Kaasujalka

Mika Häkkinen: Kimin ja Lewisin osuma ei ollut tahallinen

Julkaissut:

|

11.7.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Mika Häkkinen: Kimin ja Lewisin osuma ei ollut tahallinen

“Häkä” painottaa törmäyksen olleen kisatilanne, jota pahensi se, että oltiin Hamiltonin kotiradalla. Kaksinkertainen maailmanmestari ihailee F1-autojen nykyvauhtia. 

Lewis Hamilton on brittiläisten formulafanien kansallissankari, ja ymmärrän täysin, miten he tuohtuivat hänen ja Kimi Räikkösen yhteentörmäyksestä Britannian osakilpailun ensimmäisellä kierroksella. Osuma ei kuitenkaan ollut tahallinen.

Siinä mutkassa tapahtui kolme asiaa. Ensinnäkin Kimi näki tilaa ja yritti asemoida autonsa mahdollisimman hyvin voidakseen hyödyntää tilanteen ja luoda ohitusmahdollisuuden. Toiseksi hän yritti pysyä tallikaverinsa Sebastian Vettelin perässä, koska tiesi, että Vettel menisi menojaan ellei hän pääsisi heti kantaan. Ja kolmanneksi Kimillä oli nähdäkseni muutenkin pieniä ongelmia kyseisessä mutkassa. Hän lukitsi renkaansa muutamaan otteeseen kisan aikana, ja luulen, ettei auto täysin totellut häntä siinä kohdassa. Kimin ja Lewisin kolari oli siis kisatilanne. Se vain herätti enemmän polemiikkia siksi, että kyseessä oli Lewisin kotikisa ja katsomot täynnä hänen fanejaan.

Ferrari kuronut eron umpeen vaikuttavalla tavalla

Ferrari johtaa viikonlopun jälkeen yhä molempia mestaruussarjoja. Vaikka en ikinä ajanutkaan Ferrarilla, kilpailin heitä vastaan vuosia ja tiedän heidän vahvuutensa. Heillä on tietenkin paljon kokemusta, mutta sen lisäksi Ferrari ei ole mikään tavallinen autonvalmistaja, koska se pystyy reagoimaan ongelmiin erittäin nopeasti. Heillä on siihen hyvät tekniset ja taloudelliset resurssit. He antavat aina kaikkensa ja ovat kuroneet kiinni eron Mercedekseen vaikuttavalla tavalla. Viimeisten parin, kolmen vuoden aikana Maranellossa on paiskittu lujasti töitä.

Se tekee Ferrarista niin kovan vastuksen. Et voi hengähtää, kun he jahtaavat sinua. Tällä hetkellä Ferrarilla on erittäin vahva paketti. Heidän moottorinsa on yhtä hyvä tai ehkä jopa parempi kuin Mercedeksellä. Siitä kertovat myös heidän asiakastalliensa suoritukset. Kauden 2018 Ferrarin koneitahan käyttävät Haas ja Sauber.

Hyvä uutinen on se, että tietyn tyyppisillä radoilla Red Bullin autot ovat erittäin kilpailukykyisiä, joten näemme taas jatkossa kolmen tallin taistelevan voitoista. Silverstonessa tarvitaan maksimiverran moottoritehoja, jotta downforcea ja pitoa voi hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla. Siksi Red Bull antoi tällä kertaa vähän tasoitusta, mutta olen varma, että he ovat taas mukana kahinoissa esimerkiksi Unkarissa.

Kuskit rakastavat nopeita autoja

Vaikutuin Silverstonen kisassa nykyisten F1-autojen vauhdista nopeissa mutkissa, jotka ovat radan tavaramerkki. Ehkä katsojatkin huomasivat, miten ison osan mutkista kuskit ajoivat jalka kaasupolkimella. Se oli aivan uskomatonta.

Kaikilla autoilla on käytössään yli 900 hevosvoimaa, ja se yhdistettynä aerodynaamiseen downforceen ja renkaiden pitoon tarkoittaa megavauhtia nopeissa mutkissa. Silverstone osoittaa ehkä parhaiten tähänastisen kauden radoista, miten nopeita F1-autoista on tullut. Olen varma, että tämän tasoinen suorituskyky on kaikille kuskeille mieleen.

Silverstonen nopeus johtaa myös siihen, että onnettomuudet tapahtuvat usein huippuvauhdista. Toro Rosson Brendon Hartley sai kokea sen, kun hänen eturipustuksensa petti kovassa vauhdissa. Auto suistui ulos radalta, lähes kääntyi ympäri ja päätyi seinään.

Minäkin kärsin urani aikana monesti ripustuksien pettämisestä, kun esimerkiksi olka-akseli tai tukivarsi ovat hajonneet. Se ei ole mikään mukava kokemus. Niin kävi usein, koska siihen aikaan kehitettiin hiilikuituisia tukivarsia metallisten sijaan. Ne olivat erittäin herkkiä kuumuudelle ja saattoivat haurastua ja pettää yhtäkkiä. Se tapahtui aina silloin, kun rasitus oli kovin, eli huippunopeuksissa…

Turvallisuuspanostukset osoittivat taas toimivuutensa

Osien pettäessä menetät auton hallinnan totaalisesti. Et voi enää ohjata tai jarruttaa, mikä on kamala tunne. Tiedän siis, miltä Hartleysta tuntui. Minulle kävi niin muun muassa Spassa, Melbournessa ja Silverstonessa, mutta siihen aikaan turvallisuusasioita oltiin vasta parantamassa. Turvallisuus ei ollut samalla tolalla kuin nykykuskeilla. Vuonna 1995 tai 1996 ajatus halo-turvakaaresta ei ollut mahdollinen. Hartleyn onnettomuus osoitti, että F1 hallitsee riskit ja rikkoutumiset entistä paremmin. Halosta voi olla monta mieltä, mutta se on jo suojannut päävammoilta ja kenties pelastunut henkiäkin.

Seuraava pysäkki on Saksa, ja odotan sitä innolla. Voitin Hockenheimin osakilpailun tasan 20 vuotta sitten, joten minulla on paikasta hyviä muistoja. Toivottavasti kisa on yhtä jännittävä kuin Silverstonessa!

Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Apurahaa Ferrari & erektio -tutkimukseen
Muuntotuki on tasa-arvoa ja säästää luontoa
Pitääkö auton olla niin iso?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *