Kaasujalka

Koeajo Volvo XC40 D4 – Pienisuuri katumaasturi

Julkaissut:

|

20.8.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Volvo XC40 D4 – Pienisuuri katumaasturi

Volvo XC40 on merkin uusi katumaasturi ja kooltaan valmistajan pienin, mutta ei silti ole mikään pieni auto

Koeajo Volvo XC40. Hinnastossa on kolme eritehoista bensakonetta sekä 150 ja 190-heppaiset dieselit.  Nelivetoja löytyy molemmista käyttövoimista. Valitettavasti hybridimallia joutuu odottamaan vuoden 2019 syksyyn asti.

Edullisimmillaan XC40:n saa itselleen 39 167,90 eurolla ja malliston kalleimmasta R-Design-varusteisesta T5:sta saa maksaa 62 401,54 euroa. Pahimmat kilpailijat lienevät Audi Q2, BMW X2 ja Jaguar E-Pace.

Etumatkustajille XC40 tarjoaa erittäin hyvät tilat, mutta takana on vähän ahtaampaa, kuten tämän kokoisessa autossa voi olettaakin. Tavaratila vetää 460 litraa, joka on varsin kohtuullisen kokoinen.

Ohjaamon design on tuttua aiemmin esitellyistä isommista veljistä ja niiden viimeistelystä. Tyylikästä, laadukasta ja hienoa viimeistelyä.

Kuljettajan ajoasennon säätövarat ovat kiitettävät ja varmasti kaiken kokoiset kuskit saavat mieleisen ajoasennon.

Mainio neliveto

Me saimme koeajoon 190-hevosvoimaisen dieselin, johon oli ladattu komeasti lisää varusteita ja näin ollen juuri mitään ei enää jäänyt toivomisen varaan. Tosin hintakin kohosi varsin kovaksi.

Moottorin voima välittyy tiehen neljän vetävän pyörän välityksellä. Normaalissa ajossa auto on etuvetoinen, mutta takarenkaat tulevat mukaan tarpeen tullen. Nykyajan sähköisesti ohjatut nelivedot toimivat erittäin hienosti. Pyrimme kaikkien maastureiden kanssa kiipeämään tutun kallion ylitse, eikä sen ylittäminen tuottanut tuskaa lainkaan. XC40:n tämän maasto-ominaisuudet riittävät takuulla jokaiselle tavalliselle autoilijalle.

Koeajetun auton 190-hevosvoimainen diesel liikuttaa XC40:stä todella mukavasti ja suorituskykyä voisi luonnehtia varsin sähäkäksi. Vetokykyäkin löytyy mukavasti 2100 kiloa.

Nykyajan automaattivaihteisissa autoissa ärsyttävänä piirteenä on usein vaihteiston miettiminen mm. liikkeellelähdöissä ja nopeissa kaasupolkimen painalluksissa. Sitä ilmeni myös tässä Volvossa.

Koeajomme oli tällä kertaa pelkästään kaupungissa tapahtuvaa nurkkapyöritystä, joten kulutus ei kerro koko totuutta menoveden maistumisesta.

VOLVO XC40 D4 AWD R-Design aut
Hinta: 51 598,21€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 67 405€
Iskutilavuus: 1 969 cm3
Teho: 190 hv / 4 000 kierr/min
Vääntö: 400 Nm / 1 750-2 500 kierr/min
Paino: 1684kg
Tavaratila: 460l
Vetokyky max: 2 100 kg
Pit.lev.kork.aks.väli: 4425, 1863,1652, 2702 mm
Kiihtyvyys 0-100km/h: 7.9s
Huippunopeus:  210 km/h
Kulutus (valm.ilm): 5.1l
Päästöt:135g/km
Koeajon kulutus: 7.6l

Plussat
Laatuvaikutelma
Tilat
Neliveto

Miinukset 
Vaihteiston miettiminen
Hybridimallien puuttuminen

Jälkimaku
Volvo XC40 vahvistaa merkin asemaa kasvavassa segmentissä ja iskee kovan haasteen saksalaisille kilpakumppaneille.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Opel Astra Hybrid ST – Perusperheen talousfarkku
Koeajo Skoda Kodiaq PHEV – Hurja sähköinen toimintasäde
Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *