yhteyden auton, kuljettajan ja matkustajien välille. Eri toimintojen ääniohjaus aktivoidaan tuttuun tapaan ”Hey Mercedes” -komennolla.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Uusi Tesla Model 3 Performance
Uudistunet Audi Q7 TFSI e quattro ja Q8 TFSI e quattro palaavat myyntiin
Nelipyörässä uusien autojen myynti rajusti valtakunnallista tasoa korkeammalla

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *