Koeajo käytetty Hyundai i40 – 300 000 km ajettuna yllättävän vakaa ja moderni
Luulin, että vitsit olisivat taas herkässä, kun päätoimittaja ampaisi pihaan n. 300 000 km ajetulla Hyundai i40 –dieselillä. Ei voi mitään, sen verran hyvä ja vankka peli, että vitsit karisivat matkalla Keravalle.’
Ensin tietysti mietin, että päätoimittaja oli löytänyt alle vanhan taksi –Hyundain. Mutta kilometreistä ja vuosista päätellen uskoisin sen kuitenkin palvelleen vaikkapa paljon ajavalla kaupparatsulla.
Vitsihän tämän tosiaan piti olla. Kun joskus 1990-luvun lopulla istuin Hyundai Elantra-taksiin pakkaskeleillä tuumin, että onpa Etelä-Korean pojilla vielä melkoisesti matkaa, jos aikoivat eurooppalaista miellyttää: sen verran kovaa tulivat sisään niin rengasäänet, moottorin ronksutus kuin tuulensuhinatkin.
Mutta tämä i40 on kyllä vanhanakin ihan toista maata. Vaikka koeajoautolla oli ikää jo kuusi vuotta ja mittarilukema kunnioitettavat 298 000 km, niin yllättävänkin laadukkaalta meno sillä tuntui Lahden moottoritiellä edelleen.
Asiallinen ajettava
Se on ulkoakin päin yhä kohtuullisen modernin oloihin ja ripauksen tyylikäskin. I40:n edeltäjä, kulmikas Sonata oli jo melkoinen kohlo.
Huippupersoonalliseksi, saatikka ylellisen oloiseksi i40:ää ei voi kehua. Sisarmallin Kia Optima kyllä tässä vetää ”lexusmaisuudessaan” pitemmän korren.
Mutta rehellinen ollakseni, i40 on ehdottomasti tyylikkäämpi ja tuoreemman oloihin kuin samoihin aikoihin markkinoille tullut Toyota Avensis.
Korealaisuutta on se, että vaikka jousituksessa on haettu mukavuutta, niin kyyti on röykkypinnoilla himpun täristävää. Ohjausta voisi kehua lähinnä asialliseksi: luokkansa kärkeen se ei tältä osin ihan yllä. Ajettavuus on hyvää perustasoa, mutta varsinaisia ”kicksejä” vuosimallin 2012 i40 tarjoa. Sanotaan nyt näin, että asiallinen peli.
Kaarteisiin mennään asiallisesti, eikä suuntavakavuuskaan tuota ongelmia. 1.7-litrainen diesel tarjoaa kohtuullisen ripeän kiihtyvyyden. Tässä oli kyllä iloa toimivasta automaattilootasta: olen käsittänyt, että käsivalintaiset vaativat pienemmillä kierroksilla ahkeraa kepittämistä.
Positiivisinta oli moottorin metelien hyvä eristäminen: vaikka renkaat jyristivätkin karkealla pinnalla, niin i40 on ikä- ja kokoluokassaan keskivertoa hiljaisempi diesel.
Ripaus ylellisyyttä
Sisustus noudattelee pitkälti samaa linjaa ulkomuotojen kanssa: se vaikuttaa edelleen kohtuullisen modernilta ja toimivaltakin. Hallintalaitteet ovat selkeät ja niitä on helppo käsitellä. Mittaristossa on vältetty turhaa kikkailua ja hyvä niin.
Koeajoautossa saa yllättävän paljon mukavuutta: mm. lämmitettävän ratin, kauko-ohjattavan Webaston ja peruutuskamerankin taustapeilissä. Käynnistyskin on avaimeton, mikä ei vielä vuonna 2012 ollut ihan jokapäiväistä kauraa. Puhumattakaan panoraamalasikattoluukusta: sehän on suorastaan ylellisyyttä.
Kaikkiaan vanha ja paljon ajettukin i40-diesel on yllättävän leppoisa ajettava. Sillä taitetaan matkaa 300 000 km:n mittarilukemasta huolimatta edelleen korostuneen rauhallisesti niin suorilla kuin mutkissakin.
Hyundai I40 Wagon 1,7 CRDi 100 Style Automaatti
Vuosimalli: 2012
Moottori: 1685 cm3
Käyttövoima: diesel
Tehot: 136 hv
Mittarilukema: 298 000 km
Co2: 159 g/km
Vetotapa: etuveto
Huippunopeus: 190 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 12 s
Yhdistetty kulutus: 6 l/100 km
Myyjä: Autoplaneetta, Espoo
Hinta: 6 980 €
Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa