Pikkuautot muodostavat prosenttijengin
Pienet eli ns. A-segmentin vaihtoautojen markkinaosuus oli viime vuonna uusien autojen myynnissä vain 1,12 %. Siksi niitä on tarjolla vaihtoautohalleissakin niukasti.
Pikkuautojen osuus uusien autojen myynnistä on vaihdellut 2010-luvulla rajusti: huippuvuonna 2012 niiden osuus ensirekisteröinneissä oli 2,86 %, vuonna 2017 enää1,49. Tämän vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana osuus on ollut vain 1,12 %.
Jo pykälää suuremmat, B-segmentin ”pienehköt” autot ovat huikeasti suositumpia. Tämän vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana niiden osuus ensirekisteröinneissä on ollut peräti 19,3 %, viime vuoden aikana osuus markkinassa oli 16,92 %.
B-segmentin autojen suosiota selittää epäilemättä niiden koon kasvu: tämän päivän B-segmentin Volkswagen Polo on yhtä tilava kuin takavuosikymmenten Volkswagen Golf. A-segmentin pikkuautot sen sijaan ovat myös pysyneet aidosti pikkuautoina.
Sarjan suosikki on Fiat 500: sitä ensirekisteröitiin vuonna 2013 peräti 334 autoa. Heti perässä tuli Kia Picanto, 307 ensirekisteröityä autoa vuonna 2013. Kolmanneksi suosituinta Citroen C1:ä ensirekisteröitiin vain 170 autoa ja markkinoille juuri tullutta Opel Adamia 102 autoa. Loput jäivät alle 100 ensirekisteröityyn autoon, esimerkiksi Seat Miitä rekisteröitiin vain 75 autoa.
Luonnollisesti tämä heijastuu samojen autojen vaihtoautotarjontaan. 25. Toukokuuta Nettiauto.comissa oli tarjolla 92 käytettyä Fiat 500:aa, 114 Kia Picantoa, 26 Citroen C1:tä, 25 Opel Adamia ja 8 Seat Miitä.
Niukasta tarjonnasta huolimatta A-segmentin pikkuautot ovat kuitenkin vaihtoautomarkkinoilla hyvää myytävää.
–Aina tarvitaan pikkunäppärää autoa. Ne ovat myös siinä hintaluokassa, että sellainen on fiksua ostaa kakkosautoksi lapsiperheeseen tai kauppakassiksi kaupunkiin vanhemmallekin herralle tai rouvalle. Uudemmat pikkuautot ovat myös hyviä ajaa isommillakin teillä. Pikkuautoissa tänä päivänä yleistä 1-litraista moottoriakaan ei enää kavahdeta, sanoo autokauppias Jori Tarvonen Autokari Oy:n Varkauden liikkeestä.
Matkamittarilukema ratkaisee edelleen paljon.
– Moni miettii, että 150 000 kilometriä pikkuautolle on jo todella paljon. Mitä vähemmän kilometrejä sitä parempi, Tarvonen toteaa.
Kaikkien pienimpien A-segmentin autojen ahtaasta markkinaraosta kertoo paljon sekin, että Ford lopetti pienimmän mallinsa Ford Ka:n tuonnin Suomeen vuonna 2016. Tilalle tullutta Ka+-malliakaan ei löydy ainakaan maahantuojan kotisivuilta.
Näin niitä oli tarjolla Nettiauto.comissa 27.5.2018
Seat MII: 8 kpl
Suzuki Alto: 22 kpl
Renault Twingo: 62 kpl
Ford KA: 71 kpl
Citroen C1: 25 kpl
Opel Adam: 25 kpl
Fiat 500: 91 kpl
Kia Picanto: 114 kpl
Volkswagen Up!: 59 kpl
Skoda Citigo: 48 kpl
Toyota Aygo: 83 kpl
Näin pikkuautojen suosio on kehittynyt
Autoalan tiedotuskeskuksen tilastoista selviää, minkälainen on ollut kaikkein pienimpien eli A-segmentin autojen osuus verrattuna kaikkiin samana vuonna ensirekisteröityihin autoihin:
2010: 1,98 %
2011: 2,66 %
2012: 2,86 %
2013: 2,59 %
2014: 1,52 %
2015: 1,67 %
2016: 1,59 %
2017: 1,49 %
2018 (Tammikuu-maaliskuu): 1,12 %
Pienten katumaastureiden osuus ensirekisteröinnistä oli 3,06 % vuonna 2010, mutta tämän vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana niiden osuus oli jo 9,36 %.
Ensirekisteröityjen keskikokoisten katumaastureiden osuus markkinasta oli 8,95 % vielä vuonna 2010, tämän vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana osuus oli peräti 16,03 %.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa