Kaasujalka

Kymppitonnin luksusta käsistään kätevälle

Julkaissut:

|

31.8.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Kymppitonnin luksusta käsistään kätevälle

Audi A8 3,0-litraisella bensamoottorilla ja automaattivaihteilla vuosimallia 2003 on hulppea peli, eikä perustekniikkakaan vain 183 000 kilometriä ajetussa autossa vielä liene suurempi ongelma. Mutta kun vikaa tulee vaikkapa jousitukseen, on hyvä olla joko varakas mies tai käsistään kätevä tee itse –mies. Kuvan auton pieni minus lienee etuvetoisuus, Audilta haetaan useimmiten nelivetoisuutta.  WestMac Oy Heinolassa pyytää tästä autosta 10 990 euroa.

10 000 eurolla voi saada 15 vuotta vanhan todellisen luksusauton vähillä kilometreillä, mutta autokauppias suosittelee sellaista vain osaavalle tee itse –miehelle.

Suurin osa myynnissä olevista reilun 10 000 euron luksuslimusiineista on ensirekisteröity 2000-luvun ensimmäisinä vuosina ja niissä on yleensä iso ja vapaasti hengittävä bensamoottori.

Ja juuri  ison bensakoneen takia niiden mittarilukematkin ovat pääsääntöisesti himpun alle 200 000 kilometriä.

Ominaisuuksiinsa ja varusteisiin nähden hinnatkaan eivät päätä huimaa. Ja HJ-Autotalon Jukka Hirvonen löytää siihen hyvän selityksenkin.

–Ne ihmiset, jotka haluavat tänä päivänä ajaa tehokkailla bensa-autoilla, laittavat sen kymppitonnin mieluummin käsirahaksi ja ostavat 40 000-50 000 euroa maksavan, vähemmän päästävän ja kuluttavan turboauton. Niissä on pienemmät käyttökulut, vakuutusmaksut ja osamaksukaupan edullisilla koroilla ne loppupelissä tulevat halvemmiksikin. Jos ei itse osaa korjata, tulee näiden vanhojen luksusautojen ylläpitäminen todella kalliiksi, Hirvonen sanoo.

Aika meni jo ohi

Hirvosen mukaan isolla 4,2-litraisella V6- tai V8-bensamoottorilla varustettujen luksusautojen ”aika meni jo ohi ja juna jäi asemalle”.
–Moottorin ja voimansiirron tekniikan osaltahan ne tietysti  ovat todella kestäviä, mutta kaikki muu sitten maksaakin todella paljon.

Suurimmat riskit liittyvät näiden ”vuorineuvosautojen” automaattisesti säätyvään ja huippumukavaan ilmajousitukseen. Audi A8:n ilmajousituksen korjaaminen ympäri auton maksaa voi maksaa jopa 10 000 euroa.
–Ei näitä autoja enää osta muut kuin niiden kanssa joskus 2000-luvun alussa niiden parissa työskennelleet ammattimiehet. Osaavalle korjaajalle tällainen auto voi olla ihan hyväkin hankinta, mutta ei muille.

Tyypillistä on myös, että näitä autoja ostavat tietävät, mitä haluavat: Audi A8:n ostaja ei vahingossakaan osta Jaguar Sovereignia tai toisinpäin. Eikä Jaguar Sovereignin ostaja taas osta 7-sarjan BMW:täkään. 

Alle 200 000 kilometriä ajettuja 7-sarjan BMW:tä bensamoottorilla oli Nettiauto.comissa tarjolla niukasti. Ja kuvan 735:n edullinen, 7500 euron hinta jopa hieman yllätti. Auto on vuosimallia 2002 ja mittarilukema on 190 000 km. Bensamoottori on 3,6-litrainen ja autoa myy Autosuora Nurmijärvellä.

Mercedes-Benz S320 vuosimallia 2002 automaattivaihteilla ja 3.2-litraisella bensakoneella jos mikä on aikoinaan ollut vuorineuvostason auto. Talousihme se ei tietenkään ole, kun yhdistetyksikin kulutukseksi luvataan 11 litraa 100 kilometrillä. Kuvan auton mittarilukema on 185 000 km ja 1+1 Autotalo Herttoniemessä pyytää siitä 10 890 euroa.

Jaguar XJ8 3.2 Sovereign vuosimallia 2000 ei epäilemättä ole helppo myytävä, mutta oikean ”Jagge-miehen” osuessa kohdalle kaupat tehdään luultavasti hyvinkin nopeasti. Kuvan automaattivaihteisen Jaguarin mittarilukema on 209 000 km ja hinta Matin Rengas ja Auto Oy:ssä on 11 900 €.

Lexus GS 300 4d A Executive voi tässä sarjassa vaikuttaa hiukan liian “toyotamaiselta”, mutta sekin on luksusauto ja tiettävästi hyvänä puolena on luotettava maine: sama konserni kun valmistaa myös kansanautomaisempaa Toyotaa. Kuvan auton bensamoottori on 3-litrainen ja mittarilukema on 221 302 km. Helsingin Verkkoautossa hintapyynti on 9 900 €.

 

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vaihtoautovertailu 5000-10 000€ – Halvat ja isot nelivetomaasturit
Pieni bensa-auto käy aina kaupaksi
Uudehkoja käytettyjä dieselfarmareita saa nyt edulliseen hintaan

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *