Koeajo käytetty MB S430 Lang – imee tiiviisti penkkiin
Mercedes-Benz S430 Lang nelivetoisena automaattina tuntuu 14 vuotta vanhanakin loistoautolta, joka vain paranee vanhetessaan ja suorastaan imaisee kuskin penkkiin.
Koeajoon otettiin vuosimallin 2003 W220-korinen Mercedes-Benz s430 Lang. Mittarilukema oli vain 156 000 km, eikä sitä oikein osaa edes epäillä, kun kyseessä on aukottomasti huollettu Suomi-auto.
Kuljettajan ovi ei neljäntoista vuoden iästäkään huolimatta lonksu, kitise eikä rämise.
Jalopuukoristeltu kojelauta ja nahkasisusta henkii mennyttä aikaa vähän kuin arvokas vanha kartano. Täytyy olla aika moukka, jos tätä aikoinaan reilusti yli 100 000 euron autoa mollaamaan liikkuvaksi museoksi. Vähän sama kuin uuden valmistalopaketin tilannut nousukas menisi ilkkumaan Björn ”Nalle” Wahlroosille, että ostit sitten vanhan ”kartanorötiskön”, vaikka samalla hinnalla olisit saanut herraties kuinka monta Kastelli-taloa.
Arvokkaaseen lipumiseen
Sähkömoottori vetää oven kiinni ja imee sen tiiviisti paikoilleen. Kuljettajan istuin on laimeasti muotoiltu, eikä tarjoa sporttipenkkimäistä sivuttaistukea. Mutta tällä autolla ei ole tarkoituskaan edetä ärhäkkään urheilullisesti. Lang-mallin S-Mersu on tehty arvokkaaseen lipumiseen.
Penkkien säätö tapahtuu penkkikuviosta ovessa, toisin kuin omassa C-sarjan Mersussa vuosimallia 2009. Tosin S-Mersun kuvion vieressä niitä muistipaikkoja riittää enemmän kuin muistisairauksien erikoislääkäri määrää.
Säätimien avulla voi säädellä niin istuinosan pituutta ja kuin monia muitakin ominaisuuksia. Penkin etureunasta löytyy lisäksi joukko nappuloita, joilla voi säätää penkin ristiseläntukea, ja ratin varresta löytyy viiksi, jolla ohjauspyörä liikkuu joka suuntaan.
Tässä autossa varmasti jokainen saa etsittyä itselleen mieleisen asennon.
W220-korinen S-sarjan lang-Mersu on todella iso ja juhlava auto. V8 kehrää konepellin alla niin, että sisään kuuluu kaasupedaalia painaessa vain vaimea sirinä. Tuulensuhinat pysyvät kaukana ja vain karkeimmilla pinnoilla voi kuulla edes auttavasti rengasääniä. Äänettömyyden takaavat laminoidut lasit.
Pysäköintitutkaa loisto-Mersusta löytyy jo tämänkin ikäisenä. Sellaista kyllä kaipaakin peruutellessa. Peräkontti on pitkä ja matkaa riittää takapenkin niskatukiinkin, joten kurotellessa tulisi niska kipeäksi.
Hiipii töyssyjen yli
Ohjaus on erittäin kevyt hitailla nopeuksilla ja parkkipaikalla sompaillessa. Juvanmalmin läheisen Marketanpuiston lyhyellä kuoppatieosuudella jo tuli selväksi, että lang-Mersu hiipii töyssyjen yli kuin hiipimällä. Ilmajousitus pitää tärinät loitolla.
Lang-Mersua ei voi suositella ärhäkkäälle nousukkaalle: 24-venttiilinen V8 ei välttää uhoamista. Enemmän 400 Nm:n vääntö ja 279 hevosvoimaa tarjoavat vaivatonta ja hiljaista kulkua herrasmiehelle.
Iso auto istuu käteen kuin kallis nahkahansikas. Jämäkkyyttä saa, kun säätää ilmajousituksen kovimpaan asentoonsa. Silloin etenemisestä tulee tunnokkaampaa. Iso S-Mersu ei tosiaankaan lellu tunnottomasti kuin samanikäinen iso jenkkilaiva. Välillä tätä valtatielaivaa ajaessa tuli olo kuin olisi itsekin istunut siinä matkustajana. Kyllä oli ankeaa mennä omaan C-sarjan 1.8-litraiseen kompressori-Mersuun, vaikka siihen olen kaikin puolin tyytyväinen ollutkin.
Sellainen turhamainen seikka, että samassa liikkeessä olisi ollut tarjolla samanikäinen hopeanvärinen 350 S Lang 4Matic-Mersu. Mutta mielestäni tämän auton pitää olla arvokkaasti musta!
Mercedes-Benz S 430 Lang 4Matic Automatic
Vuosimalli: 2003
Mittarilukema: 156 000 km
Moottori: 4266 cm3
Polttoaine: bensiini
Vetotapa: neliveto
Vaihteisto: automaatti
Teho: 279 hv
Keskikulutus: 12,5 l/100 km
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.4 s
Huippunopeus: 250 km/h
Co2: 299 g/km
Hinta: 19 599 €
Myyjä: Autosilta, Espoo
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa