Kaasujalka

Koeajo käytetty Toyota Camry – Nöyrälle herkuttelijalle

Julkaissut:

|

25.1.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Toyota Camry – Nöyrälle herkuttelijalle

Camry jäi Toyotan viimeiseksi Suomeen tuotavaksi isoksi sedaniksi. 3-litraisen V6-bensamoottorin kera siinä on jotain kolhon nostalgista, suorastaan romanttista. Se sopii vaatimattomalle ja nöyrälle herkuttelijalle.

Koeajo käytetty Toyota Camry. Olen ennenkin kirjoittanut, että iäkkäämmissä ja isoissa japsisedaneissa on jotain jyhkeää. Kyllä, ne ovat omalla tavallaan mauttomia ja aika on selkeästi ajanut niiden muotojen ohi. Tämä viimeinen Camry-mallikin on vähän kuin saman ajan venytetty 9. sukupolven Toyota Corolla sedan.

Eli eurooppalaiset kilpailijat ovat kestäneet selkeästi paremmin aikaa.

Mutta juuri se muotojen kolhous jollain kumman tavalla tekee ainakin meikäläiseen vaikutuksen. Tämä koeajettu Toyota Camry vuosimallia 2004 edustaa malliston viimeistä Suomessa myytyä sukupolvea: se oli tuotannossa vuodet 2002-2006.

Paitsi ulkomitoiltaan, on se iso myös tavaratilaltaan: 580 litraa vetävänä se oli omana aikanaan Suomen markkinoiden porrasperäautoista isoin. Takaistuimellakin on tilaa on kolmelle, mutta keskipaikka ei ole yhtä mukavakuin reunapaikat.

Iso ja kevyt

Istuma-asento on miellyttävän ryhdikäs. Isokin auto tuntuu ihmismäisemmältä, kun sieltä näkee hyvin ulos. Ja jalopuujäljitteinen kojelauta luo aina ripauksen ylellisyyttä.

Ohjaus on tunnoton, mutta se ei haittaa. Niin se vain on, että kun 3-litrainen V6-bensamoottori kehrää niin mukavasti, tuntuu tällainen vähän jenkkihenkinen lelluminen jopa asiaan kuuluvalta: jousitus kun muuten tuntuu riittävän napakalta.

Ja kaupunkiajossahan tämä on juuri ohjauksen keveyden takia isoista mitoista huolimatta ihan kotonaan. Tämä sopii juuri sellaiselle isovatsaiselle ja vähän velkaantuneelle rakennusalan yrittäjälle, joka ei ajele kurveihin heikkopäisesti.

Moottori käy äänettömästi, eikä muutenkaan esiinny minkäänlaisia häiriöääniä; rengasmelu pysyy ohjaamon ulkopuolella paremmin kuin monessa muussa tämän ikä- ja kokoluokan autossa.

Sitähän on tänä päivänä ties 8-lovisiakin automaattilaatikoista, mutta en minä tällä Camrylla Espoon Kiloon Pohjanmaan Grillille lipuessani osannut niitä kaivata: neliportainen automaatti tuntui ihan toimivalta.

Vuonna 2005 muuten Pohjoismaiden laajimmassa autoilututkimuksessa juuri Camryn omistajat olivat autoonsa kaikkein tyytyväisimpiä.

Salanautiskelijalle

Lexus edustaa japanilaista luksusta, Toyota Camry ei ihan luksukseen yllä: se on siihen himpun liian ”rouhea”. Mutta juuri sehän siinä viehättääkin: se on kuitenkin isompi ja enemmän kuin Avensis.

Ominaisuuksiltaan, tiloiltaan ja hinnaltaan tämä 3-litrainen V6 maksoi vuonna 2001 markkinoille tullessaan n. 300 000 markkaa ja ostajat saatettiin luokitella rikkaisiin. Silti se oli USA:ssa silloin neljänä vuotena maan suosituin perinteinen henkilöauto lähes puolen miljoonan yksilön vuosimyynnillä.

Kun tietää Toyotan luotettavuuden, kohtuuhintaiset varaosat ja niin poispäin, niin tästä saa kyllä omia polkujaan kulkeva ja vähät trendeistä piittaava äijänköriläs hienon maantielaivan.  Koeajettu Camry kun on vielä Suomi-autokin.

Jos nyt ihan rehellinen olen, niin kyllä tämä samanikäiset Mondeot ja Passatit päihittää. Ja vaatimaton mies nauttii herkuttelusta ilman kateellisten huomiota: Camry kun on muodoiltaan hyvin yllätyksetön. Iäkäskin, mutta siististi pidetty Mersu voi herättää autoja vähemmän tuntevassa naapurissa selvästi enemmän närää.

 

Toyota Camry 3.0 V6
Vuosimalli: 2004
Mittarilukema: 241 000 km
Moottori: 2995 cm3, V6
Teho:  186 hv
Käyttövoima: bensiini
Huippunopeus: 225 km/h
Kiihtyvyys (0-100 km/h): 9.1 s
Mitat: pituus 4815 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1500 mm.
Yhdistetty kulutus: 11 l/100 km
Hinta: 6 980 €
Myyjä: Autoplaneetta, Espoo.

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Toyota Verso – Suurperheelliselle kentänhoitajalle
Koeajo Toyota CH-R – ”Plug in Hybrid nostaa nextille levelille”
Koeajo käytetty BMW 330e – ”Amis-BMW” päivittyi pistokehybridiksi

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *