Vanhakorinen Qashqai pitää yllättävästi arvonsa
Vuonna 2014 uudistunut Nissan Qashqai on niin paljon edeltäjäänsä trendikkäämmän näköinen, että vanhan malli hyvä jälleenmyyntiarvo sen rinnalla suorastaan yllättää.
Vertailuun vuonna 2014 uudistuneen Qashqain rinnalle otettiin vertailuun viimeiset ja samanikäiset vuosimallin 2014 vanhan korimallin Qashqait.
Tarjontaa on runsaasti. Pääosa niin uudemmista kuin vanhakorisistakin Qashqaista on etuvetoisia ja bensamoottorisia. C-segmentin eli alemman keskiluokan Qashqai-crossoverissahan ostajiin on aina vedonnut enemmän ulkonäkö ja perusfarmaria korkeammalla istumisen tuoma ”oikean” maasturin tunnelma kuin todelliset maasto-ominaisuudet.
Valtaosa etuvetoisia
Toisen polven Qashqaita on tarjolla 4-vetoisina todella niukasti, koska hinta on jo sen verran korkea, että moni pistää mieluummin pikkuisen lisää ja ostaa isomman Nissan Z-trailin.
Kaikkiaan Nettiauto.comissa oli huhtikuun puoltaväliä lähestyttäessä tarjolla 873 käytettyä Qashqaita, niistä vain 105 oli 4-vetoisia. Ja uudempaa korimallia niistäkin oli vain 18.
Bensamoottorisia Nettiauto.comissa 9. huhtikuuta tarjolla olleista kaikista 873 Qashqaista oli lähes 600.
Vanhakoriset vuosimallin 2014 bensa-Qashqait ovat järjestään 1,6-litraisia, joista tehoa löytyy 117 hevosvoimaa. Uusikoriset taas ovat pääasiassa 1,2-litraisia, joista nykyisellä turbotekniikalla on saatu otettua melkein samat tehot, 116 hevosvoimaa.
Marraskuussa 2014 Qashqai-mallisto vahvistui turboahdetulla 1,6-litraisella DIG-T 163 –bensiinimoottorilla, mutta niitä on ainakin vaihtoautoina tarjolla
Suorituskyvyltäänkin uusi 1,2-litrainen bensa-Qashqai peittoaa yllättävästi kuutiotilavuudeltaan suuremman vanhakorisen: 1,6 –litrainen vanhakorinen kiihtyy nollasta sataseen 11,9 sekunnissa, uusikorinen 1,2-litrainen sekunnin nopeammin.
Kuutiotilavuus vanhan valtti
Yllättävän pienen hintaeron uusi- ja vanhakorisen Qashqain kohdalla on noteerannut myös vantaalaisen Ri-Lease Auto Centerin Ilari Kaartinen.
–Se on jännä juttu. En tiedä, vaikuttaako asiaan se, että Qashqain uudempaan malliin tuli kuutiotilavuudeltaan pienempi moottori. Vierastaisivatko ihmiset sitä? Toisaalta kuitenkin Qashqai on pitänyt kaikista parhaiten arvonsa kaikista autoista, pohtii vantaalaisen Ri-Lease Auto Centerin Ilari Kaartinen.
Kaartinen myöntää, että edelleen mielikuvissa uskotaan jonkin verran, että mitä isompi on kuutiotilavuus, sitä kestävämpi on myös moottori.
Luotettava maine
Kun Qashqai on hitti uutena, on se sitä myös käytettynä. Paitsi, että se on trendikäs crossover, on sillä japanilaisena myös luotettava maine.
– Ja kyllä ne luotettavia ovat olleetkin, se ei perustu pelkkiin mielikuviin, Kaartinen vahvistaa.
Qashqain arvonsa pitämisestä korimallista riippumatta kertoo Kaartisen paljon se, että uutena noin 22 000 euroa maksavan Qashqain hinta putoaa usein vasta kolmessa vuodessa samat 5000 euroa kuin se monessa muussa uutena samanhintaisessa autossa putoaa jo ensimmäisen vuoden aikana.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa