Kaasujalka

Koeajo Mercedes-Benz S400d – Tappajahai

Julkaissut:

|

21.1.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mercedes-Benz S400d – Tappajahai

Mercedes-Benz S400d. Mersun uusi S-luokka on maailman paras auto? Siinäpä vasta tyhmä väittämä. Absoluuttista totuutta ei tiedä kukaan, mutta aika lähellä parasta uusi ”Ässä-malli” taitaa olla.

Koeajossa Mercedes-Benz S400d. Auto on todellinen Great White Shark. Kansankielellä Tappajahai. Uudistunut S-sarja on Mercedeksen nykyhistorian ylellisin loistoauto. Se on malliston todellinen lippulaiva.

Tähtimerkin S-sarja on uudistunut kasvojen kohotuksen eli ”faceliftin” myötä. Mallissa on yli 1600 uutta komponenttia tai osaa. Ulkopuolelta auto on muuttunut maltillisesti. Keula, jäähdyttimen säleikkö ja ajovalot ovat saaneet tuoreen ja terävämmän ilmeen. Perää on muutettu lähinnä valojen ja takahelman osalta.

Uutta ja älykästä nähdään niin konetilassa kuin ohjaamossa. Uudistuvan moottorivalikoiman lisäksi painoa on annettu autonomiatoimintojen kehittymiselle.

Miten maailman parasta autoa voi entisestään parantaa?

Hiljainen ja voimakas

Ensimmäinen vaikutelma tästä johtajaluokan laitteesta on mykistävä hiljaisuus. MB S 400 on mukulakivillä ja maantiellä äänetön vaunu. Tuuli ei suhise, renkaat ei valita ja moottorin äänet on saatu minimoitua. En välitä edes laittaa äänentoistoa tai viihdetoimintaa päälle, haluan vain nauttia tämän valkoisen saalistajan hiljaisesta ja miellyttävästä kyydistä.

LUE TÄSTÄ: KÄYTETTY MERCEDES-BENZ S400 HYBRIDIN KOEAJO

Yhdeksän-vaihteinen automaattilaatikko mahdollistaa miltei huomaamattomat vaihdot. Ohjaamossa viihtyy niin ratin takana kuin takapenkillä eli niin sanotulla smokkipaikalla. Ilmajousitus imee kuopat ja epätasaisuudet.

Voimaa S 400-mallin diesel-padassa piisaa. Konehuoneeseen on tarjolla Mercedes-Benzin historian voimakkain henkilöauton dieselmoottori, joka tuottaa 340 hevosvoimaa ja 700 Nm:n väännön.

Tarvittaessa kolmilitraisen, kuusipyttyisen rivimoottorin antama kyyti on rapsakan reipasta. Nollasta sataan kiihtyvyys on 5,4 sekuntia. Ei huono lukema edustusautolle joka painaa yli 2000 kiloa. Parhaiten laite viihtyisi Saksan moottoriteillä, ilman nopeusrajoituksia.  

Polttoaineenkulutus on kohtuullinen, sekalaisessa koeajossa liikutaan reilun kuuden litran/100 km paikkeilla. Talvinopeuksilla ja maantiellä päästää jopa pienempiin lukemiin. Tosin kannattaa muistaa, että tämän tasoisen ja hintaisen laitteen ostajat eivät ole erityisen kiinnostuneita kulutuslukemista.

CO2-päästöt ovat 135 grammaa/km. Kiinnostava fakta. S 400-versiota on Suomessa myynnissä vain nelivetoisena 4Matic-mallina.

Kohti autonomista ajoa

Uudessa S-luokassa otetaan iso askel kohti itseohjautuvaa ajamista. 

Turvallisuus- ja ajoavustinjärjestelmiin kuuluvat aktiivinen jarruavustin, sivutuuliavustin, vireystila-avustin, liikennemerkkiavustin ja ennakoiva matkustajien kuuloelimiä suojaava järjestelmä.

Aktiivinen etäisyysvakionopeussäädin ja aktiivinen ohjausavustin auttavat kuljettajaa säilyttämään turvavälin edellä ajavaan autoon. Nopeus säätyy automaattisesti lähestyttäessä mutkaa tai risteystä. Kamera- ja tutkajärjestelmiensä ansiosta S-sarja havaitsee entistä paremmin ympäröivän liikenteen. Navigointitietoja hyödynnetään nyt ensimmäistä kertaa auton ajokäyttämisen laskentaan.

Auton eri toimintoja voidaan ensi kertaa ohjata ja muuttaa joustavasti puheohjauksella. Äänikomentoja voidaan käyttää ilmastoinnin, istuintuuletuksen, sisävalaistuksen, istuinten hierontatoimintojen ja HUD-heijastusnäytön ohjaamiseen. Varusteiden lista on loputon.

Huh huijakkaa. Kaikki tämä ”litania” kuulostaa tavallisen autoilijan korvaan melkoiselta munkkilatinalta. Käytännössä tämä valtaisa turvallisuuslaitteiden määrä tarkoittaa sitä, että ajaminen on tehty kuljettajalle mahdollisimman helpoksi ja turvalliseksi. 

Suomessa S 400 4Matic ei ole ihan joka pojan kaara. Perusauton hinta on 139 000 euroa. Lisävarusteisiin uppoaa helposti pikkuauton verran lisää. 

Amen.

Mercedes-Benz S400 Diesel 4Matic
Hinta alkaen: 138 937 euroa
Iskutilavuus: 2925 cm3
Teho: 250(340) kW(hv)
Vääntö: 700 Nm
Pituus ja paino: 5.141 metriä ja 2060 kiloa
Vetotapa: Jatkuva neliveto
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 5.4 sekuntia
Huippunopeus: 250 km/h, elektronisesti rajoitettu
Koeajon kulutus: 6.7 litraa

Mauri Nurmi

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *