Kaasujalka

Mika Häkkinen: ”Vuoden 2000 lopulla voimat olivat vähissä, ja se maksoi”

Julkaissut:

|

21.10.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Mika Häkkinen: ”Vuoden 2000 lopulla voimat olivat vähissä, ja se maksoi”

Mika Häkkisen uusin kolumni löytyy Unibet Insiderin sivuilta, jossa kaksinkertainen maailmanmestari käsittelee F1-mestaruustaistoa, viikonlopun USA:n GP:tä ja omia tuntemuksiaan sataprosenttisen motivaation tärkeydestä formula ykkösissä.

Tänä viikonloppuna edessä on USA:n GP Texasin Austinissa. Minä olen varma siitä, että mestaruustaisto on yhä käynnissä. Lewis Hamilton ja Mercedes ovat nauttineet fantastisesta menestyksestä, mutta kokemuksesta tiedän, että niin kauan kuin matemaattiset mahdollisuudet ovat olemassa, kisa ei ole ohi. Ferrari tekee kaikkensa tehdäkseen vahvan paluun. Mercedes, Ferrari ja Red Bull Racing määräävät taas tahdin, vaikkakin rata kuuluu Lewisin suosikeihin ja nykyvireen huomioiden hänet on vaikea lyödä. Kysymys kuuluu, mitä Sebastian Vettel voi tehdä asialle?

Ferrarilla on ollut pahoja luotettavuusongelmia, mutta myös Mercedeksen luotettavuuden pitää olla täydellistä. Sekä Lewisin että Sebastianin täytyy pitää keskittyminen yllä, tehdä joka viikonloppuna vahva suoritus ja edetä kisa kerrallaan. Luonnollisesti molempien on vaikea olla miettimättä mestaruustaistoa; kaikki muut puhuvat siitä ja kyselevät heiltä asiasta. Ainoa keino on työntää asia mielestään, keskittyä työhönsä ja maksimoida suorituskyky.

Ferrarille tämä on todellinen testi, joka mittaa tiimin päättäväisyyttä ja keskittymiskykyä Singaporen, Malesian ja Japanin pettymysten jälkeen. Nykyään tallien toiminnassa on mukana lukemattomia ihmisiä, ja jokaisen pitää panna parastaan ja yrittää saavuttaa maksimitulos. Osa haasteesta on se, ettei saa luovuttaa tämän kauden suhteen ja alkaa keskittyä ensi vuoteen. On otettava seuraavanlainen asenne: ”No niin, kaverit, napataan tänä viikonloppuna kaksoisvoitto, ja otetaan sama haaste vastaan kisaviikonloppu kerrallaan.”

Kaikki riippuu tiimin motivaatiosta ja sen kyvystä vetää yhtä köyttä kriisin keskellä. McLarenilla sain onnekseni työskennellä hienojen ihmisten kanssa, jotka vaativat minulta ja itseltään vain parasta. Siihen aikaan Ron Dennis oli pomo. Hän piti usein kannustuspuheita ja heitti mukaan huumoriakin sanomalla jotain tämän suuntaista: ”Kuulkaas nyt, hitto vieköön, teidän on paras onnistua. Meidän on pakko voittaa.”

Kuski ei koskaan saa luovuttaa ennen kuin mestaruustaisto on oikeasti ohi. Pitää olla ylpeä itsestään ja niin määrätietoinen, että näyttää kaikille, ettei ole häviäjä ja että taistelee loppuun asti. Tässä vaiheessa kautta voi olla vaikea pitää energiatasot korkealla, mutta on entistä tärkeämpää taistella ja valmistautua mahdollisimman hyvin.

”Vuoden 2000 lopulla voimat olivat vähissä, ja se maksoi”

Kuljettajan ammatillinen motivaatio on erittäin tärkeää. Minulle yhden maailmanmestaruuden voittaminen ei riittänyt. Annoin kaikkeni voittaakseni toisen ja lähdin kauteen 2000 tavoitteenani voittaa kolmas. Minulla oli valtava halu ja nälkä voittaa. Vaikka näinkin, että Ferrari ja Michael Schumacher olivat yhä nopeampia ja luotettavampia. Kaiken piti mennä nappiin joka kisassa. Kun suorituskyky ei ollutkaan halutulla tasolla ja meillä oli joitakin teknisiä murheita, se vaikutti motivaatiooni. Silloin aloin tuntea fyysisen ja henkisen väsymyksen, joka oli seurausta kahden maailmanmestaruuden voittamisesta. Vuoden 2000 lopulla voimani olivat vähissä. Se maksoi minulle sekunnin kymmenyksen tai pari siellä täällä, ja silloin aloin harkita lopettamista.

Eräs, joka aloittaa formulauransa tänä viikonloppuna, on Toro Rossolla ajava uusiseelantilainen Brendon Hartley. Siitä tulee mielenkiintoista katsottavaa. Moni miettii, miten nuori kuljettaja pystyy löytämään motivaation ajaa autoa, jolla ei ole realistista mahdollisuutta voittaa. Kun itse ajoin Lotuksella, huomasin pian, ettei autolla voitettaisi mitään. Siksi tavoite oli erilainen. Pitää tehdä maksimisuoritus sillä autolla, jota ajaa, jotta toivon mukaan isommat tiimit huomaavat sen ja sanovat: ”Tuo kaveri on hyvä. Haluamme hänet tulevaisuudessa.” Niin minulle kävi Lotuksella, ja McLaren oli yksi talleista, joka kiinnostui.

Juuri niin Hartleyn pitää yrittää tehdä Toro Rossolla. Hänelle on iso riski hypätä autoon Daniil Kvjatin kaltaisen kokeneen tallikaverin rinnalle, mutta hänen asemassaan olisin todella innoissani ja nauttisin tilaisuudesta. Tavoite on päihittää tallikaveri, päästä maaliin ja toivon mukaan saada muutamia pisteitä. Sen lisäksi tiimille pitää näyttää, että osaa sopeutua autoon, antaa hyödyllistä palautetta ja puristaa hyvä suoritus. Kun saa tällaisen mahdollisuuden, siihen on tartuttava. Hartleyn debyytti ykkösissä lisää oman mausteensa Austinin kisaan. Viikonlopusta tulee mielenkiintoinen.

Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Mersu paskaksi routakuopassa – vakuutus ei korvaa
Ääripäät korostuvat autoilusta väitellessä
Miksi ette sitten osta dieseleitä?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *