Koeajo käytetty Ford Kuga – Yllättää mukavuudellaan
Koeajettuani reilu kuukausi sitten 10 vuotta vanhan Citroen C-Crosser SUVin asennoiduin samanikäisen ja saman sarjan Ford Kuga –dieselin koeajoon vähän ennakkoluuloisesti. Yllätykseksi kyyti ei ollut niin jyrisevää kuin odotin.
Kuga on tässä sarjassa jäänyt hiukan esimerkiksi kilpailijansa Volkswagen Tiguanin varjoon. Mielletäänkö Tiguan sitten kuitenkin vähän trendikkäämmäksi vai mistä on kysymys.
Mutta ei Kugakaan kuulemma huonoa myytävää ole. Niitä saa ominaisuuksiinsa ja ajomääriinsä nähden suhteellisen järkevällä hinnalla. Enkä ole ainakaan kuullut, että niissä olisi ainakaan mainittavan paljon murheita.
Voimaa laajalla alueella
Koeajoauton ikäisiä Kugia on tarjolla vain 2,0-litraisella dieselmoottorilla, jossa on tehoa 136 hv. Ei Kugakaan hissukseen mene, mutta yllättävän pehmeästi sen dieselpannu kuitenkin käy ja tarjoaa voimaa laajalla alueella.
Eikä 1700-kiloisen katumaasturin moottorilta voi kuitenkaan ihmeitä vaatia: ohittaessa kuutospykälä silmässä se kiihtyy vaisusti ja viitosellakin vain kohtuullisesti. Sitkeys on kuitenkin hyvä kuutospykälälläkin: 2-litrainen diesel vääntää melko väkevästi.
Haldex 3-nelivetojärjestelmä säätää voimanjakoa eteen/taakse tarpeen mukaan jopa 50/50 saakka. Alennusvaihdetta ei ole.
Sen sijaan sen kulutuslukemat ovat vuosimallin huomioiden melko pieniä ja C02-arvo taitaa olla peräti luokkansa pienin.
Ohjaus on nopea ja kevyt, tosin tunnoltaan se ei ole yhtä hyvä kuin Ford Mondeossa, tosin ei siitä kaukanakaan. Mutta eivät ne ole sen tunnokkaampia muissakaan samanikäisissä katumaastureissa.
Maantiellä ajaessa Ford Kuga on hyvä: suuntavakavuutta ei voi moittia. Kova jousitus tekee hitaasta ajosta hieman epämiellyttävämpää, kovemmissa nopeuksissa se toimii paljon mukavammin. Aikalaisten joukossa Kugan ajettavuus kuitenkin on katumaastureiden kärkeä: se ei huoju eikä heilu.
Kevyt ohjaus
Ohjaus on nopea ja kevyt, mutta tunnoltaan se ei edusta aivan Fordin parasta osaamista. Mutta jälleen kerran pitää muistuttaa, että parempia ei löydy samanikäisten kilpailijoidenkaan joukosta.
Karkealla pinnalla toki Kugankin renkaat jyrisevät ja tuuli suhisee moottoritienopeuksissa, mutta eivät niin paljon, että silloinkaan ajaminen olisi kärsimystä.
Jämäkkyys ulottuu sisätiloihinkin, varsinkin kuski istuu tukevasti.
10 vuotta vanhastakin Kugasta huokuu saksalainen laatu, toki mittarilukemakin on pieni. Vain 124 000 km. Tietenkin sen aikainen varustelu ei ollut samaa luokkaa kuin nykyään: parkkitutkaakin peruuttaessa kaipasi. Eteen ja sivuille näkee hyvin, taakse ja takaviistoon heikommin.
Koeajoauto on tuotu Ruotsista. Huollot siellä on hoidettu viimeisen päälle.
Ford Kuga 2,0 TDCi 136hv DPF 4WD Titanium M6
Vuosimalli: 2009
Mittarilukema: 129 000 km
Moottori: 1997 cm3, R4
Käyttövoima: diesel
Vaihteisto: 6-lovinen manuaali
Vetotapa: neliveto
Teho: 136 Hv
Huippunopeus: 180 km/h
Yhdistetty kulutus: 6.4 l/100km
CO2: 169 g/km
Mitat: pituus 4443 mm, leveys 1842 mm, korkeus 1710 mm, akseliväli 2690 mm
Myyjä: SAKA Vantaa – Suomen Autokauppa Oy
Hinta: 15 890 €
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa