Koeajo käytetty MB C200 Sportcoupe – Aloittavalle tai entiselle naisyrittäjälle
16 vuotta vanha Mercedes-Benz C 200 Kompressor Sportcoupe lasikatolla, nahkasisustuksella ja automaattilaatikolla voisi olla hyvä vaihtoehto parempaa elämää hakevalle entiselle tai aloittavalle naisyrittäjälle.
Joskus aikoinaan päätoimittelin pienyrittäjille suunnattua lehteä. Olin toki itsekin silloin pienyrittäjä, aloitteleva freelancer pitkän palkkauran jälkeen. Tunsin siis hengenheimolaisuutta kohderyhmäni kanssa.
Tein juttuja erilaisista pienyrittäjistä, aloittelevista ja jo jollain tapaa paikkansakin markkinataloudessa vakiinnuttaneista. Silloin elettiin 2000-luvun puoliväliä ja verkostoituminen oli melko uusi ja aika kovakin juttu silloin. Verkostoitumisesta puhuivat eritoten aloittelevat naisyrittäjät.
Noh, jonkun verran haastattelemistani naisyrittäjistä oli menestyvien ukkojen vaimoja. Jotkut heistä ajoivat erilaisilla coupemallisilla autoilla, vaikkapa Volvo C30:lla tai juuri tällaisella koeajoon otetulla Mersun Sportcoupella. Epäilin, että jotkut olivat ostaneet auton ukkonsa rahoilla. Sen muistan, että joku taloushallinnon palveluja tarjoava naisyrittäjä ajoi tällaisella Mersun Sportcoupella.
Onko se ”oikea” Mersu?
Minusta Sportcoupe oli vähän oudon näköinen, eikä se mielestäni ollut oikein ehta Mersu. Omituinen möykky. Vaan olipa sellaisen ostanut yksi miespuolinen freelancer-kuvaajakin, joka tykkäsi pukeutua kalliiseen nahkatakkiin, kirjavaan huiviin ja kevyisiin steppihenkisiin kenkiin.
Sportcoupe taisi olla silloin tämän Mersun C-sarjan edullisin malli. Kyllä siinä Mersun iso tähti mollotteli keulalla, mutta vaikea sitä oli ihan ”oikeana” Mersuna pitää. Eihän oikeana Mersuna jotkut vanhat Mersu-miehet pidä edes C-sarjaa: vähintään E-kirjaiminen sen mallimerkinnän pitää olla.
Eli voisikohan tuon tiivistää niin, että Sportcoupen osti sellainen ihminen, joka oli paremman elämän alussa tai sitä kovasti halusi, mutta ei ollut siihen ihan vielä päässyt?
Olikin korkea aika tarkistaa, mikä se oikein on autojaan tämä Sportcoupe. Ajoon otettiin Autosillasta Sportcoupe 200 Kompressor oikein lasikaton ja nahkasisustuksen kera. Ja automaattilaatikkokin autossa oli.
Koeajo osoitti, että kyllä siinä melko lailla samanlaiset fiilarit saa kuin saman ikäisessä C-sarjan perus-Mersussakin. Kuskin paikalla istuessa ei niin hirveästi eroa ole. Kyyti tuntuu järeämmältä kuin ulkoapäin voisi olettaa.
Nuorille ja notkeille
Muistan jonkun maakuntalehden silloin aikoinaan kirjoittaneen, että Mercedes-Benz C-sarjan Sportcoupé poikkeaa useimmista muista sporteista siinä, että se sopii muillekin kuin nuorille ja notkeille: siihen on helppo istuutua ja sieltä on helppo nousta. Siinä on tilaa ja se tarjoaa ominaisuuksia moneen ajoon.
C-sarjan Sportcoupén uudet kompressorimoottorit edustivat useiden arvioiden mukaan silloin 2000-luvun alussa paitsi silloista, myös tulevaa aikaa. Ne kuluttivat ja päästivät vähemmän ja olivat selvästi hiljaisempia ja tehokkaampia kaikilla kierroksilla.
Puhdasverinen urheiluauto Sportcoupe ei ole, mutta kyllä sitä omana aikanaan saattoi kehua urheilulliseksi autoksi.
Hyvää ajoasentoa ei tarvinnut pitkään etsiä, se löytyi ihan perussäädöilläkin. Ja kuskin paikalla istuin tuntui vieläkin melko ryhdikkäältä ja tukevalta.
Monitoimiratti istuu vanhassakin käteen kuin hanska. Ohjauspyörän ja kaikki muutkin hallintalaitteet oppii nopeasti ja ne ovat hyvin ulottuvilla. Vanhan liiton mies vähän nykyisellä älynäyttöjen aikakaudella vähän ikävöikin näitä selkeämpiä aikoja.
Tasainen ja vääntävä
C-sarjan kompressorimoottori oli käynniltään ja väännöltään edelleen tasainen. Vääntöä löytyy alhaisillakin kierroksilla ja se tekee ajosta leppoisan miellyttävää.
Nämä Mersu Sportcoupet ovat iäkkäinä urheilullisesta designistaan huolimatta erityisesti isojen hyvien teiden kulkijoita. Vaan eivätpä se asfalttitien epätasaisuudetkaan persauksia koetelleet: alusta ottaa erittäin hienotunteisesti vastaan ne terveiset, jotka pitäisi tielaitokselle välittää eteenpäin.
Ohjaus on edelleen tarkka maantieajossa. Toisaalta se yllätty myös keveydellään, kun pysäköimme Sportcoupea Vantaanlaakson vanhan ostarin parkkipaikalle.
Sopii lapsiperheellekin
Autossa oli viisiportainen automaatti, ja kyllä tällainen auto kannattaa automaattina ottaakin. Ovathan Mersun automaatit yleensä olleet huipputasoa ja kaikkeen ajoon sopivia.
Vaikka Sportcoupé ei ole perheauto, se sopii toki pienen, parin alakouluikäisen tai sitä nuoremman lapsen perheen ainoaksikin ajokiksi. Tilaa on neljälle ihmiselle ja muutamille matkalaukuille. Kaksi keskikokoista täysikasvuista viihtyy takapenkillä kohtuullisesti, jos kohta kaksiovisuus vaikeuttaa liikkumista. Etuistuimet kaatuvat kyllä hyvin, mutta pidemmän päälle takapenkille kulku vaatii positiivista asennetta-Sen sijaan jalka-, pää- ja hartiatilaa takana riittää kohtuullisen paljon.
Sisustusmateriaalit ovat ajattomat ja näyttivät kestäneen kulutusta. Lopputulemana sanoisin, että kyllä minä tämän 214 000 kilometriä ajetun Sporcoupen vuosimallia 2002 edelleen ottaisin mieluummin kuin saman verran ajetun, mutta 6-7 tuoreemman Corollan.
Se sitten on kokonaan toinen juttu, onko se järkevää: automies menee aina ajettavuus edellä ja luotettavuus sekä korjauskulut tuppaavat siinä jäämään kakkossijalle
MERCEDES-BENZ C 200 KOMPRESSOR SPORTCOUPÉ
Vuosimalli: 2002
Mittarilukema: 214 000 km
Polttoaine: bensiini
Moottori: 1796 cm3
Tehot: 163 hv
Vaihteisto:5-lovinen automaatti
Vetotapa: takaveto
Kiihtyvyys (0-100 km/h): 9.4 s
Huippunopeus: 231 km/h
Vääntö: 240 Nm
Co2-päästöt: 219 g/km
Yhdistetty kulutus: 9.1 l/100 km
Hinta: 6499 €
Myyjä: Autosilta, Espoo
Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa