Tilaa edullisesti, jos ei trendeistä piittaa
Crossover on nyt kova juttu trenditietoisille nuorille kaupunkilaisperheille. Siksi vähemmän trendeistä piittaavalla C-segmentin vähän ajettuja tila-autoja löytyy melko edullisesti.
Vielä 2000-luvun puolivälissä tila-auto oli kova juttu. Ja erityisen kova juttu silloin oli Chrysler Voyager: se oli yhdistelmä perinteistä farmariautoa ja suurta pakettiautoa.
Luultavasti Voyagerin vanavedessä suosiota saivat nauttia myös pienemmät C-segmentin tila-autot: mm. Ford C-Max, Volkswagen Touran, Citroen Xsara Picasso, Renault Scenic ja Opel Zafira.
Esimerkiksi Volkswagen Touranin akseliväli, leveys ja korkeus olivat jonkun verran farmari-Golfia suuremmat, mutta tila-autojen salaisuus on aina ollut farmaria parempi muunneltavuus: niitä saa paitsi 5-paikkaisina, myös 7-paikkaisina.
Jos ei tavaroille tarvita tilaa, niin melkoisen ”pirttiviljelmän” eli monta lasta saa kyytiin, kun penkkirivejä on kolme.
Rekisteröinnit vähentyneet
Edelleen näitä tila-autoja tehdään ja tuodaan Suomeenkin. Se vain tahtoo unohtua, kun juniorien treenatessa lätkähallissa, täyttyy pihamaa vanhempien crossovereista. Muistan kun oma poika pelasi juniorina jääkiekkoa ja jalkapalloa 2000-luvun puolivälissä. Se ei vielä ollut crossovereiden kulta-aikaa, jokunen varakkaampi saattoi porhaltaa BMW X5:llä.
Viime vuoden ensirekisteröinneissä tämän C-segmentin tila-autojen parhaalle sijalle taisi yltää Volkswagen Touran: se pääsi sijaluvulle 51 ja sitä ensirekisteröitiin 777 autoa, kun esimerkiksi crossover-hitti Nissan Qashqaita ensirekisteröitiin 4665 autoa.
Vielä vuonna 2008 Tourania ensirekisteröitiin 1087 autoa.
Opel Zafiraakin ensirekisteröitiin vielä 444 autoa vuonna 2008, viime vuonna sen ensirekisteröinnit jäivät 107 autoon ja edellisenäkin vuonna 132 autoon.
B-Mersukin on Mercedes-maailmassa hieman outo lintu: sen ostaja ei välttämättä ole juuri intohimoinen Mersu-ihminen.
Muodollisesti ”epäpäteviä?”
Eniten C-segmentin crossovereita myydään etuvetoisina. Tila-autojen vähäisemmän suosion on siis pakko olla kiinni vain muotoilusta: eiväthän ne parhaimmillaankaan välttämättä kovin hyvännäköisiä ole.
Mutta edelleen niitä tehdään ja ovat aina vain sulavammin muotoiltuja. Esimerkiksi nykyinen Citroen C4 Picasso on selkeästi coupemaisempi ja sulavampi kuin kolhompi edeltäjänsä.
Mutta Picassonkin ensirekisteröinnit jäivät viime vuonna 96 autoon ja tämän vuoden ensimmäisten kuuden kuukauden aikana niitä rekisteröitiin 56.
B-Max jo loppui
Ford on lopetti jo syyskuussa pienemmän tila-autonsa, B-Maxin, tuotannon Romanian tehtaallaan. Sen tilalle tuli katumaasturimaisempi Ecosport. Saapas nähdä, miten käy C-segmentin C-Maxin ja vielä isomman S-Maxin?
Tosin, C-Maxeja ensirekisteröitiin viime vuonna vain 301 autoa, tosin 49 kappaletta edellistä vuotta enemmän. Pientä B-Maxia rekisteröitiin vain 144 autoa, edellisenä vuonna 221 autoa. C-segmentin Renault Sceniciä rekisteröitiin Autoalan tiedotuskeskuksen tilastojen mukaan vain 24 autoa. Ellei yhtäkkiä löydy juuri pientä ja innokasta joukkoa C-segmentin tila-autoja hamuavaa joukkoa, voi tilaa tarvitsevalla lapsiperheellisellä olla hyvät saumat neuvotella kunnolla hinnasta ja saada edullisesti vielä pitkään palveleva peli.
–Yleensä 7-paikkaisuus auttaa asiaa, mutta eivät ne niin suosittuja ole kuin farmarit, crossoverit tai sedanit. Kyllä niitä kuitenkin myydään. Enempi nämä tila-autot menevät uusioperheisiin tai muuten paljon harrastaviin isompiin perheisiin. Meillä on vaihtoautoja listalla 187 ja niistä vain 14 tila-automerkinnällä. Chrysler Voyager oli aikoinaan suosittu, mutta sen mentyä ´hiipui muidenkin kysyntä, sanoo myyntipäällikkö Ari Latvasalo Konalan Autokeskuksesta.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa