Koeajo käytetty Land Rover Discovery – Järeämpää brittieleganssia
Vuonna 2004 esitelty 3. polven Land Rover Discovery on edeltäjäänsä vähemmän työkalumainen, mutta edustaa edelleen Range Roveria järeämpää brittieleganssia.
Uudistuksessakin Land Rover Discovery säilytti tutut piirteensä: porrastetun kattolinjan myötä sitä ei edelleenkään sekoittanut muihin maastureihin.
Autoa valmistettiin kahdella eri bensiinimoottorilla, 4-litraisella V6:lla ja 4, 4-lirtaisella V8:lla sekä 2,7 litran V6 turbodieselillä.
Porrastettu kattolinja kuitenkin oli muotoiltu pehmeämmin kuin edeltäjässä.
Discovery painoi saman verran kuin silloinen Range Rover eli 2 570 kiloa, ja sillä sai vetää maksimissaan 3 500 kilon painoista perävaunua.
Muunneltava
Perusvarusteinen Land Rover Discovery 3 rekisteröitiin viidelle matkustajalle, mutta ylimääräisen istuinparin sai taakse saa lisähintaan.
Istuinten muunneltavuuden takia Discovery taipuu monenlaiseen tilantarpeeseen ja siitä se on saanutkin kiitosta. Tavaratilan lastaaminen onnistuu helposti, kun avata voi joko pelkän takaoven lasin tai takaoven kokonaan.
Kuljettajan paikalla istutaan hulppeasti. Avaruuden tuntua lisäävät vielä suuret ikkunapinnat. Takana puolestaan ei istuta ihan yhtä mukavasti, penkit kun ovat aika matalat. Istuimista Discovery 3 aikoinaan saikin jonkin verran kritiikkiä.
Oikea maastoauto
Discovery 3:n V6-diesel oli alun perin istutettu alun perin Jaguar S-Typen keulalle. Discoveryssa auton painon vuoksi ja maasto-ominaisuuksien parantamiseksi huipputehosta oli hieman tingitty, samalla vääntöä oli lisätty, sitä löytyy peräti 440 newtonmetriä.
Koeajoon otetun Discovery 3:n V6-dieselin teho on 190 hevosvoimaa ja se takaa mukavan pakottoman kyydin: dieseliksi Discovery käy mukavan pehmeästi, edes liikkeelle lähtiessä käynti ei ole runksuttavaa.
Jo liikkeelle lähdöstä asti Discovery vetää tasaisen väkevästi. Kuusivaihteisen automaattivaihteiston toiminta on pehmeää ja nykimätöntä: se lisää entisestään ylellisyydentuntua.
Land Rover Discovery 3:n tietää ”oikeaksi” maasturiksi niin nelivedosta kuin alennusvaihteistostakin. Neliveto on toteutettu 50/50-voimanjaolla, ja keskitasauspyörästön yhteydessä on sähkötoiminen lukko.
Urat eivät heiluttele
Kaasujalan lyhyellä koeajolenkillä ei kulutuksia mittailla, mutta annettujen arvojen perusteella iso ja raskas Discovery kulkee yllättävän taloudellisesti: myyjä ilmoittaa keskikulutukseksi himpun yli 10 litraa satasella. Joskus aikoinaan muistan autolehdistä lukeneeni, että tasaista kuuttakymppiä losotellessa Discoveryllä voisi päästä jopa 8,1 litralla satasella.
Matka-ajossa Discovery tarjoaa vakaan kyydin, jota eivät rengasurat heiluttele. Kuitenkin kulku suoralla tiellä tuntuu jonkin verran ohueltakin: ohjaus kyllä palauttaa hyvin suuremmista käännöksistä, mutta keskialuetta se ei absoluuttisen tarkasti löydä ja auto jää kaartamaan, jos ei sitä erikseen paimenna.
Jousituskaan ei ole ihan sataprosenttinen: raskas auto tapaa noukkia pienet epätasaisuudet hitaasti edetessä. Koriin välittyvät tärinät ja pyörien äänet häviävät kuitenkin samalla, kun nopeus kasvaa.
Tässä on oiva ja persoonallinen maasturi oman tiensä kulkijalle. Laatikkomainen muoto ei ehkä ole monen silmään se sulavalinjaisin, mutta ainakaan sillä ei sulaudu massaan. Ja varsinkin koeajettu Discovery lienee tämän autotyypin ystävälle ”pomminvarma” ostos: se on huollettu täsmällisesti merkkihuollossa, jakohihnankin on vaihdettu. Mittarilukema on vain 157 000 km ja autoa on muutenkin pidetty siististi.
Land Rover Discovery 3 2,7 TDV6 S Aut
Vuosimalli: 2009
Mittarilukema: 157 000 km
Moottori: 2,7 l V6
Käyttövoima: diesel
Teho: 190 hv
Huippunopeus: 180 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 12,8 s
Vääntö: 440 Nm
Yhdistetty kulutus: 10,2 l/100 km (myyjän ilmoittama)
Co2: 270 g/km
Vetotapa: neliveto
Vaihteisto: automaatti
Hinta: 22 400 €
Myyjä: SCC – Sports Car Center, Tuusula
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa