Kaasujalka

Janne Lindberg nopein Ähtärin historic-rallissa

Julkaissut:

|

10.2.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Janne Lindberg nopein Ähtärin historic-rallissa

Historic Rally Trophy -sarjan toinen osakilpailu kulki nuotitettavien luokkien osalta koko ajan Tervakosken UA:n Janne Lindbergin komennossa. Tauon jälkeen Lindberg ja Harri Ruokonen siirtyivät myös historicien yleiskilpailun ykköseksi.

Ähtärin ympäristössä ajetussa Autopirtti-rallissa oli odotetusti yksi kilpailijapari ylitse muiden: WRC-kuljettajien muodostama autokunta Jari-Matti Latvala – Juho Hänninen piti kolmella ensimmäisellä erikoiskokeella selvästi kovinta vauhtia. Nuottien varassa ajanut Latvala oli tauolla 41,8 EK-kilometrin jälkeen kasvattanut eron toisena ajaneeseen Lindbergiin 2 minuuttiin ja 31 sekuntiin.

Lammilla ajetussa HRT-avauksessa yleiskilpailun voiton hitaampien kilpailijoiden vuoksi viidellä sekunnilla hävinnyt Janne Lindberg ei tietenkään kilpaillut Latvalaa vastaan. Tervakoskelainen ajoi ilman nuotteja ”keskellä tietä varman päälle”, mutta voitti silti kaikki ennen taukoa ajetut EK:t.

– Kaasu hirtti hiukan kiinni EK 3:lla, ja neloselle lähdettiin varmistelemaan voittoa. Kun Kimmo Juhannusvuorelta tuli neljä sekuntia neniin, päätettiin ajaa viimeinen EK tosissaan, kertasi VW Golfilla ajava Janne Lindberg Ähtärin tapahtumia.

Latvala keskeytti tauon jälkeen tekniseen vikaan, joten Lindberg johti neljän EK:n jälkeen koko historic-letkaa. Lindberg ajoi rallin päätteeksi neljännen EK-voittonsa ja kasvatti eron Jämsän Äijien Kimmo Juhannusvuoreen 14,7 sekuntiin. Paras nuottikuljettaja oli Tuomo Liukkonen, joka hävisi Lindbergille 27,6 sekuntia.

– Näköjään aikaiset herätykset sopivat minulle, olin heti alusta alkaen hereillä. Eiköhän me ajeta koko HRT-sarja – mutta ensi viikonloppuna korkataan SM-sarja tehokkaammalla VW Golfilla, kertoi Volkswagen Historic Rally Teamia pyörittävä Lindberg tulevista rallikuvioistaan.

Historic Rally Trophy -sarjassa ajetaan kuusi osakilpailua, ja seuraava HRT-osakilpailu on ohjelmassa toukokuussa. Mikkelin SM-rallissa Lindberg ajaa Suomi Cupissa, missä ajetaan nuoteista.

Kuva Merita Mäkinen

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Apurahaa Ferrari & erektio -tutkimukseen
Muuntotuki on tasa-arvoa ja säästää luontoa
Pitääkö auton olla niin iso?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *