Tuoreempikin jenkkimerkki käy yhä kaupaksi
Tuoreemmatkin amerikkalaiset automerkit, niin jenkeissä kuin Koreassa valmistetut, käyvät vaihtoautomarkkinoilla edelleen hyvin kaupaksi. Ehkä hieman yllättäenkin.
Surulliset katsastustilastot eivät välttämättä kerro totuutta, sillä hylkäykseen johtaneet viat ovat usein halpoja korjata.
A-katsastuksen tilastoissa maaliskuussa 2016 hylkäysprosentti oli korkeimmillaan yhdeksänvuotiaissa autoissa, ja eritoten amerikkalaisten Dodgen ja Chryslerin muutamissa malleissa.
Esimerkiksi Dodge Caliberin luvut olivat suorastaan murskaavia: yhdeksänvuotiaista ja keskimäärin 153 000 kilometriä ajetuista Calibereista hylättiin 54,09 prosenttia A-katsastukseen viedyistä autoista.
Helsingin Sanomien jutussa A-katsastuksen tekninen johtaja kertoi, että Caliberissa viat näyttäisivät liittyvän nimenomaan taka-akselistoon ja niveliin, myös ohjauslaitteissa oli vikoja.
Rahalle vastinetta
HS:n selvityksen mukaan Dodge Caliberin kanssa huonoiten etenkin vanhemmissa autoissa pärjäsivät Chrysler 300. Lisäksi Chevrolet Nubira on kahdeksanvuotiaissa kolmen huonomman joukossa. Myös Dodge Journey, Chrysler Sebring, Chrysler Grand Voyager ja Chrysler PT löytyvät tiettyjen vuosien pohjilta.
Euroopassa myydyt Chevroletit on kuitenkin jo 2000-luvulta lähtien valmistettu Koreassa, eikä koko merkkiä ole enää edes tuotu Eurooppaan muutamaan vuoteen. Myöskään Dodgella ja Chryslerillä ei enää ole Suomessa maahantuontia.
Vanhojen jenkkiautojen harrastajat ovat erikseen. Tässä jutussa tarkastellaan vain niitä tuoreempia amerikkalaisnimisiä käyttöautoja, jotka kilpailevat vaihtoautomarkkinoilla tavallisten, tuoreempien volyymimerkkien- ja mallien kanssa.
Tuoreempia, noin 10-vuotiata jenkkiautoja ja tuoreempiakin saa nyt melko edullisesti ja vähän ajettuina. Raisiolaisen Visa-Auton myyntipäällikkö Miikka Lännistö kehuu joitakin jenkkimerkkejä suorastaan hyviksi myytäviksi. Niissä saa rahalle paljon vastinetta: näyttävää ja persoonallista ulkonäköä, modernia tekniikkaa ja melko hyvää ajettavuuttakin.
Caliber yllättää
Lännistö myöntää, että esimerkiksi korealaiselle Chevrolet Cruzille amerikkalaisperäinen nimi on kuitenkin pieni rasite. Nimi yhdistetään perinteiseen ”Letukka”-lempinimeen ja asiakas saattaa kyseenalaistaa vaikkapa varaosien saannin.
–Silloin on mukava sanoa, että auto on General-Motorsin Etelä-Koreassa valmistama ja täkäläinen Länsi-Auto on myynyt Cruzea paljon uutena. Ja kun asiakas tulee etsimään ylimalkaan ns. Astra-kokoluokan autoa, myyntiä auttaa, kun kerron että Cruze on paljolti sama auto kuin Astra, sisustusta myöten.
Yksi kiitollinen piirre tuoreempia jenkkimerkkejä yhdistää: ne ovat moderneja ja hyviä ajaa, mutta ikäänsä ja ajomääriinsä nähden melko edullisiksi hinnoiteltuja.
Yllättäen juuri katsastustilastojen murheenkryyni Caliber ei ole lainkaan punainen vaate vaihtoautoliikkeessä. Hylkäämiseen johtaneet viat kun ovat melko helposti ja halvalla korjattavia.
–Ongelmat liittyvät vakaajan tankoihin ja raidetangon päihin. Niissä oli uusina heikot nivelet ja koiranluut maksavat ehkä viisi euroa. Asiakkaan kannattaa miettiä, ostaako auton, johon vaihtaa kerran vuodessa 50 euroa maksavan vakaajan tangon, vai katsastustilastoissa hyvin pärjäävän auton, joka tunnetaan maltaita maksavista jatkoketjuremonteistaan.
Katsastustilastothan eivät kerro monista oikeasti kalliista teknisistä vioista, vaan ensisijaisesti auton liikenneturvallisuuteen vaikuttavista puutteista.
Vähällä rahalla jenkkihenkeä
Calibereja Lännistö kertookin myyneensä paljon.
– 5000-6000 eurolla saa persoonallisen, modernin ja melko tuoreen auton vähillä kilometreillä ja se on myös hyvä ajettava. Caliberin ostamista olen harkinnut itsekin. Saman koko- ja ikäluokan, uusina myös samassa hintaluokassa painineet Opel Astrat ja Volkswagen Golfit maksavat paljon enemmän.
Isossa kokoluokassaan edulliset ja vähän ajetut Chrysler Sebring ja Dodge Avenger taas vetoavat asiakkaisiin nimenomaan siksi, että ne on valmistettu Amerikassa.
–Niitä ostavat asiakkaat hakevat nimenomaan modernia autoa tietyllä jenkkifiiliksellä. Ne ovat moderneja amerikkalaisia autoja, joissa edullisella hinnalla tulee mukaan paljon tilaa ja ylellisyyden tuntua V6-moottorilla.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa