Koeajo Kia Optima GT ST – Toistaiseksi nopein Kia
Kia Optima GT tarjoaa hurjasti tilaa ja varusteita sekä sporttisen luonteen. Hinta tosin pompsahtaa aivan liian kovaksi.
Koeajo Kia Optima GT. Uuden Kia Optiman mallistossa on nyt ensimmäistä kertaa GT-malli ja pakkohan sitä oli päästä koeajamaan. Tähän asti vain Cee´d:stä on sähäkämpi GT ja nyt Optiman 245 hevosvoimainen versio ottaa merkin nopeimman mallin tittelin, ainakin toistaiseksi.
Väljät tilat
Uusi Kia Optima GT tarjoaa erittäin hyvät tilat sekä edessä että takana. Pitkän kuljettajan taakse mahtuu todella hyvin istumaan. Kuljettajan ajoasento ei ihan kiitettävää saa, ainakaan minun kohdalla, sillä istuin ei mene ihan niin alas kuin toivoisin. Sen vuoksi pää hipoo pitkällä miehellä kattoa. Toisaalta tämä mahdollistaa hurjat takatilat. Normaalimittaiselle kuljettajalle ajoasento on varmasti hyvä. Istuimien muotoilu saisi olla voimakkaampaa, ottaen auton GT-mallimerkinnän.
Kurnutusta kuuluu
Nykyajan trendeihin kuuluu moottoriäänien vahvistamisen kaiuttimien kautta ja sitä tapahtuu myös tässä GT:n kohdalla. Äänigeneraattori luo moottoriin voimakkaan kurnutuksen, joka kuuluu kiihdyttäessä. Se kuuluu ihan moottorin suunnalta. Aluksi kuulosti hyvältä, mutta koeajon jälkeen olisin toivonut nappia josta sen saisi pois. Pidemmän päälle se alkoi jo ärsyttämään. Kyllä luomu on tässä asiassa parasta.
GT:ssä on vakiona elektronisesti säätyvä iskunvaimennus ja eri asetuksilla voi valita miten kovana sitä pitää.
Sport asento todella vaikuttaa ja tekee auton ihan erilaiseksi. Asentus jäykistää jousitusta ja ohjausta ja kaasupoljin vastaa nopeammin. Alusta on arkiajossa vähän pintakova ja pitää ääntä kuopissa sekä terävissä epätasaisuuksissa. Saksalaisten kilpakumppaneiden alustat ovat vielä muutaman askeleen edellä.
Kiihdytystä paikaltaan emme päässeet kunnolla testaamaan pidon puutteen vuoksi. Maantiellä Kia Optima GT kulkee varsin mukavasti perheautoksi. Ohitukset sujuvat mallikkaasti, mutta mitään suurta hymyä aiheuttavaa suorituskykyä on turha odottaa. Sen suhteen jäimme vähän kaipaamaan räväkämpää kulkupuolta, sillä 245 hevosvoimaa olettaisi liikuttavan GT:tä ripeämmin. Automaattivaihteisto on ”vain” 6-vaihteinen, kun monet kilpailijat tarjoavat enemmän vaihteita.
TÄMMÖINEN ON VUOSIMALLIN 2013 KIA OPTIMA KÄYTETTYNÄ
GT:ssä on hurjasti varusteita, joten niiden puolesta tämä tarjoaa rahalle vastinetta. Yksi kiva varuste on automaattisesti nouseva tavaratilan luukku. Se nousee itsestään, kun sen eteen menee seisomaan ja odottaa tovin. Äänimerkki ja vilkut kertovat myös sen aktivoitumisen. Auttaa kivasti kun tulet kaupasta kassit molemmissa käsissä.
Suomen myydyimmän sportin titteliä on tähän asti hallinnut Skoda Octavia RS, eikä Optima GT sitä tule syrjäyttämäänkään. 240-hevosvoimaisen Mondeo ST-Linen saa 600 euroa halvemmalla kuin tämän. Reilut kaksi tuhatta euroa kun laittaa lisää saa 280-hevosvoimaisen nelivetoisen Passatin parhaimmalla Highline-varustetasolla. Unohtamatta Skoda Suberbin tehoversiota.
Kia Optima GT Sportswagon
Hinta: 51 991€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 57 022,62€
Iskutilavuus: 1998cm3
Teho: 245hv / 6000 kierr/min
Vääntö: 353Nm / 1350-4000 kierr/min
Paino: 1720kg
Tavaratila: 552l
Kiihtyvyys 0-100km/h: 7.6s
Huippunopeus: 232 km/h
Kulutus (valm.ilm): 8.2l
Päästöt: 191g/km
Koeajon kulutus: 9.6l
Plussat
Tilat
Varusteet
Miinukset
Hinta
Alusta
Suorituskyky (varauksin)
Jälkimaku
Kia Optima GT astuu kovaan sarjaan, sillä tällä summalla autolta odotetaan jo todella paljon.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa