Kaasujalka

Uusi Suzuki Swift GLX Hybrid – edullisin nelivetohybridi

Julkaissut:

|

11.1.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Uusi Suzuki Swift GLX Hybrid – edullisin nelivetohybridi

Viime keväänä esitelty Suzuki Swift on luokkansa ainoa nelivetoinen ja nyt mallisarja kasvaa erittäin kattavasti varustellulla GLX-mallilla, jonka hybridivoimalinja pudottaa kulutusta entisestään. 

Suzuki kasvatti suosiotaan viime vuonna, sillä sen rekisteröinnit kasvoivat 4,7 prosentilla vaikka henkilöautojen kokonaismarkkinat jäivät hivenen vuoden 2016 vauhdista. Tärkein menestystekijä oli uusi Suzuki Swift, joka löysi ainoana nelivetoisena pikkuautona heti oman ostajakuntansa. Asiakkaat pitivät uutuudesta ja median suurimmat moitteet kohdistuivat kapeaan mallivalikoimaan sekä pariin vähäiseen varustepuutteeseen. Nyt asiat on korjattu, kun Swift GL:n rinnalle tulee uusi Swift GLX Hybrid.

Swift on Suzukin menestysmalli

Suzuki Swiftin esi-isät ovat olleet myynnissä Suomessa 1980-luvun alkuvuosista lähtien, mutta tehdas laskee Swiftin aikakauden alkavan syyskuussa 2004 esitellystä sukupolvesta. Sitä on myyty yli viisi miljoonaa kappaletta, minkä takia auton perusajatus pidettiin ennallaan viime keväänä esiteltyyn uuteen malliin siirryttäessä.

Suzuki Swift tarjoaa siihen sijoitettavalle rahalle erinomaisen vastineen. Auton taloudellisuus ja luotettavuus edustavat luokan kirkkainta kärkeä. Sen lisäksi Suzukilla on taito leipoa erittäin kompakteihin ulkomittoihin hämmästyttävän suuret tilat. Swift ei monen kilpailijan tapaan venynyt uuteen sukupolveen siirtyessään, vaan on 3,84 metrin pituisena jopa sentin aiempaa lyhyempi.

Akseliväli kasvoi kahdella sentillä 2,45 metriin ja raideväli on sekä edessä että takana peräti neljä senttiä edellistä mallia suurempi. Kasvaneet alustan mitat helpottivat tilavan matkustamon rakentamista ja maantiellä Swift on aiempaa vakaampi. Täysin uusi perusrakenne on myös paljon kevyempi kuin ennen, minkä ansiosta Swift liikkuu vähällä polttoaineella pirteästi.

Moottorissa modernia tekniikkaa

Suzukin Suomessa noudatettavan filosofian mukaisesti myös uusi Suzuki Swift GLX Hybrid on nelivetoinen. Swift GL:n tapaan hyvissä olosuhteissa käytetään pelkästään etuvetoa ja AllGrip Auto -nelivedon viskokytkin siirtää tilanteen niin vaatiessa välittömästi voimaa myös takapyörille.

Moottorina on erittäin luotettava 1,2-litrainen Dualjet, joka kehittää 66 kW (90 hv) ja suurin vääntömomentti on 120 Nm. Uudessa Swift GLX Hybridissä on lisäksi auton sähköjärjestelmään liitetty pieni sähkömoottori, joka antaa lisävoimaa varsinkin kaupunkiajossa. Moottorin teho on 2,3 kW ja suurin vääntömomentti 50 Nm. Hybridin rakenne on erittäin kevyt, sillä se nostaa auton omamassaa alle kymmenellä kilolla.

Bensiinimoottorin automaattisen sammutusjärjestelmän ja pienen sähkömoottorin yhdistelmän avulla uuden Swift GLX Hybridin kaupunkikulutus on peräti litran pienempi kuin Swift GL:ssä. Yhdistetty kulutus on 4,5 l/100 km ja sen mukainen hiilidioksidipäästö 101 g/km eli yhdeksän grammaa vähemmän kuin sisarmallissa.

Vakuuttava varustelu 

Uudessa Suzuki Swift GLX Hybridissä on vakiona paljon sellaisia varusteita, jotka saa kilpailijoihin vain kalleimmassa vaihtoehdossa tai jotka on tilattava erikseen lisävarusteina.

Jo Swift GL:ssä on niin paljon varusteita, kuten tummennetut takaikkunat ja 16-tuumaiset kevytmetallivanteet, että ulkoisesti kaksikkoa on vaikea erottaa toisistaan. Uudessa Swift GLX:ssä kevytmetallivanteet ovat osittain kiillotetut ja suuntavilkut on sijoitettu koria vasten sähköisesti taittuviin ulkopeileihin. Tarkkaan katsoen voi huomata, että päävalot ovat nyt automaattisella korkeudensäädöllä varustetut LED-lähi- ja kaukovalot, mikä parantaa näkyvyyttä pimeällä. Kaukovaloavustin tekee pimeällä ajamisesta myös aikaisempaa vaivattomampaa.

Turvallisuutta on lisätty entisestään monin tavoin, sillä Swift GLX Hybridissä on myös takana levyjarrut. Yksi Swiftiin toivottu vakiovaruste on ollut vakionopeudensäädin, joka on uudessa GLX Hybridissä mukautuva ja siihen liittyy myös nopeudenrajoitin. Kuljettajan tehtävää helpottavat myös törmäyksenestoavustin jalankulkijatunnistuksella, kaistavahti, Sway warning –toiminto sekä mäkilähtöavustin. Sway warning -toiminto hyödyntää samoja sensoreita kuin kaistavahti havainnoidakseen ajoneuvon asentoa ja tahatonta ajelehtimista esim. kuljettajan väsymystilan vuoksi.

Mukavuutta lisääviä vakiovarusteita on tullut roimasti lisää. Hyvä ajoasento löytyy vaivattomasti, sillä nahkaverhoillussa ohjauspyörässä on GLX Hybridissä korkeussäädön lisäksi myös etäisyyssäätö. Älyavain auttaa jokapäiväistä liikkumista ja automaatti-ilmastointi pitää ohjaamon lämpötilan kaikissa olosuhteissa toivottuna. Suzuki Smart Audioon kuuluu GLX Hybridissä GL-mallin peruutuskameran lisäksi myös navigaattori, joka auttaa löytämään perille. Lisäksi mittareiden keskellä on tyylikäs 4,2-tuumainen värillinen LCD-näyttö, johon saa monipuolisen ajotietokoneen tiedot.

Merkittävästi parantuneesta varustelusta huolimatta Suzuki Swift GLX Hybridin 18 390 euron hinta on vain 1 400 euroa Swift GL:n hintaa korkeampi. Jatkossa myynti keskittyy lähes täydellisesti varusteltuun, taloudelliseen uutuusmalliin.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Uusi Tesla Model 3 Performance
Uudistunet Audi Q7 TFSI e quattro ja Q8 TFSI e quattro palaavat myyntiin
Nelipyörässä uusien autojen myynti rajusti valtakunnallista tasoa korkeammalla

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *