Mika Häkkinen: Valtterin epäonni tuntuu pahemmalta mestaruusautolla
Peliyhtiö Unibetin F1-asiantuntija Mika Häkkinen muistuttaa Itävallan GP:n jälkeisessä kolumnissaan, miten huono onni on turhauttavaa mutta samalla luonnollinen osa Formula ykkösiä.
Häkkisen mukaan Mercedeksen reagointi kisapäivän ongelmiin oli hyvä osoitus tallin kulttuurista. Kaksinkertainen maailmanmestari korostaa myös, että Valtteri Bottaksen kokema epäonni tuntuu entistä pahemmalta, kun alla on mestaruustason auto.
Mercedeksellä oli vaikea viikonloppu Itävallassa. Heidän ongelmansa antoivat Max Verstappenille mahdollisuuden voittaa ja Ferrarille tilaisuuden saada sekä Kimi Räikkönen että Sebastian Vettel palkintopallille. Ferrari johtaa nyt sekä kuljettajien että valmistajien mestaruustaistoa, mikä on aika odottamatonta viikonlopun jälkeen, joka näytti jo olevan Mercedeksen juhlaa.
Valtteri Bottaksen lauantainen paalupaikka oli erittäin vahva suoritus. Hän oli vain 0,019 sekuntia nopeampi kuin Lewis Hamilton, mutta se riitti. Yleensä paalupaikan etu on se, että saa puhtaan ajolinjan ensimmäiseen mutkaan. Valtteri sai kuitenkin huonon lähdön, joka johtui osin renkaiden sutimisesta. Lisäksi Ferrareilla oli enemmän pitoa, koska he käyttivät eri rengasseosta kuin Mercedes. Tämä saattaa helposti olla ratkaiseva ero startissa, etenkin kun sunnuntaina radan lämpötila oli kymmenen astetta korkeampi kuin lauantaina. Kimi saikin fantastisen lähdön.
Turhauttava kisa Valtterille
Vaikka Valtteri nousi kakkossijalle ohitettuaan hienosti Maxin ja Kimin, luotettavuusongelma päätti hänen kisansa etuajassa. Taas kerran erittäin turhauttavaa, ja kaikkien mielestä Valtterilla on huonoa onnea. Se kuitenkin kuuluu Formula ykkösiin. Laji on ankara. Minulla vei seitsemän vuotta voittaa ensimmäinen kisani. Sinä aikana kärsin sekä luotettavuusongelmista että omista virheistäni.
Kun kokee jatkuvia ongelmia, saattaa haluta unohtaa Formula ykköset ja tehdä jotain ihan muuta. Sitten sitä palaa takaisin treenaamaan, keskittyy seuraavaan kisaan ja löytää motivaationsa uudelleen. Jos Valtterin tavoin alla on auto, jolla pystyy voittamaan mestaruuden, jokainen virhe, epäonnistuminen ja luotettavuusongelma tuntuu pahemmalta, koska tietää, että ne maksavat paljon pisteitä.
Silloin tallin ominaisuudet astuvat tärkeään asemaan. Kun kuskin ympärillä on ammattilaisia, jotka yrittävät ratkaista ongelmia, tajuaa ettei kyse olekaan vain sinusta itsestäsi. Kaikki muutkin tallissa haluavat voittaa.
Paineen alla monet sortuvat syyttämään muita
Saimme hyvän osoituksen Mercedeksen tiimihengestä Valtterin keskeytyksen jälkeen. Se aiheutti virtuaalisen turva-auton, ja Lewis Hamilton olisi pitänyt kutsua varikolle. Mercedes kuitenkin epäröi ja menetti tilaisuutensa, mikä maksoi Hamiltonin johtopaikan. Mercedeksen strategiapäällikkö James Vowles pyysi välittömästi tiimiradiossa Lewisilta anteeksi. Se kertoo paljon Mercedeksen tallikulttuurista. Se osoittaa, miten tallin johto on onnistunut luomaan ilmapiirin, jossa työntekijöille annetaan vastuuta ja he myös kantavat sen. Se osoittaa myös, etteivät ihmiset pelkää tehdä virheitä tai myöntää niitä.
Kuski hyötyy siitä, kun talli selittää, mikä meni vikaan. Jos ymmärtää tapahtuneen, pystyy rauhoittumaan, keskittymään uudelleen ja tajuamaan, että pitää painaa kisassa kovempaa. Se tarkoittaa myös, että kuljettajan kohdatessa median kisan jälkeen, hän ymmärtää paremmin, miksi asiat menivät vikaan. Tietenkin kuskien tunteet saattavat olla pinnassa kisan jälkeen, jos jotain on mennyt pahasti mönkään. Silloin saattaa käyttää vääriä sanoja. James Vowles siis vei Lewisilta paljon paineita ottamalla vastuun.
Lopulta sillä ei ollut paljon väliä, kun myös Lewisin autoon iski tekninen vika, ja hän joutui keskeyttämään. Tilanne kuitenkin osoitti mielenkiintoisella tavalla tallin positiivisen hengen.
Olen urallani työskennellyt ihmisten kanssa, jotka ovat myöntäneet virheensä GP-viikonlopun aikana. Rehellisyys osoittaa hyvää yhteishenkeä. Olen kuitenkin myös nähnyt, miten jotkut paineiden alla syyttelevät muita suojellakseen omaa asemaansa tallissa eivätkä ota vastuuta. Siksi hyvä organisaatio ja parhaat työntekijät ovat niin tärkeässä osassa Formula 1 -tallissa.
Keskikasti hyödynsi isompien tallien epäonnen
Kaksi muuta huomionarvoista seikkaa Itävallan osakilpailusta: Haas sai hienon tuloksen, kun Romain Grosjean oli neljäs ja Kevin Magnussen viides. Lisäksi McLarenin Fernando Alonso ajoi loistavasti sijalle kahdeksan.
Haasin talli on pieni, ja monet auton osat ovat peräisin Ferrarilta. Mutta kun kolme huipputallin kuskia keskeytti – kaksi Mercedes-kuljettajaa ja Red Bullin Daniel Ricciardo – avautui loistava tilaisuus saada paljon pisteitä, ja amerikkalaistalli teki mahtavaa työtä. Red Bull Ring, minun aikanani A1-Ring, on omituinen rata, jossa on paljon 90 asteen mutkia. Se tarkoittaa, että rata sopii sellaisille autoille, joiden säädöt mahdollistavat hyvän mutkista ulostulon. Haasille rata näytti sopivan, ja tulos on heille erittäin rohkaiseva.
Alonso starttasi kilpailuun varikkosuoralta, ja ajo kahdeksannelle sijalle on osoitus ominaisuuksista, joiden ansiosta Fernando on niin tunnettu: häneltä löytyy nopeutta, tasaisuutta ja rohkeutta. Hän ei koskaan anna periksi, ja tulos antoi McLarenille positiivisen sysäyksen ennen sunnuntaista Silverstonen kotikisaa.
Mika Häkkinen, Unibet Insider
Vastaa