Kaasujalka

Vaihtoautovertailu – Perusperheiden 4-vetoiset

Julkaissut:

|

11.1.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vaihtoautovertailu – Perusperheiden 4-vetoiset

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 140 4×4 Scout vm. 2010 on luultavasti tämän sarjan kakkonen, heti Qashqain jälkeen. 2-litraisen nelivetodieselin puhti riittänee perusperheen talvisiin mökkiajoihin.  Ja onhan siinä jo ulospäinkin perusfarmarista erottavia maasturielementtejä: korkeampi maavara sekä suojalevyt edessä ja takana.  Manuaalilaatikko juuri Skodassa ei liene miinusta. Mittarilukema tosin on jo 180 000 km. Tmi Panu Holopainen Joensuussa pyytää kuvan autosta 14 500 €.

Käytettyjen perusautojen nelivetomallit ostetaan tarpeeseen: ne eivät siis ole vaihtoehtoja saman mallin etuvetoisille versioille.

15 000 euron hintaluokassa perusperheiden nelivetoiset ns. tavisautot menevät hyvin kaupaksi, jos hinta on kohdallaan.

Tavoisautoilla tarkoitamme tässä siis muita kuin ns. premium-merkkejä: Audia, BMW:tä, Mercedestä ja Volvoakin.

Eli niitä automalleja, jotka perheet ostavat käytännön tarpeeseen enemmän kuin näyttävyyden takia: niillä ajetaan mökille ja lapsia harrastuksiin. Toisin sanoen nämä ovat ensirekisteröintitilastojen piikkipaikkoja hätyytteleviä volyymimalleja. Kokoluokaltaan ne osuvat ns. C-segmenttiin eli alempaan keskiluokkaan.

Ja suosituin korimalli on tietysti tänä päivänä crossover: sekoitus farmari- ja tila-autoa, jossain määrin maasturia ja coupéakin.
–Matalammat farmarit eivät ehkä ole ihan niin suosittuja. Tämän kokoluokan crossoverit ovat ehkä vähän sellaisia ”wannabe” –versioita isommista malleista: niissä istutaan korkealla ja tuntuma on maasturimaisempi.

Qashqai hitti 4-vedollakin

Perusautojakin myydään yhä enemmän nelivetoisina.
– Kyllä ne ovat vaihtoautoina hyvin kaupallisia tuotteita, kun ne ovat sitä uusinakin, sanoo vaihtoautokauppaa sekä Keski-Suomessa että etelässä Helsingissä, Järvenpäässä ja Tuusulassa tekevän Vaihtoautomaan Niko Leskinen.

Vaikka esimerkiksi Nissan Qashqai -crossovereista valtaosa myydään etuvetoisina, niin silti se on tässä 15 000 euron hintaluokassa suosikki myös nelivetoisena.
–Nelivetoisen ostavalle ei edes liikkeeseen tullessa pelkkä etuvetomalli samasta autosta ei ole vaihtoehto. Hän haluaa nimenomaan nelivetoisen, Leskinen sanoo.

Eli nelivetoisuus ei ole vain yksi houkutteleva lisäominaisuus muiden varusteiden joukossa.

Leskinen tuntee asiakasmieltymysten erot maakunnissa.
–Esimerkiksi Subarun nelivedot menevät ehkä täällä Keski-Suomessa paremmin kaupaksi kuin etelässä, hän sanoo.

Nelivetoisuuden lisäksi nämä autot halutaan myös dieseleinä ja riittävillä tehoilla, taloudellisuuden siitä kärsimättä.
–1.6-litrainen ja keskimäärin 150-hevosvoimainen dieselmoottori on suosituin, Leskinen sanoo.

Subaru Legacy ei ehkä ole kaikkein kuumimpia vaihtoautovaihdokkeja tässä sarjassa, mutta nelivetoinenm 2-litrainen ja 150-hevosvoimainen farmaridiesel kuitenkin lienee varma, koeteltu ja tilava työjuhta, kun mittarilukema on 150 000 km.   Kuvan Subusta Lappeenrannan Auto-Bil pyytää 14 500 €.

 

 

Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi 4wd GL P A on jo enemmän iso maasturi kuin C-segmentin ”wannabe”-crossover. 2.2-litraisen ja 155-hevosvoimaisen nelivetodieselin 343 Nm:n vääntö riittänee perusperheen tarpeisiin. Automaatti tietysti on plussaa. Kuvan Santa Fe on vuosimallia 2009 ja 177 00 kilometriä ajettu. Se on myynnissä Salon Autotalossa 14 500 eurolla.

Korealainen Hyundai ix35 2.0 CRDi 4WD 100KW STYLE BUSINESS vuosimallia 2011 on tässä sarjassa vähän kysymysmerkki. Se on vanhoja Tucsoneita ja ensimmäisen polven Santa Fe –malleja selvästi modernimpi, mutta kuitenkin jollain tavalla yllätyksettömän näköinen. Tekniikka lienee kuitenkin varmaa. Kuvan autolla on ajettu 174 000 km ja Autosilta Jagro Espoossa pyytää siitä 14 899 €.

Japanilainen Mitsubishi Outlandervuosimallia 2010 on käytännössä pitkälti sama SUV-luokan auto kuin ranskalaisen PSA-konsernin Peugeot 4007 ja Citroen C-Crosser.  GS-pohjalevy on kehitetty yhdessä DaimlerChryslerinkanssa. 193 000 km ajettu ja 2.2 litran 156-hevosvoimaisella dieselmoottorilla varustettu nelivetoinen Outlander automaattilaatikolla tuskin on riskiostos, vaikka mittarilukema onkin jo 193 000 km. Tästä Outlanderista Autolle.com Espoossa pyytää 14 490 €.

Volkswagen Golf Variant Comfortline vuosimallia 1,6-litraisena turbodieselinä vuosimallia 2011 on tässä nelivetoisten sarjassa vähän ahtaalla, sillä tehot ovat vaatimattomat 105 hevosvoimaa. Ja farmari on auttamatta jäänyt kansansuosiossa crossoverien taakse.  Toki tämä Golf lienee sarjansa taloudellisimpia 5.5 litran keskikulutuksella. Toisaalta 112 000 kilometrin mittarilukema on sarjan pienimpiä. Kuvan Golfin hintapyyntö Espoon Drive Good Oy:ssä on 14 500 euroa.

Nissan Qashqai+2 2,0dCi DPF Acenta 4WD 6A/T vuosimallia 2011, lienee tämän sarjan hitti, vaikka mittarilukema olisikin jo 199 000 km, kuten kuvan autossa. Valttina on 7-paikkainen, 2-litrainen ja nelivetoinen diesel automaattilaatikolla ja tehoakin löytyy 150 hevosvoimaa.  kuvan Qashqai lähtee SAKA Oulu – Suomen Autokauppa Oy:stä 14 900 eurolla.

 

Volkswagen Tiguan Sport & Style 2.0 TDI 103kw 4motion automaatti on ehkä tämän sarjan trendikkäin, joskaan ei se kaikkein halutuin. Octavia Scoutin jälkeen se noussee pronssipaikalle. Kuvan Tiguan on vuosimallia 2009 ja mittarilukema on 207 000 km. Tehoa 2-litraisesta dieselmoottorista löytyy 140 hevosvoimaa. Rinta-Joupin Autoliike Espoossa pyytää tästä Tiguanista 14 690 euroa.

 

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vaihtoautovertailu 5000-10 000€ – Halvat ja isot nelivetomaasturit
Pieni bensa-auto käy aina kaupaksi
Uudehkoja käytettyjä dieselfarmareita saa nyt edulliseen hintaan

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *