Kaasujalka

Vanhakorinen Qashqai pitää yllättävästi arvonsa

Julkaissut:

|

23.6.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vanhakorinen Qashqai  pitää yllättävästi arvonsa

 

Vuonna 2014 uudistunut Nissan Qashqai on niin paljon edeltäjäänsä trendikkäämmän näköinen, että vanhan malli hyvä jälleenmyyntiarvo sen rinnalla suorastaan yllättää.

Vertailuun vuonna 2014 uudistuneen Qashqain rinnalle otettiin vertailuun viimeiset ja samanikäiset vuosimallin 2014 vanhan korimallin Qashqait.

Tarjontaa on runsaasti. Pääosa niin uudemmista kuin vanhakorisistakin Qashqaista on etuvetoisia ja bensamoottorisia. C-segmentin eli alemman keskiluokan Qashqai-crossoverissahan ostajiin on aina vedonnut enemmän ulkonäkö ja perusfarmaria korkeammalla istumisen tuoma ”oikean” maasturin tunnelma kuin todelliset maasto-ominaisuudet.

Valtaosa etuvetoisia

Toisen polven Qashqaita on tarjolla 4-vetoisina todella niukasti, koska hinta on jo sen verran korkea, että moni pistää mieluummin pikkuisen lisää ja ostaa isomman Nissan Z-trailin.

Kaikkiaan Nettiauto.comissa oli huhtikuun puoltaväliä lähestyttäessä tarjolla 873 käytettyä Qashqaita, niistä vain 105 oli 4-vetoisia. Ja uudempaa korimallia niistäkin oli vain 18.

Bensamoottorisia Nettiauto.comissa 9. huhtikuuta  tarjolla olleista kaikista 873 Qashqaista oli lähes 600.

Vanhakoriset vuosimallin 2014 bensa-Qashqait ovat järjestään 1,6-litraisia, joista tehoa löytyy 117 hevosvoimaa. Uusikoriset taas ovat pääasiassa 1,2-litraisia, joista nykyisellä turbotekniikalla on saatu otettua melkein samat tehot, 116 hevosvoimaa.

Marraskuussa 2014 Qashqai-mallisto vahvistui turboahdetulla 1,6-litraisella DIG-T 163 –bensiinimoottorilla, mutta niitä on ainakin vaihtoautoina tarjolla

Suorituskyvyltäänkin uusi 1,2-litrainen bensa-Qashqai peittoaa yllättävästi kuutiotilavuudeltaan suuremman vanhakorisen:  1,6 –litrainen vanhakorinen kiihtyy nollasta sataseen 11,9 sekunnissa, uusikorinen 1,2-litrainen sekunnin nopeammin.

Kuutiotilavuus vanhan valtti

Yllättävän pienen hintaeron uusi- ja vanhakorisen Qashqain kohdalla on noteerannut myös vantaalaisen Ri-Lease Auto Centerin Ilari Kaartinen.
–Se on jännä juttu. En tiedä, vaikuttaako asiaan se, että Qashqain uudempaan malliin tuli kuutiotilavuudeltaan pienempi moottori. Vierastaisivatko ihmiset sitä? Toisaalta kuitenkin Qashqai on pitänyt kaikista parhaiten arvonsa kaikista autoista, pohtii vantaalaisen Ri-Lease Auto Centerin Ilari Kaartinen.

Kaartinen myöntää, että edelleen mielikuvissa uskotaan jonkin verran, että mitä isompi on kuutiotilavuus, sitä kestävämpi on myös moottori.

Luotettava maine

Kun Qashqai on hitti uutena, on se sitä myös käytettynä. Paitsi, että se on trendikäs crossover, on sillä japanilaisena myös luotettava maine.
– Ja kyllä ne luotettavia ovat olleetkin, se ei perustu pelkkiin mielikuviin, Kaartinen vahvistaa.

Qashqain arvonsa pitämisestä korimallista riippumatta kertoo Kaartisen paljon se, että uutena noin 22 000 euroa maksavan Qashqain hinta putoaa usein vasta kolmessa vuodessa samat 5000 euroa kuin se monessa muussa uutena samanhintaisessa autossa putoaa jo ensimmäisen vuoden aikana.

 

 

Ensimmäisen polven Qashqaita valmistettiin vuodet 2007-2013. Myynnissä on vielä paljon vuonna 2014 ensirekisteröityjä vanhakorisia malleja. Silti tämän vasta 47 000 kilometriä ajetun etuvetoisen, manuaalivaihteisen ja 1.6-litraisella bensamoottorilla varustetun Nissan Qashqai 1,6L Stop / Start System Visian hintapyynti MetroAutossa Espoossa on yhä 16 890 euroa. Tehoa vapaasti hengittävästä 1.6-litraisesta bensamoottorista löytyy 117 hevosvoimaa. Nollasta sataseen vanhakorinen Qashqai tällä moottorilla kiihtyy 11,9 sekunnissa ja huippunopeus on 181 kilometriä tunnissa. Co2-päästöt ovat 139 g/km ja yhdistetty kulutus 6.2 l/100 km.

Vuonna 2014 markkinoille tullut toisen polven Nissan Qashqai on kiistatta edeltäjäänsä trendikkäämmin muotoiltu. Silti pieni hintaero samanikäiseen vanhakoriseen yllättää. Kuvan uusikorisessa, etuvetoisessa, manuaalivaihteisessa ja 1.2-litraisella bensamoottorilla varustetussa Nissan Qashqai DIG-T 115 Acentassa vuosimallia 2014 mittarilukema on sama kuin esimerkiksi otetussa samanikäisessä vanhemmassa mallissa, 47 000 km. Pienemmästä kuutiotilavuudesta huolimatta tehoa moottorissa on lähes saman verran, 116 hevosvoimaa. Suorituskykykin on parempi. Uusikorinen Qashgai kiihtyy nollasta sataseen 10.9 sekunnissa ja huippunopeus on 185 km tunnissa. Co-päästöt ovat 129 g/km ja yhdistetty kulutus 5.6 litraa 100 kilometrillä. Kamux Helsingin Konalassa pyytää kuvan autosta 17 900 euroa.

 

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vaihtoautovertailu 5000-10 000€ – Halvat ja isot nelivetomaasturit
Pieni bensa-auto käy aina kaupaksi
Uudehkoja käytettyjä dieselfarmareita saa nyt edulliseen hintaan

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *