Koeajo käytetty Toyota Yaris – Ehkä ikäluokkansa vahvin
Epäilemättä vuosimallin 2008 saksalaisissa kilpailijoissa monet yksittäiset ominaisuudet paremmat kuin samanikäisessä Toyota Yariksessa. Mutta kokonaispakettina käytetty Toyota Yaris vetää vaihtoautomarkkinoilla sittenkin pidemmän korren.
Koeajossa käytetty Toyota Yaris. Energia-alan asiantuntijayritys Motiva valitsi vuonna 2008 juuri tämän 1.33-bensiinimoottorisen Yariksen Vuoden ekoautoksi: tarkkojen mittausten perusteella.
Ajan notkean lennon huomaa kyllä vanhaan Yarikseen istuessa. Tämän päivän Yariksen kojelauta on kuin avaruudesta monitoiminäyttöineen ja väreineen, kun taas tämän vanhassa Yariksessa se on karun askeettinen.
Erityisesti en voi ymmärtää sitä, miksi valmistaja on silloin 10 vuotta sitten halunnut viedä Yariksen digitaalisen nopeusnäytön keskelle kojelautaa. Mielestäni sen pitäisi olla suoraan kuljettajan näkökentässä. Nyt sitä saa hakea pitkin ajoa, kun näyttö on vielä melko pieni ja aurinkoisella säällä vähän himmeäkin.
Välillä jopa isomman tuntua
Ajettavuus ja mukavuus ovat olleet jo vuonna 2008 ajan huomioon ottaen kohdallaan. Ohjaus keskittää hyvin, mutta ei ole uutukaisen veroisesti tunnokas.
Nyt ajettiin kesäkeleillä, mutta uskoisin tämän vain 65 000 kilometriä ajetun Yariksen olen edelleen ihan varma peli ajaa talvellakin, kiitos hyvän alustan.
Ketterästi pysäköitävässä autossa on iän huomioon ottaen ajoittain jopa yllättävänkin paljon isomman auton jouhevuuden tuntua.
Soran ropinan tietysti kuulee iäkkäämmässä Yariksessa ihan kunnolla, vaikka sileällä tiellä auto menee ihan kohtuullisen pienellä metelillä. Aikoinaan tämä Yaris oli kokoluokassaan keskivertoautoa turvallisempi.
Yariksessa istutaan pikkuautoksi korkealla ja sillä on tietysti saatu tilaa matkustamoon. Istuma-asento on ryhdikäs, mutta istuinosa saisi kuljettajalla olla pidempi, varsinkin pitkillä matkoilla kaipaa lisää reisitukea.
Robottivaihteisto
Koeajettu Yaris oli sikäli löytö, että tämän ikäisiä Yariksia harvemmin löytää automaattilaatikolla. Tämän loota oli ns. robottivaihteisto, eli tavallaan manuaalin ja automaatin yhdistelmä: automatisoitu manuaalivaihteisto. Robottivaihteistossa vaihteiston sijasta kytkimen toiminta on automatisoitu.
Se ei siis ole aivan perinteinen tomaatti, vaan mukana on käsivalintamahdollisuus ylös- ja alaspäin vaihtamisineen. Sen sijaan, että liikkeellä lähdettäessä painaisi tasaisesti kaasupoljinta, pitää ounastella hetkeä, jolloin ykkösvaihde on vaihtumassa kakkoseksi.
Parhaiten vaihteisto toimiikin, kun keventää kaasua manuaalien tapaan ennen vaihtamista. Tällä tavoin vaihteistolle ikään kuin vihjaistaan, että olisi aika vaihtaa isommalle. Näin toimien vaihteisto on siedettävä, tottuessa jopa ihan mukiinmenevä. Tämä vaatii totuttelemista ja tässä vanha Yaris selkeästi häviää uuden Yariksen hienolle Multidrive-automaatille.
Se on selvä, että 65 000 kilometriä ajettu Yaris tarjoaa ainakin luotettavuutensa puolesta vastinetta vajaalle 10 000 eurolle, vaikka auto onkin jo 9 vuotta vanha. Varsinkin kun huollot on tehty viimeisen päälle ja viimeisin määräaikaishuolto on tehty 64 500 kilometrissä huhtikuun jälkipuolella.
Mutta karumpi ja selvästi pikkuautomaisempi tämä toisen polven Yaris on kuin uusi neljännen polven malli. Ja siinä missä se oli enemmän oikea auto vaikkapa lähi- tai sairaanhoitajalle työmatka-ajoon, houkuttelee uusi Yaris varmasti niitä kaupunkikeskustojen trenditietoisia La Coste –miehiäkin, jotka haluavat ajaa modernisti uudella autolla ilman, että siihen sidotaan isoja summia rahaa.
Toyota Yaris 1.3 VVT-i Superios MultiMode
Vuosimalli: 2008
Mittarilukema: 65 000 km
Moottori: 1290 cm3
Käyttövoima: bensiini
Vaihteisto: automaatti
Teho: 87 hv
Vääntö: 121 Nm
Huippunopeus: 170 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 13,1 s
Yhdistetty kulutus: 5,8 l/100 km
Co2: 136 g/km
Hinta: 9 900 €
Myyjä: Auto-Expert Ekroos, Tuusula
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa