Koeajo käytetty Opel Signum – Viimeinen mahti-Opel
Opel Signumin piti aikoinaan korvata merkin lippulaiva. Se yritys epäonnistui, Suomen markkinoille sitä 5-ovista”mahti-Opelia” tuotiin vain vuoden verran.
Signum on Opelin vuosina 2003–2008 valmistama Vectran farmarimallin alustalle perustuva ylellinen viisiovinen hatchback. Ulkoapäin se näyttää kuin oman aikansa venytetyltä viistoperä-Corollalta.
Sen piti korvata merkin lippulaiva Omega. Signumin akseliväli on 13 senttiä Vectraa pidempi, mikä mahdollistaa suuret takaistuintilat. Takapenkkiläiselle matkustaminen Signumissa onkin melkoista juhlaa.
Suomeen Signumia tuotiin vain pari vuotta, vaikka se esimerkiksi Norjassa oli suosittu malli. Täällä iso viistoperäinen auto ei vain löytänyt sopivaa markkinarakoa, kun suomalaiset mieluummin valitsivat Vectran.
Niinpä sitä käytettyinäkin löytyy Nettiauto.comista vain 18 kappaletta. Mutta jos etsii tilavaa ja mukavaa matka-autoa, Signumista sellaisen saa melko edullisesti.
Koeajoauto oli vuosimallia 2005 ja mittarilukema oli vain 139 000 kilometriä, mikä 12-vuotiaalle autolle on kohtuullisen vähän. Perus-Signumin keulan ilme oli sama kuin silloisessa Vectrassa, mutta koeajoautossa oli erilainen, musta säleikkö, josta uupui Opelin iso logo. Se tekee ilmeestä edes hitusen ärhäkkäämmän.
Maskissa lukee ”Irmscher”. Irmscher Automobilbau GmbH & Co. on saksalainen autojen virityspaja, joka on erikoistunut Opelin henkilöautojen virittämiseen. Harrastajille tunnetuimpia tuotteita ovat juuri erilaiset lasikuituiset korisarjat auton ulkonäön muokkaukseen, sisätilan somisteet, alustasarjat, vanteet ja pakoputket.
Mikään katseenkääntäjä Signum ei erikoismaskista huolimatta kuitenkaan ole: se sopii matalan profiilin konservatiiville.
Mukava ja tilava
Signum on 4,6 metriä pitkä ja se on vain neljä senttiä enemmän kuin samanikäisessä Vectran porrasperässä. Mutta juju onkin akselivälissä, joka on venytetty 2,8 metriin. Tämä taas on peräti 13 senttiä enemmän kuin Vectrassa. Ja kun Signumin ulommat takaistuimet voidaan siirtää 13 senttiä taaksepäin, niin takapenkillä matkustaminen on suorastaan juhlavaa. Takaistuimia voidaan vielä liikutella erikseen.
Koeajoauton vapaastihengittävä 2,2-litrainen ja suorasuihkutuksella toimiva bensiinimoottori oli pienin, jolla Signumin sai Suomessa. Moni valitsikin mieluummin 2-litraisen turbon, koska hintaeroa niissä uutena oli vain 700 euroa.
Signum on ennen kaikkea auto pitkille matkoille ja hyville teille. Se kulkee Kehä III:lla satasen nopeuksissa ja nastarenkaista huolimatta vielä erittäin miellyttävästi ja hiljaisesti. Ohjaustuntuma on tarkka ja tuntuma tiehen hyvä. Pitkän akselivälin ansiosta se on erittäin vakaa ajettava.
Lopulta Signum jäi kovasta yrityksestä huolimatta vain Vectran luksusmalliksi. Ja kun aika on sen muotojakin syönyt, eikä niillä enää tämänikäisissä Opeleissa muutenkaan ole merkitystä, niin vähemmän tiloja tarvitsevalle on pitkälti makuasia, valitseeko vaihtoautokaupassa Vectran vai Signumin.
Sisustus kojelautoineen on nyky-Opeleihin verrattuna vanhahtava. Mutta toisaalta tuon ajan Opeleissa sekin on kestänyt esimerkiksi samanikäisiä japanilaisia kilpailijoita paremmin aikaa. Siinä on selvästi enemmän ylellisyyden tuntua kuin esimerkiksi vastaavanikäisessä Toyota Avensiksessa.
Mutta jos ei hae näyttävyyttä ja statusta, niin lapsiperheellisen pitkille mummola- ja kesämökkireissuille Signum on erittäin mukava ja tilava valinta. Ja erityisesti Kaasujalan koeajamaa yksilöä uskaltaa suositella, sillä auto on nahkasisustusta myöten erittäin siisti ja huoltohistoria aukoton.
Opel Signum 2.2i 16V ELEGANCE
Vuosimalli: 2005
Mittarilukema: 139 000 km
Vaihteisto: manuaali
Moottori: 2,2 l
Teho: 155 hv
Käyttövoima: bensiini
Vetotapa: etuvetoinen
Hinta: 6399 €
Myyjä: Autosilta Jagro, Espoo
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa