Kaasujalka

Volkswagen Arteon nyt ennakkomyynnissä

Julkaissut:

|

8.6.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Volkswagen Arteon nyt ennakkomyynnissä

Arteon asettuu Volkswagenin mallistossa Passatin yläpuolelle ja tulee saataville maailmanlaajuisesti. Volkswagen Arteon valmistetaan Saksassa, Emdenin tehtaalla. Hinnat alkavat 44 997 eurosta.

Arteon on Volkswagenin täysin uusi viisiovinen fastback-malli. Takalasin yläreunasta asti aukeavan takaluukun alta avautuu muunneltava, 563–1557 litran tavaratila. TSI-bensiini- ja TDI-dieselmoottorit ovat saatavilla teholuokissa 110 kW (150 hv) – 206 kW (280). Tehokkaimpien TSI- ja TDI-moottoreiden yhteydessä on aina vakiona DSG-automaattivaihteisto ja 4MOTION-neliveto. Saatavilla on myös digitaalinen mittaristo Active Info Display ja 9,2 tuumainen Discover Pro infotainment-järjestelmä eleohjauksella.

Arteon tulee saataville kuudella eri moottorivaihtoehdolla: kolme TSI-bensiinimoottorilla teholuokissa 110 kW (150 hv), 140 kW (190 hv) ja 206 kW (280 hv)ja kolme TDI-dieselmoottoria teholuokissa 110 kW (150 hv), 140 kW (190 hv) ja 176 kW (239 hv). Arteonin 110 kW:n TSI-bensiinimoottori on jo Golfista tuttu uusi 1,5 TSI EVO. Suomessa kaikki muut moottorit on varustettu DSG-automaattivaihteistolla, paitsi 1,5 TSI EVO 110 kW (150 hv) ja 2,0 TDI 110 kW (150), jotka ovat saatavilla myös manuaalivaihteistolla.

Arteoniin on valittavissa kolme varustelutasoa: Arteon, Elegance ja R-Line. Ensimmäinen varustetaso on nimeltään Arteon. Elegance tarjoaa puolestaan mukavuutta ja eleganssia. R-Line puhuttelee urheilullisella ulkonäöllä. Ulkonäöllisesti eri varustelutasot eroavat mm. puskureiden, vanteiden, sisätilojen materiaalien ja kojelaudan ja ovien koristelistojen osalta.

Arteon-varustetason vakiovarusteina ovat mm. 17” kevytmetallivanteet, led-ajo- ja päivävalot, kaukovaloautomatiikka Light Assist, kaistanpitoavustin Lane Assist, pysäköintitutkat edessä ja takana, Radio Composition Media 8” kosketusvärinäytöllä, mukautuva vakionopeussäädin ACC ja ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist hätäjarrutustoiminnolla, ergoComfort-istuin kuljettajalla, istuimissa kangasverhoilu, täysautomaattinen Care Air Climatronic-ilmastointi (kolmialueinen lämpötilansäätö) ja lämmitettävät etu- ja takasivuistuimet sekä hätäpuhelupalvelun. Arteonin vakiovarusteisiin kuuluu myös Car-Net App-Connect -palvelut sekä viimeisimmän sukupolven infotainment-järjestelmä, sisältäen Mirror Link, Apple CarPlay ja Android Auto -älypuhelinliitännät.

Elegance-varustelutasossa on perustasoon erona/lisäksi digitaalinen mittaristo Active Info Display, istuinpinnat Alcantraa ja istuimien sivut Vienna-nahkaa sekä led-takavalot dynaamisella vilkulla. Vanteet ovat 18-tuumaiset.

R-Line-varustelutasossa on puolestaan erona/lisänä Active Info Display, istuinpinnat Alcantraa ja istuimien sivut Vienna-nahkaa, musta kattoverhoilu sekä led-takavalot dynaamisella vilkulla. Vanteet ovat 18-tuumaiset. Tehokkaimpiin moottoriversioihin kuuluu myös mukautuva alustansäätö DCC ajoprofiilin valinnalla ja laajennettu elektroninen tasauspyörästönlukitus.

Saatavilla on myös erillinen Business-paketti, joka sisältää dynaamiset led-ajovalot, Discover Media -navigoinnin ja avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä Keyless Accessin sekä täysin uuden ennakoivan nopeussäädön mukautuvaan vakionopeussäätimeen ACC:hen. Volkswagen Arteoniin tulee myöhemmin saataville myös langaton lataus, jolla älypuhelimen lataus onnistuu keskikonsolissa ilman johtoa (Qi-standardi).

Innovatiiviset kuljettajaa avustavat järjestelmät

Arteonin mukautuva, ennakoivalla nopeuden säätimellä varustettu vakionopeudensäädin ACC hyödyntää tutka-anturia (vakionopeuden säätämistä varten) sekä tuulilasin kameran ja navigointijärjestelmän reittitietoja. Arteon voi havaita nopeusrajoitukset kameran ja liikennemerkkitunnistuksen avulla ja pyrkii sovittamaan ajonopeuden näiden tietojen perusteella. ACC hyödyntää tietoja, jolloin se voi myös ennakoida tulevaa reittiä navigaatiojärjestelmän avulla. Tämä ”nopeusavustin” tuo uutta mukavuutta etenkin ajettaessa pitkiä matkoja reiteillä, joissa on vaihtuvia nopeusrajoituksia. Samanaikaisesti käytössä on ”mutka-avustin”: auto pystyy tunnistamaan sijaintinsa navigointijärjestelmän reittitietojen avulla ja säätämään nopeutta, kun lähestytään mutkaa, liikenneympyrää ja risteystä.

Arteonissa on myös hätätilanneavustin Emergency Assist 2.0, joka hyödyntää neljää kuljettajaa avustavaa järjestelmää, ja joka voi estää vakavan onnettomuuden. Heti jos tunnistimet havaitsevat, ettei kuljettaja pysty hallitsemaan ajoneuvoa esim. sairaskohtaustilanteessa, pyrkii ottamaan Arteon tilanteen haltuun: järjestelmä varoittaa muita tienkäyttäjiä, ohjaa ajoneuvon automaattisesti tien sivuun ja pysäyttää sen.

Volkswagen Arteonin ennakoivan turvajärjestelmän tunnistimet pystyvät ensimmäistä kertaa reagoimaan paitsi ajotilanteeseen (jotka havaitaan esimerkiksi ESC:n eli elektronisen ajonvakautusjärjestelmän avulla) ja keulatörmäyksiin (joita ehkäisee ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist), myös takaa tuleviin vaaratilanteisiin. Järjestelmä hyödyntää kaistanvaihtoavustin Side Assistin tietoja. Sekunnin murto-osissa järjestelmä voi ryhtyä toimenpiteisiin, jotka pienentävät onnettomuuden aiheuttamia vahinkoja.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Uusi Tesla Model 3 Performance
Uudistunet Audi Q7 TFSI e quattro ja Q8 TFSI e quattro palaavat myyntiin
Nelipyörässä uusien autojen myynti rajusti valtakunnallista tasoa korkeammalla

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *