Kaasujalka

Koeajo käytetty Volvo S70 – ”Ainoo, mihin oon pystyny luottaa”

Julkaissut:

|

31.5.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Volvo S70 – ”Ainoo, mihin oon pystyny luottaa”

Otsikon sanoin kehuu toijalalaismies vuosimallin 1998 Volvo S70 –sedaniaan Nettiauton arvostelupalstalla. Taitaa olla niin, että S70 on niitä viimeisiä ”oikeiden” Volvo-miesten suosikkeja.

Jotain hellyttävän vanhanaikaista tässä Volvo S70:ssä on. Se muistuttaa viimeisistä ajoista, jolloin sedan-Volvo vielä oli kunniassaan.  Ukko Hurmalainenkin ajoi vuonna 1980 lähes uutena ostamallaan Volvo 244 D6:lla aina kuolemaansa, eli vuoteen 2002 asti: siis 22 vuotta.

S70:hän onkin viimeinen kulmikkaan muotoilun Volvo. Edes uutena tällaisella porrasperäisellä S70:lla tuskin ajoi laskettelurinteessä, purjeveneellä tai golfkentillä ruskettunut trendimies.  Tämä on järeää tekoa ja design karkeaa. Ja samalla niin miehekästä.

Vuolaasti kehuttu

Nettiauto.comissa S70 on kerännyt peräti 69 erilaista kannanottoa. Lähes yksinomaan ne ylistävät sen luotettavuutta ja pitkää ikää.

”410 tkm / 14 vuotta samoilla iskareilla,pakoputkella ym,ym ainut miinus on artic lämmitin muuten älyttömän hyvä auto”, kehuu mies Nurmijärveltä.

Onpa joku vuolaiden kehujen lomassa moittinut puskemista suoraan liukkailla keleillä.

Eniten miinuksia on annettu bensankulutuksesta, mutta siihenhän jokainen vanhan bensa-Volvon ostaja osaa myös varautua. Niitäkin löytyy, jotka ovat vaihtaneet merkkiä, kun juuri S70 –mallin valmistusta ei ole jatkettu.

S70 on käytännössä sama auto kuin ison Volvon ensimmäistä kertaa etuvetoiseksi vienyt 850-malli. 850-mallia valmistettiin vuosina 1994-1998 samalla mallinumerolla niin sedanina kuin farmarina. Vuonna 1997 farmari-850 muuttui ensimmäisen polven V70:ksi ja 850-sedan muuttui S70:ksi. Vuonna 1999 markkinoille tullut S80 oli jo ihan oma autonsa, eikä mikään sedan-versio V70:stä.

Mutta tämä S70 on selkeästi porrasperäversio ensimmäisen polven V70:stä, joka oli tuotannossa vuodet 1997-2000. Toki siinä oli aikoinaan pieniä parannuksia 850-malliin, mm. iskunvaimennusta oli parannettu. Kojelaudan muodotkin olivat entistä pyöreämpiä.

Ikiliikkuja?

Koeajolenkillä Vantaalta Tuusulaan ja takaisin Volvo hurmasi Hurmalaisen kertaheitolla. Siinä naureskeltiinkin, että siinä missä päätoimittaja hihkui poikamaista intoa Audi S3:lla kruisaillessa, tuntui 2,4-litraisenen ja 5-pyttyinen bensa-S70 omimmalta yli viisikymppiselle ja vähän vatsaakin takaisin saaneelle pk-yrittäjä Hurmalaiselle.

Luotettavuus on vähän kaksipiippuinen juttu. Keskustelupalstoilla S70 on saanut maineen suoranaisena ikiliikkujana, mutta A-katsastuksen tilastoissa vuonna 2010 katsastetuista vuosimallin 1998 Volvo S70 –autoista hylättiin peräti 34,84 %, ja vikatilastossa se jäi 63 auton joukossa sijaluvulle 51. Hylkäyspäätösten kolme yleisintä syytä olivat käyttöjarrujen, etuakseliston ja seisontajarrujen viat. Vuonna 2010 katsastukseen tulleilla vuosimallin 1998 Volvo S70 –autoilla oli ajettu keskimäärin 255 000 kilometriä.

Mutta vahvana valttina on, että ainakin runsaiden nettikommenttien perusteella iäkkään Volvon omistajat ovat melkoisia tee se itse –miehiä.

Kuten nimimerkki volvo_puranen kirjoittaa Suomi24.fi:ssä:

”Ei siihen koiranluun vaihtoon tarvita yhtäkään hallitunkkia, ihan vain auton omalla säälittävällä vempulalla kylki ylös. Sitten pyörä irti, rautakanki apurungon ja kallistuksenvakaajan vaakasuoran pään väliin ja rautakangesta painetaan sen verran, että voima tasapainottuu. Tasapaino saadaan helposti laittamalla irroitettu pyörä keskireijästään rautakankeen sopivalle kohdalle killumaan. Se sopiva kohta on noin 30 cm rautakangen päästä. Tällä keinolla olen jokavuotisen koiranluuvaihdon tehnyt helposti ja nopeasti”.

Ja jos eivät oma aika ja taidot riitä, monet pikkupajatkin osaavat tiettävästi vielä tämän ikäluokan Volvoja korjata.  Niinikään ainakin kuulopuheiden mukaan moottori ja vaihdelaatikko ovat todella kestäviä. Nettiauto.comissa oli maaliskuun lopulla tarjolla 56 Volvo S70:ää, todella monella juuri tällaisella 2,4-litraisella bensamoottorilla varustetulla autolla oli taivallettu reilusti yli 400 000 kilometriä

Voittaa monet uudetkin

S70 on lähes 20 vuoden ikäisenäkin yllättävän hyvä auto kokonaisuutena ja voittaa mukavuudessa jopa monet uudemmatkin autot. Se on hyvä ja vakaa ajettava, ja istuimet ovat yhä erinomaiset. 144 hevosvoimainen moottori ei tietysti tee näin isosta autosta mitään rakettia, mutta riittävän alhaisina ne kierrokset käyvät moottoritienopeuksissakin.

Mittarilukema oli 204 000 km. Vanhan liiton Volvo –miehen mielestä se on siis vasta sisään ajettu. Jos Kaasujalan samanikäisellä, 1.6-litraisella bensa-Astralla vuosimallia 1998 ajetaan päivittäisiä työmatkoja 330 000 kilometrin mittarilukemasta huolimatta ongelmitta, niin epäilemättä samaan pystyy tämä Volvokin.

Ja kun vuosimallin 1998 Volvo S70 on uutena ollut ihan toisen koko- ja hintaluokan auto kuin vuosimallin 1998 Opel Astra, tulee tässä Volvossa kaupanpäällisinä vielä kosolti ajomukavuuttakin enemmän.

Tässä saanee vanhan liiton Volvo –mies 3499 eurolla täyden vastineen. Varsinkin kun leimakin on lokakuulta 2016.

Volvo S70 2.4i vm. 1998
Mittarilukema: 204 000 km
Moottori: 2.4 l
Käyttövoima: bensiini
Teho: 144 hv
Huippunopeus: 205 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 10.2 s
Yhdistetty kulutus: 10.2 l/100 km
Co2: 236 g/km
Vääntö: 206 Nm
Hinta: 3499 €
Myyjä: Autosilta, Espoo

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *