Kaasujalka

Koeajo Volvo V90 – Vuoden Auto Suomessa

Julkaissut:

|

9.3.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Volvo V90 – Vuoden Auto Suomessa

Volvon V90/S90 -sarja palkittiin Vuoden Auto Suomessa -tittelillä ja me saimme nyt koeajoon farmarimallisen V90:n.

Koejossa Volvo V90 D5. Koeajomme osui juuri talven ensimmäisen ja tähän asti ainoan lumimyräkän aikoihin. Mikä muu ajankohta olisikaan sopiva skandinaavisen nelivetoisen auton testaamiselle. Koeajettu D5 oli hinnaston yläpäästä sekä moottorin että varusteiden osalta. Malliston edullisin D3 lähtee 47 803 eurolla ja edullisin neliveto 53 911 eurolla.

LUE MYÖS VOLVO V90 CROSS COUNTRY KOEAJO

On se iiiiiso

Ohjaamon muotoilu on tässä farmarissa identtinen aiemmin koeajetun sedanin kanssa eli emme siihen puutu sen enempää. Fantastisen hieno se on edelleen. V90 on erittäin sulavalinjainen eikä ikinä uskoisi, että pituutta on liki viisi metriä ja leveyttäkin yli kaksi metriä. Sisällä tilat ovat hyvin väljät.

Uuden sukupolven Haldexiin perustuva neliveto toimii todella hienosti ja eleettömästi. Ajonvakautus puuttuu herkästi peliin ja ajo on turvallista kokemattomankin käsissä.

Autosta ei saa ajonvakautusta kokonaan kytkettyä pois, mutta osittain kuitenkin ja se mahdollistaa pienen tai vähän suuremman leikkimisen. Jos sille päälle kuljettaja sattuu. Luistoneston poiskytkennästä on eniten hyötyä pöpperöisissä olosuhteissa, jolloin järjestelmä saattaa hidastaa menoa merkittäväsi. 

Oli aika yllättävää huomata, että autoa vaivasi lievä tunnottomuus liukkaissa olosuhteissa. Merkin turvallisuuspainotteinen ajettavuus tulee selkeämmin esille kuin paljon sporttisemmissa saksalaisessa kilpailijoissa. Lumisissa olosuhteissa auton suuri koko korostui hyvin, sillä jo pienessäkin sivuluisussa huomasi helposti tien jäävän ahtaaksi.

Nykytrendien mukaan monen automallin tehokkain ja nopein malli on hybridi ja samoin on V90:n kohdalla, sillä kiihkeimmän titteliä heiluttaa T8. Harmikseen on todettava, että isoa dieselmoottoria ei ole saatavana, kuten saksalaisilla kilpailijoilla on.

Muotoilu on ajanut käytännöllisyyden edelle tavaratilan osalta, sillä se vetää ”vain” 560 litraa. Ihan riittävän kokoinen sekin, mutta esimerkiksi E-sarjan Mersussa se on 640 litraa.

Koeajon kulutus pompsahti kylmästä säästä ja kaupunkiajon määrästä johtuen aika kovaksi, sillä menovettä kului 8.5 litraa satasella.

 

Volvo V90 D5 AWD Aut Inscription
Koeajoauton hinta varusteineen: 82712,35€
Iskutilavuus: 1969cm3
Teho: 235hv/4000 kierr/min
Vääntö: 480Nm / 1750-2250
Paino: 2100kg
Tavaratila: 560litraa
Pit.lev.kork: 4936,2019, 1475
Kiihtyvyys 0-100km/h: 7.2sek
Huippunopeus: 240 km/h
Kulutus (valm.ilm): 4.9l
Koeajon kulutus: 8.5l

Plussat
Tilat
Mukavuus
Design
Hinnoittelu

Miinukset
Tunnottomuus liukkaalla (varauksin)

Jälkimaku
Volvo V90 tarjoaa tyylikkyyttä, tilaa ja hyviä ominaisuuksia erittäin kilpailukykyiseen hintaan.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *