Kaasujalka

Koeajo Hyundai Ioniq electric – Perheauto kaupunkiin

Julkaissut:

|

19.10.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Hyundai Ioniq electric – Perheauto kaupunkiin

Hyundai Ioniq electric kulkee sähköllä helposti samalla latauksella 200 kilometriä ja sen ansiosta tämä kävisi monelle päivittäiseen ajoon.

Koeajossa Hyundai Ioniq. Koeajoimme Ioniqin hybridiversion jo jokin aika sitten ja nyt alkukeväästä oli vuorossa mallin puhdas sähköversio. Ioniq onkin yksi ensimmäisiä sähköautoja, jonka hintataso ja toimintasäde on “järkevällä” tasolla ja näin ollen ihan käypä peli normaalin kuluttajan arkeen.

Ajaminen sähköautollahan ei eroa normaalista automaattivaihteisesta autosta lainkaan. Kaasu- ja jarrupolkimet ovat samoilla paikoilla, samoin ratti ja vaihdekeppi. Eli ihan turha on pelätä. Eräät sähköautot ovat niin kummallisesti muotoiltuja, että niiden ulkonäkö ei todellakaan ole houkutteleva. Ioniqin kohdalla tilanne on toinen, sillä tämä näyttää varsin kivalta, eikä eroa hybridistä juuri yhtään. Ainut ero on sähköversion umpinainen maski. Lataus täyteen vie pikalatauksella puolisen tuntia ja kotipistorasiasta koko yön.

Täyteen ladattuna ajotietokone näytti toimintasäteeksi 200 kilometriä sen paikkansapitävyyttä emme kokeilleet, mutta se ei varmastikin pitänee aika hyvin kutinsa. Tehdas lupaa toimintasäteeksi 280 kilometriä, mutta sen toteutuminen on likipitäen mahdotonta.

 

Pitkä kuljettaja ei meinaa saada hyvää ajoasentoa, sillä ratti jää liian kauaksi tai polvet jäävät liian koukkuun. Reisituki loistaa poissaolollaan. Takapenkeillä tilaa on varsin mukavasti.

Rengasmelua

Sähkömoottorin tuoman äänettömyyden hyöty katoaa suuren rengasmelun myötä, sillä karkealla tien pinnalla melu kuulostaa paikka paikoin jopa häiritsevältä. Mitähän melutaso on kesärenkailla, kun nyt alla olevat kitkarenkaat ovat yleensä hiljaisempia. Tosin asfaltin pinta oli koeajon aikana nastarenkaiden jäljiltä karkeimmillaan.

 

Hyundai Ioniq electric
Hinta: 36990€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 40235€
Kestomagnetoitu synkronimoottori, litium-ioni-polymeeriakusto
Teho: 120 hv (88kW)
Vääntö: 295Nm
Paino: 1550kg
Tavaratila: 350l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4470, 1820, 4150, 2700 mm
Kiihtyvyys 0-100km/h: 9.9 s.
Huippunopeus: 165km/h
Plussat
Varustetaso
Päästöttömyys
Toimiva kokonaisuus

Miinukset
Ajoasento (varauksin)
Rengasmelu

Jälkimaku
Sähkökäyttöinen Ioniq on oikein mainio peli autoilijalle, joka ajaa suhteellisen lyhyitä suoritteita päivittäin.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *