Kaasujalka

Koeajo Volkswagen Golf R – Perhesporttien kunkku

Julkaissut:

|

13.1.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Volkswagen Golf R – Perhesporttien kunkku

Nopein Volkswagen Golf R sai uudistumisen myötä 10 heppaa lisää tehoa ja nyt myös viistoperäinen versio kuuluu Suomen hinnastoon.

Koeajossa Volkswagen Golf R. Ärrä-Golfin koeajoimme edellisen kerran muutama vuosi sitten ja tuolloin ajelimme talvirenkailla kylmällä asfaltilla, joten pito-ominaisuudet jäivät vähän arvailujen varaan. Silti Golf R teki suunnattoman positiivisen vaikutuksen ajamisen helppoudella ja hauskuudella. 

 Maltillisesti lisää

Uudistunut Volkswagen Golf R tarjoaa 10 hevosvoimaa ja 20 Newtonia enemmän voimaa, mutta perstuntumalla näiden suorituskyvyn eroa on täysin mahdoton sanoa. Etenkin, kun edellisestä koeajosta on aikaa jo muutama vuosi. Vaihteistona on pysynyt kaksoiskytkentävaihteisto ja vetotapa luonnollisesti neliveto. Muuta vetotapaa ei ole edes tarjollakaan. Uutta on se, että viistoperäistäkin mallia tuodaan Suomeen ja sen hinta on 54 875,59 euroa. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että 245 hevosvoimainen GTI Performance maksaa peräti 15000 euroa vähemmän.

Ulkoisesti erot perusmalliin ovat pysyneet samana ja merkittävimmät erot tulevatkin neljästä pakoputkenpäästä, erilaisesta etupuskurista, isommista vanteista ja matalammasta alustasta. Tavallinen pulliaisen silmään tämä ei todellakaan pistä, mutta automiehet noteerasivat kyllä heti.

Ohjaamossa myös vallitsee harkittu ja suhteellisen hillitty linja. Istuimet ovat vakiomallia sporttisemmat, mutta ei kuitenkaan tyydytä rata-ajoa harrastavan kuljettajan tarpeita. Arkiajoon ne käyvät kuitenkin paremmin kuin hyvin. Ajoasento on likipitäen täydellinen ja kuljettajan paikalla viihtyy todella hyvin.

 

LUE MYÖS: VOLKSWAGEN GOLF VARIANT R KOEAJO

Edeltäjän tavoin tämä uudistunut versio on todella fantastisen hauska perheauto ajaa. Suorituskyky on mykistävä ja ajaminen naurettavan helppoa. Tällä jokainen saa aikaa helposti valheellisen mielikuvan, että olisi todellisuutta parempi kuljettaja. Tasapainoista ajettavuutta auttavat tasauspyörästön lukot sekä etu- että taka-akselilla.

Nykyajan moottoritekniikan kehityksen huomaa alentuneena polttoaineen kulutuksena, sillä koeajon kulutus jäi 9.1 litraan. Se on erittäin kohtuullinen lukema, ottaen huomioon meidän ajotapa, nelivetoisuus ja tehot.

 

Volkswagen Golf R 4Motion DSG
Hinta: 56 330,17€
Iskutilavuus: 1 984 cm3
Teho: 310 hv/ 5500-6 500 kier/min
Vääntö: 400 Nm / 2000-5 400 kier/min
Paino: 1505kg
Tavaratila: 343l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4 263, 1 790, 1 465, 2 626 mm
Kiihtyvyys 0-100km/h: 4.6s
Huippunopeus: 250km/h
Kulutus (valm.ilm): 7.1l
Päästöt: 163g/km
Koeajon kulutus: 9,1l

Plussat
Ajettavuus
Suorituskyky

Miinukset

Jälkimaku
Vaikka kilpailu kiristyy koko ajan niin Volkswagen Golf R on viistoperäisenä markkinoiden “hot hatch” ja nyt tämä uusin painos on entistä tulisempi, myös näin farkkuna.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *