Kaasujalka

Pikkuautot muodostavat prosenttijengin

Julkaissut:

|

16.7.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Pikkuautot muodostavat prosenttijengin

Hauskannäköinen ja persoonallinen, retrohenkinen Fiat 500 on pikkuautojen sarjan halutuimpia. Niitä on myös Nettiauto.comissa tarjolla käytettyinä lähes 100. Suosio näkyy myös hinnoissa, pilkkahinnalla vähän ajettuja ei ole kaupan. Kuvan pirteänkeltainen Fiat 500 Color Therapy 1,2-litraisella bensamoottorilla on vuosimallia 2013 ja mittarilukema on 74 000 km. Tampereen Autokeskuksen hintapyyntö on 8 750 €.

Pienet eli ns. A-segmentin vaihtoautojen markkinaosuus oli viime vuonna uusien autojen myynnissä vain 1,12 %. Siksi niitä on tarjolla vaihtoautohalleissakin niukasti.

Pikkuautojen osuus uusien autojen myynnistä on vaihdellut 2010-luvulla rajusti: huippuvuonna 2012 niiden osuus ensirekisteröinneissä oli 2,86 %, vuonna 2017 enää1,49. Tämän vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana osuus on ollut vain 1,12 %.

Jo pykälää suuremmat, B-segmentin ”pienehköt” autot ovat huikeasti suositumpia. Tämän vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana niiden osuus ensirekisteröinneissä on ollut peräti 19,3 %, viime vuoden aikana osuus markkinassa oli 16,92 %.

B-segmentin autojen suosiota selittää epäilemättä niiden koon kasvu: tämän päivän B-segmentin Volkswagen Polo on yhtä tilava kuin takavuosikymmenten Volkswagen Golf.  A-segmentin pikkuautot sen sijaan ovat myös pysyneet aidosti pikkuautoina.

Sarjan suosikki on Fiat 500: sitä ensirekisteröitiin vuonna 2013 peräti 334 autoa. Heti perässä tuli Kia Picanto, 307 ensirekisteröityä autoa vuonna 2013. Kolmanneksi suosituinta Citroen C1:ä ensirekisteröitiin vain 170 autoa ja markkinoille juuri tullutta Opel Adamia 102 autoa. Loput jäivät alle 100 ensirekisteröityyn autoon, esimerkiksi Seat Miitä rekisteröitiin vain 75 autoa.

Luonnollisesti tämä heijastuu samojen autojen vaihtoautotarjontaan.  25. Toukokuuta Nettiauto.comissa oli tarjolla 92 käytettyä Fiat 500:aa, 114 Kia Picantoa, 26 Citroen C1:tä, 25 Opel Adamia ja 8 Seat Miitä.

Niukasta tarjonnasta huolimatta A-segmentin pikkuautot ovat kuitenkin vaihtoautomarkkinoilla hyvää myytävää.

–Aina tarvitaan pikkunäppärää autoa. Ne ovat myös siinä hintaluokassa, että sellainen on fiksua ostaa kakkosautoksi lapsiperheeseen tai kauppakassiksi kaupunkiin vanhemmallekin herralle tai rouvalle. Uudemmat pikkuautot ovat myös hyviä ajaa isommillakin teillä. Pikkuautoissa tänä päivänä yleistä 1-litraista moottoriakaan ei enää kavahdeta, sanoo autokauppias Jori Tarvonen Autokari Oy:n Varkauden liikkeestä.

Matkamittarilukema ratkaisee edelleen paljon.

– Moni miettii, että 150 000 kilometriä pikkuautolle on jo todella paljon. Mitä vähemmän kilometrejä sitä parempi, Tarvonen toteaa.

Kaikkien pienimpien A-segmentin autojen ahtaasta markkinaraosta kertoo paljon sekin, että Ford lopetti pienimmän mallinsa Ford Ka:n tuonnin Suomeen vuonna 2016. Tilalle tullutta Ka+-malliakaan ei löydy ainakaan maahantuojan kotisivuilta.

Näin niitä oli tarjolla Nettiauto.comissa 27.5.2018

Seat MII: 8 kpl
Suzuki Alto: 22 kpl
Renault Twingo: 62 kpl
Ford KA: 71 kpl
Citroen C1: 25 kpl
Opel Adam: 25 kpl
Fiat 500: 91 kpl
Kia Picanto: 114 kpl
Volkswagen Up!: 59 kpl
Skoda Citigo: 48 kpl
Toyota Aygo: 83 kpl

Näin pikkuautojen suosio on kehittynyt

Autoalan tiedotuskeskuksen tilastoista selviää, minkälainen on ollut kaikkein pienimpien eli A-segmentin autojen osuus verrattuna kaikkiin samana vuonna ensirekisteröityihin autoihin:
2010: 1,98 %
2011: 2,66 %
2012: 2,86 %
2013: 2,59 %
2014: 1,52 %
2015: 1,67 %
2016: 1,59 %
2017: 1,49 %
2018 (Tammikuu-maaliskuu): 1,12 %

Pienten katumaastureiden osuus ensirekisteröinnistä oli 3,06 % vuonna 2010, mutta tämän vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana niiden osuus oli jo 9,36 %.

Ensirekisteröityjen keskikokoisten katumaastureiden osuus markkinasta oli 8,95 % vielä vuonna 2010, tämän vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana osuus oli peräti 16,03 %.

Citroen pienin malli C1 on pieni kaupunkiauto, joka syntyi PSA-yhtymän ja Toyotan yhteistyöprojektin seurauksena. Sen sisarmalleja ovat Peugeot 107 ja Toyota Aygo.
Autosilta Espoossa myy kuvan pirteän punaista Citroen C1 1.0i Editionia vuosimallia 2013 hintaan 6 299 euroa. 64 000 km ajetun auton houkuttelevuutta lisää ennen kaikkea tässä ”kirppujen” sarjassa harvinainen automaattivaihteisto.

Seat Mii 1,0 60 Ecomotive Stylesta 5-ovisenä ja vuosimallia 2013 oli myynnissä 6 990 eurolla Tampereella Ajopelit.fi:ssä. Litran moottorilla varustetun auton matkamittarilukema on 67 000 km.

Toyota Aygon suosio näkyy myös runsaana tarjontana vaihtoautomarkkinoilla. Kuvan 5-ovinenToyota Aygo 1,0 VVT-i Aygo Cool vuosimallia 2013 on vain 38 000 km ajettu. ALD Vaihtoautot Tampereella pyytää siitä 7900 €.

3-ovinen Volkswagen Up! 1.0 BlueMotion vuosimallia 2013 oli myynnissä Jyväskylän Autotarvikkeessa 7490 euron hintapyynnillä. Mittarilukema on 92 000 kilometriä.

70 000 km ajettu  ja 3-ovinen Skoda Citigo 1,0 60 Ambition oli myynnissä 6 780 eurolla Master Car Oy:ssä Vantaalla.

Renault Twingo esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä jo lokakuussa 1992 ja vuonna 2014 siitä esiteltiin jo kolmas sukupolvi. Kuvan auto on vuosimallia 2013 ja edustaa malliston toista sukupolvea. Tätä 70 000 km ajettua ,76-hevosvoimaisella ja 1.2-litraisella bensamoottorilla varustettua Twingoa myy Keijo Lehtonen Oy Mäntsälässä.

 

Kia Picanto on vahva tekijä pikkuautojen sarjassa. Kuvan Picanto 1,0 ISG LX on vuosimallia 2013 ja mittarilukema on 67 000 km. Autopades Oy:n hintapyyntö Helsingissä on 7 395 €. 9669411

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Hintavertailussa 20 000 euron roadsterit
Vaihto-Ceed’in ostaja vähemmän kriittinen malliuudistuksille
Sama vuosimalli, eri korimalli – A-Mersusta tuli 2012 täysin eri auto

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *