Kaasujalka

Anssi Valkoinen voitti BMW-mestari Havelinin

Julkaissut:

|

21.1.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Anssi Valkoinen voitti BMW-mestari Havelinin

Kuva Marko Kyöstilä

BMW Xtreme Rally -sarjan avausosakilpailu ratkesi vasta päätöserikoiskokeella, kun reilun pohja-ajan ajanut Anssi Valkonen nousi hallitsevan mestarin Veli-Matti Havelinin ohi.

Etuvetoisella autolla rallin SM3-luokassa viime vuonna kilpaillut kauhavalainen Anssi Valkonen teki onnistuneen paluun takavetoisen auton rattiin voittamalla Lammilla ajetun BMW-rallisarjan avausosakilpailun. Tiukimman vastuksen nuorukaiselle antoi BMW-sarjan mestaruuden viime vuonna näytöstyyliin voittanut Laihian UA:n Veli-Matti Havelin.

Ennakkoarvio, että tänä vuonna ajettaisiin historian kovatasoisin BMW-rallisarja, ei mennyt avauskisan tapahtumien perusteella pieleen. Mukana on yhdeksi ennakkosuosikiksi veikatun Anssi Valkosen lisäksi neljä sarjan vanhaa mestaria. Veli-Matti Havelinin lisäksi mestariksi ovat ajaneet Nurmijärven UA:n Sami Grönthal (2016), Valkealan UA:n Tommi Harju (2014) ja Lapuan UA:n Timo Bäck (2008 ja 2012), joista jälkimmäinen kilpailee yli 50-vuotiaiden kuljettajien seniorimestaruudesta.

Vanhat mestarit ja Valkonen muodostivat Lammilla ajetussa sarja-avauksessa kolmen erikoiskokeen jälkeen tiukan kärkiviisikon. Tauolla kärjessä oli Bäck ennen Havelinia ja Valkosta. Havelin siirtyi nelos-EK:lla kärkeen, mutta kärkitrio mahtui 4,5 sekunnin sisälle.

Pienillä teillä ajettu yli 23 km:n mittainen päätös-EK sopi Valkoselle, joka täräytti yli 16 sekunnin pohjat. Hallitseva mestari Veli-Matti Havelin hävisi sarja-avauksessa Anssi Valkoselle 11,6 sekuntia. Bäck putosi EK 5:llä kauas kärjestä, ja Tommi Harju ”peri” häneltä BMW-luokan kolmospaikan. Yleiskilpailun 12:s sija toi Timo Bäckille kuitenkin seniorien suurimmat pisteet. Juniorien ykkönen oli kahdeksanneksi sijoittunut Ahveniston AU:n Juha Metsä-Mattila.

BMW-sarjan seuraava osakilpailut ajetaan 10.2. Ähtärissä.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Apurahaa Ferrari & erektio -tutkimukseen
Muuntotuki on tasa-arvoa ja säästää luontoa
Pitääkö auton olla niin iso?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *