Kaasujalka

Häkkinen muistelee kautta 1999: ”Coulthard klikkasi ulos – Tässä leikissä jokainen piste on tärkeä”

Julkaissut:

|

27.6.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Häkkinen muistelee kautta 1999: ”Coulthard klikkasi ulos – Tässä leikissä jokainen piste on tärkeä”

Mika Häkkinen Itävallan GP:ssä 1999

Häkkinen tietää kokemuksesta, että tiukassa mestaruustaistossa jokainen piste on tärkeä, joten Sebastian Vetteliltä nähtyisiin tempauksiin ei ole varaa. Kimi Räikkösen vauhti ja kokemus ovat Häkkisen mukaan asioita, joita Ferrari arvostaa. 

Oli mahtavaa nähdä Ranskan osakilpailun palaavan kalenteriin kymmenen vuoden tauon jälkeen. Monacon lisäksi kyseessä on kauden toinen ”lähikisani”, ja vaikka en olekaan ikinä kilpaillut F1-autolla Paul Ricardin radalla, tunnen sen hyvin. Kaksi asiaa nousi esiin viikonlopusta: Lewis Hamiltoninhelppo voitto, jota osaltaan avitti Sebastian Vettelin virhe ensimmäisessä mutkassa, ja monacolaisen Charles Leclercin vahva viikonloppu.

Kanadan pettymyksen jälkeen Mercedeksen piti petrata. Ranskaan tuotujen moottoripäivitysten myötä viikonloppu näytti olevan heille melko vaivaton. Juuri tämä tekee kaudesta 2018 niin vaikeasti arvioitavan. Viikonlopusta ja radasta toiseen huipputallien vahvuudet ja heikkoudet vaihtelevat. Kisojen alla ei ole selvää tunnetta siitä, kuka on vahvin. Voimme vain arvailla, mikä on erittäin mielenkiintoista!

Hamiltonin startatessa paalupaikalta ja Valtteri Bottaksen hänen viereltään odotin taas vahvaa suoritusta molemmilta. Valtterin kisa meni kuitenkin pilalle Vettelin ykkösmutkassa tekemän virheen takia. Vaikka Valtteri teki hyvän nousun, palkintopallille ei ollut mahdollisuuksia rikkoutuneen auton ja huonon toisen varikkopysähdyksen vuoksi.

Vetteliltä kallis virhe, Ferrari arvostaa Kimin vakautta

Me kaikki teemme virheitä niin elämässä kuin urheilussa, mutta Vettelin virhe oli kallis. Hänellä ei ole varaa heittää palkintopallisijoituksia hukkaan. Mestaruustaistelu on erittäin tiukka, ja jokainen piste on tärkeä. Kuten aina, tasaisuus on avainasemassa. Jos tietää, ettei kisaa voi voittaa, pitää ainakin varmistaa, että nappaa kakkos- tai kolmossijan. Sen takia huipputallit haluavat maailman parhaat kuljettajat. Heidän pitää tietenkin olla nopeita, mutta myös tuoda jatkuvasti pisteitä.

Vettelin kisan mentyä pilalle oli Ferrarilta aivan oikein antaa Kimi Räikköselle paras strategia ja auttaa hänet kolmossijalle. Kuten sanoin edellisessä kolumnissani, Kimillä on Ferrarin vaatimaa vauhtia ja kokemusta. Tiedän, että monet fanit odottavat ja toivovat, että hänen sopimuksensa jatkuu ensi vuonna. Kärkitalli hyötyy aina vakaudesta, ja sitä Ferrarikin arvostaa.

Leclerc yllättänyt F1-piirit

Aivan Kimin takaa kahdeksannesta lähtöruudusta starttasi Sauberin Charles Leclerc. Hän kuuluu Ferrarin nuorten kuljettajien ohjelmaan ja on tuonut hienoja suorituksia Sauberille. Alfa Romeo sponsoroi tallia seuraavien kolmen vuoden aikana, ja kuten moni tietää, Alfa Romeo kuuluu samaan konserniin kuin Ferrari. Lisäksi Sauber käyttää Ferrarin moottoreita torjuttuaan viime kaudella Hondan tarjouksen. Siteet Ferrariin ovat siis vahvat.

Leclerc on todistanut nopeutensa jo alemmissa formulaluokissa. Hän voitti GP3- ja Formula 2 -sarjojen mestaruudet vuosina 2016 ja 2017. F1-piirit sen sijaan on yllättänyt se, että hänellä näyttää olevan taito nostaa Sauber uudelle tasolle. Se osoittaa, että hän tietää, miten ottaa maksimisuoritus paketista irti. Lisäksi hän pystyy ajamaan pisteille. Viimeisissä viidessä kisassa pistesijoituksia on tullut neljästi. Kuten sanottu, sitä huipputallit vaativat maailmanluokan kuljettajilta: tasaisuutta yhdistettynä nopeuteen.

Itävallasta muistona kaksi voittoa

Ensi viikonloppuna vuorossa on Itävalta. Rata on hyvin erilainen Paul Ricardiin verrattuna ja Red Bullin kotikisa. Voitin siellä kahdesti vuosina 1998 ja 2000, joten minulla on paikasta oikein hyviä muistoja. Muistan myös, miten tallikaverini David Coulthard kilkkasi minut ulos johtopaikalta vuonna 1999. Putosin viimeiseksi ja taistelin tieni takaisin kolmospaikalle ja palkintopallille. Siihen aikaan kolmossijasta sai neljä pistettä, ja voitin sinä vuonna mestaruuden kahdella pisteellä. Siksi sanon aina, että tässä leikissä jokainen piste on tärkeä.

Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Apurahaa Ferrari & erektio -tutkimukseen
Muuntotuki on tasa-arvoa ja säästää luontoa
Pitääkö auton olla niin iso?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *