Kaasujalka

Tilaa edullisesti, jos ei trendeistä piittaa

Julkaissut:

|

16.11.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Tilaa edullisesti, jos ei trendeistä piittaa

5-ovinen Opel Zafira 1,8-litraisella Ecotec-bensamoottorilla luulisi olevan kiinnostava vaihtoehto vähemmän ajavalle suurperheelliselle, kun mittarilukema on vasta 59 000 km. Kuvan manuaalivaihteinen Zafira on vuosimallia 2010 ja AutoPalin Porissa pyytää siitä 15 900 €.

Crossover on nyt kova juttu trenditietoisille nuorille kaupunkilaisperheille. Siksi vähemmän trendeistä piittaavalla C-segmentin vähän ajettuja tila-autoja löytyy melko edullisesti.

Vielä 2000-luvun puolivälissä tila-auto oli kova juttu. Ja erityisen kova juttu silloin oli Chrysler Voyager: se oli yhdistelmä perinteistä farmariautoa ja suurta pakettiautoa.

Luultavasti Voyagerin vanavedessä suosiota saivat nauttia myös pienemmät C-segmentin tila-autot: mm. Ford C-Max, Volkswagen Touran, Citroen Xsara Picasso, Renault Scenic ja Opel Zafira.

Esimerkiksi Volkswagen Touranin akseliväli, leveys ja korkeus olivat jonkun verran farmari-Golfia suuremmat, mutta tila-autojen salaisuus on aina ollut farmaria parempi muunneltavuus: niitä saa paitsi 5-paikkaisina, myös 7-paikkaisina.

Jos ei tavaroille tarvita tilaa, niin melkoisen ”pirttiviljelmän” eli monta lasta saa kyytiin, kun penkkirivejä on kolme.

Rekisteröinnit vähentyneet

Edelleen näitä tila-autoja tehdään ja tuodaan Suomeenkin. Se vain tahtoo unohtua, kun juniorien treenatessa lätkähallissa, täyttyy pihamaa vanhempien crossovereista. Muistan kun oma poika pelasi juniorina jääkiekkoa ja jalkapalloa 2000-luvun puolivälissä. Se ei vielä ollut crossovereiden kulta-aikaa, jokunen varakkaampi saattoi porhaltaa BMW X5:llä.

Viime vuoden ensirekisteröinneissä tämän C-segmentin tila-autojen parhaalle sijalle taisi yltää Volkswagen Touran: se pääsi sijaluvulle 51 ja sitä ensirekisteröitiin 777 autoa, kun esimerkiksi crossover-hitti Nissan Qashqaita ensirekisteröitiin 4665 autoa.

Vielä vuonna 2008 Tourania ensirekisteröitiin 1087 autoa.

Opel Zafiraakin ensirekisteröitiin vielä 444 autoa vuonna 2008, viime vuonna sen ensirekisteröinnit jäivät 107 autoon ja edellisenäkin vuonna 132 autoon.

B-Mersukin on Mercedes-maailmassa hieman outo lintu: sen ostaja ei välttämättä ole juuri intohimoinen Mersu-ihminen.

Muodollisesti ”epäpäteviä?”

Eniten C-segmentin crossovereita myydään etuvetoisina. Tila-autojen vähäisemmän suosion on siis pakko olla kiinni vain muotoilusta: eiväthän ne parhaimmillaankaan välttämättä kovin hyvännäköisiä ole.

Mutta edelleen niitä tehdään ja ovat aina vain sulavammin muotoiltuja. Esimerkiksi nykyinen Citroen C4 Picasso on selkeästi coupemaisempi ja sulavampi kuin kolhompi edeltäjänsä.

Mutta Picassonkin ensirekisteröinnit jäivät viime vuonna 96 autoon ja tämän vuoden ensimmäisten kuuden kuukauden aikana niitä rekisteröitiin 56.

B-Max jo loppui

Ford on lopetti jo syyskuussa pienemmän tila-autonsa, B-Maxin, tuotannon Romanian tehtaallaan. Sen tilalle tuli katumaasturimaisempi Ecosport. Saapas nähdä, miten käy C-segmentin C-Maxin ja vielä isomman S-Maxin?

Tosin, C-Maxeja ensirekisteröitiin viime vuonna vain 301 autoa, tosin 49 kappaletta edellistä vuotta enemmän.  Pientä B-Maxia rekisteröitiin vain 144 autoa, edellisenä vuonna 221 autoa. C-segmentin Renault Sceniciä rekisteröitiin Autoalan tiedotuskeskuksen tilastojen mukaan vain 24 autoa. Ellei yhtäkkiä löydy juuri pientä ja innokasta joukkoa C-segmentin tila-autoja hamuavaa joukkoa, voi tilaa tarvitsevalla lapsiperheellisellä olla hyvät saumat neuvotella kunnolla hinnasta ja saada edullisesti vielä pitkään palveleva peli.

–Yleensä 7-paikkaisuus auttaa asiaa, mutta eivät ne niin suosittuja ole kuin farmarit, crossoverit tai sedanit. Kyllä niitä kuitenkin myydään. Enempi nämä tila-autot menevät uusioperheisiin tai muuten paljon harrastaviin isompiin perheisiin. Meillä on vaihtoautoja listalla 187 ja niistä vain 14 tila-automerkinnällä. Chrysler Voyager oli aikoinaan suosittu, mutta sen mentyä ´hiipui muidenkin kysyntä, sanoo myyntipäällikkö Ari Latvasalo Konalan Autokeskuksesta.

Citroen C4 Picasso e-HDi 92 Confort vuosimallia 2013 edustaa jo tila-Sitikan nykymallistoa. Se on selkeästi dynaamisemmin muotoiltu kuin möhkälemäinen edeltäjänsä. Kuvan 1.6-litraisella ja 92-hevsvoimaisella Picassolla on ajettu vasta 55 000 kilometriä ja auto on automaattivaihteinen: luulisi, että tämä auto lähtee 16 900 eurolla. Autoa myy Mega-Auto Lahdessa.

5-paikkainen Peugeot 5008 Premium THP 156 on jo 7 vuoden iästään huolimatta vielä modernin näköinen C-segmentin tila-auto. Kuvan 1.6-litraisella, 156-hevosvoimaisella ja manuaalivaihteisella bensa-Pösöllä vuosimallia 2010 on ajettu 97 000 km ja Bavaria Auto Lahdessa pyytää siitä 14 960 €.

Mercedes-Benz B 200 CDI A on C-segmentin tila-autona hiukan outo lintu perinteiselle Mersu-väelle. Luultavasti se ei kilpailekaan juuri Mersu-asiakkaista, vaan tasaväkisesti muiden merkkien  C-segmentin tila-autojen ostajista. Autoa tässä kuitenkin saa 15 900 eurolle. Voimanlähde on 2-litrainen dieselmoottori ja autolla on ajettu vasta 95 000 km. Myös automaatti houkuttelee. Vuosimallin 2010 B-Mersusta Autotalo Laakkonen Lahdessa pyytää 15 900 €.

Volkswagen Touran Comfortline 1,2 TSI 77kw BlueMotion vuosimallia 2011 lienee tämän sarjan hitti, kun mittarilukemakin on vasta 89 000 km. Tosin autossa on vain 105-hevosvoimainen ja 1.2-litrainen bensamoottori. Tästä manuaalivaihteisesta Touranista lohjalainen Autotalo Lohja pyytää 15 890 €.

Ford C-Max 1,6 TDCi 115 hv Titanium vuosimallia 2011 vain 89 000 kilometrin mittarilukemalla kiinnostanee tämän luokan tila-autoa etsiviä paitsi 1.6-litraisen dieselmoottorinsa, myös uudistuneen korimallinsa takia. Tätä C-Maxia myy Levorannan Autoliike Oy Vammalan Sastamalassa ja hintapyyntö on 15 890 €.

Kuvan Renault Scenic Xmod Bose dCi 110 EDC-automaatti on vuosimallia 2014 ja sillä on ajettu 87 000 km. Tiettävästi Renault tekee ihan kestäviä dieseleitä, joten tästä saa järkihinnalla, 16 800 €, paitsi melko tuoreen, dieselmoottorin myötä myös melko taloudellisen auton. Ja vieläpä automaattivaihteisen. Kuvan Sceniä myy Astrum Auto Oy Salossa.

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

5-sarjan vaihto-BMW halutaan varusteltuna
Parivertailu: Mondeo 2015 ja 2013
Vertailussa 15 000-20 000 euron avolavat

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *