Kaasujalka

Tuoreempikin jenkkimerkki käy yhä kaupaksi

Julkaissut:

|

7.2.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Tuoreempikin jenkkimerkki käy yhä kaupaksi

Yllättäen katsastustilastojen murheenkryyni Dodge Caliber on automyyjälle helppoa kaupattavaa: vakaajan tankoihin ja raidetangon päihin liittyvät viat ovat edullisesti ja helposti korjattavia. Kuvan Dodge Caliber 2,0 CVT SXT:llä vuosimallia 2010 on ajettu vain 52 000 kilometriä, mutta silti se lähtee seinäjokelaisesta Automyynti Jari Hemmingistä ulos 10 990 eurolla. 2-litrainen bensamoottori antaa tehoakin 156 hevosvoimaa ja aitoon jenkkihenkeen se on automaattivaihteinen.

Tuoreemmatkin amerikkalaiset automerkit, niin jenkeissä kuin Koreassa valmistetut, käyvät vaihtoautomarkkinoilla edelleen hyvin kaupaksi. Ehkä hieman yllättäenkin.

Surulliset katsastustilastot eivät välttämättä kerro totuutta, sillä hylkäykseen johtaneet viat ovat usein halpoja korjata.

A-katsastuksen tilastoissa maaliskuussa 2016 hylkäysprosentti oli korkeimmillaan yhdeksänvuotiaissa autoissa, ja eritoten amerikkalaisten Dodgen ja Chryslerin muutamissa malleissa.

Esimerkiksi Dodge Caliberin luvut olivat suorastaan murskaavia: yhdeksänvuotiaista ja keskimäärin 153 000 kilometriä ajetuista Calibereista hylättiin 54,09 prosenttia A-katsastukseen viedyistä autoista.

Helsingin Sanomien jutussa A-katsastuksen tekninen johtaja kertoi, että Caliberissa viat näyttäisivät liittyvän nimenomaan taka-akselistoon ja niveliin, myös ohjauslaitteissa oli vikoja.

Rahalle vastinetta

HS:n selvityksen mukaan Dodge Caliberin kanssa huonoiten etenkin vanhemmissa autoissa pärjäsivät Chrysler 300. Lisäksi Chevrolet Nubira on kahdeksanvuotiaissa kolmen huonomman joukossa. Myös Dodge Journey, Chrysler Sebring, Chrysler Grand Voyager ja Chrysler PT löytyvät tiettyjen vuosien pohjilta.

Euroopassa myydyt Chevroletit on kuitenkin jo 2000-luvulta lähtien valmistettu Koreassa, eikä koko merkkiä ole enää edes tuotu Eurooppaan muutamaan vuoteen. Myöskään Dodgella ja Chryslerillä ei enää ole Suomessa maahantuontia.

Vanhojen jenkkiautojen harrastajat ovat erikseen. Tässä jutussa tarkastellaan vain niitä tuoreempia amerikkalaisnimisiä käyttöautoja, jotka kilpailevat vaihtoautomarkkinoilla tavallisten, tuoreempien volyymimerkkien- ja mallien kanssa.

Tuoreempia, noin 10-vuotiata jenkkiautoja ja tuoreempiakin saa nyt melko edullisesti ja vähän ajettuina. Raisiolaisen Visa-Auton myyntipäällikkö Miikka Lännistö kehuu joitakin jenkkimerkkejä suorastaan hyviksi myytäviksi. Niissä saa rahalle paljon vastinetta: näyttävää ja persoonallista ulkonäköä, modernia tekniikkaa ja melko hyvää ajettavuuttakin.

Caliber yllättää

Lännistö myöntää, että esimerkiksi korealaiselle Chevrolet Cruzille amerikkalaisperäinen nimi on kuitenkin pieni rasite. Nimi yhdistetään perinteiseen ”Letukka”-lempinimeen ja asiakas saattaa kyseenalaistaa vaikkapa varaosien saannin.
–Silloin on mukava sanoa, että auto on General-Motorsin Etelä-Koreassa valmistama ja täkäläinen Länsi-Auto on myynyt Cruzea paljon uutena. Ja kun asiakas tulee etsimään ylimalkaan ns. Astra-kokoluokan autoa, myyntiä auttaa, kun kerron että Cruze on paljolti sama auto kuin Astra, sisustusta myöten.

Yksi kiitollinen piirre tuoreempia jenkkimerkkejä yhdistää: ne ovat moderneja ja hyviä ajaa, mutta ikäänsä ja ajomääriinsä nähden melko edullisiksi hinnoiteltuja.

Yllättäen juuri katsastustilastojen murheenkryyni Caliber ei ole lainkaan punainen vaate vaihtoautoliikkeessä. Hylkäämiseen johtaneet viat kun ovat melko helposti ja halvalla korjattavia.
–Ongelmat liittyvät vakaajan tankoihin ja raidetangon päihin. Niissä oli uusina heikot nivelet ja koiranluut maksavat ehkä viisi euroa. Asiakkaan kannattaa miettiä, ostaako auton, johon vaihtaa kerran vuodessa 50 euroa maksavan vakaajan tangon, vai katsastustilastoissa hyvin pärjäävän auton, joka tunnetaan maltaita maksavista jatkoketjuremonteistaan.

Katsastustilastothan eivät kerro monista oikeasti kalliista teknisistä vioista, vaan ensisijaisesti auton liikenneturvallisuuteen vaikuttavista puutteista.

Vähällä rahalla jenkkihenkeä

Calibereja Lännistö kertookin myyneensä paljon.
– 5000-6000 eurolla saa persoonallisen, modernin ja melko tuoreen auton vähillä kilometreillä ja se on myös hyvä ajettava. Caliberin ostamista olen harkinnut itsekin. Saman koko- ja ikäluokan, uusina myös samassa hintaluokassa painineet Opel Astrat ja Volkswagen Golfit maksavat paljon enemmän.

Isossa kokoluokassaan edulliset ja vähän ajetut Chrysler Sebring ja Dodge Avenger taas vetoavat asiakkaisiin nimenomaan siksi, että ne on valmistettu Amerikassa.
–Niitä ostavat asiakkaat hakevat nimenomaan modernia autoa tietyllä jenkkifiiliksellä. Ne ovat moderneja amerikkalaisia autoja, joissa edullisella hinnalla tulee mukaan paljon tilaa ja ylellisyyden tuntua V6-moottorilla.

Chrysler Sebring 2,0 M5 Touring vuosimallia 2008 edustaa Sebringin viimeistä Suomessa myytyä sukupolvea. Siksi auto epäilemättä tehoaa moniin isoa nykyjenkkiä etsiviin. Kauppatalo J. Inkeröinen Oy Savonlinnassa pyytää kuvan 2-litraisesta, vain 55 000 kilometriä ajetusta bensa-Sebringistä  8500 €. Mondeo samoilla kilometreillä ei taatusti lähde yhtä halvalla. Pikkuisen myyntiä saattaa hidastaa manuaalivaihteet: jenkkiauto kun usein halutaan automaattina.

Chevrolet Cruzea myydään niille ns. tavallisille autonkäyttäjille, joille amerikkalaisperäinen nimi voi olla pieni rasite: peruspentti kun saattaa pelätä esimerkiksi varaosatoimitusten  sujumista rapakon takaa. Huoli yleensä hälvenee, kun halvalla hinnalla myytävä auto osoittautuu General Motorsin merkiksi ja Etelä-Koreassa valmistetuksi, monilta osin myös identtiseksi saksalaisen Opel Astran kanssa. Kuvan Chevrolet Cruze LT 1.8:sta vuosimallia 2011 J. Rinta-Jouppi Tampereella pyytää 9 900 €. Autolla on ajettu vain 76 000 km.

Jeep on tällä hetkellä ainoa puhtaasti amerikkalainen automerkki, jolla on maahantuonti Suomessa. Jeep Patriot 2,4 Limited AutoStick vuosimallia vetoaa ennenkaikkea nelivetoisuudellaan ja automaattivaihteillaan. Tällä 2.4-litraisella bensamoottorilla varustetulla vuosimallin 2007 Patriotilla on ajettu 61 000 ja hintapyyntö Vantaan Automyynnissa on 9800 €.

Dodge Avenger 2.4 SXT Business on neliovinen iso sedan ja asettuu samaan nykyaikaisten amerikkalaisten autojen sarjaan Chrysler Sebringin kanssa. Kuvan auto on vuosimallia 2008 ja sillä on ajettu vain 76 000 kilometriä. Sen mukana saa paljon tilaa ja modernia jenkkihenkeä automaattilaatikon kera. Auto Pades Helsingissä pyytää tästä Suomi-autosta 7495 €.

Teksti Timo Kiiski

 

 

 

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Pikkuautot muodostavat prosenttijengin
Hintavertailussa 20 000 euron roadsterit
Vaihto-Ceed’in ostaja vähemmän kriittinen malliuudistuksille

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *