Kaasujalka

Jari-Matti Latvalan automuseo – Hunajaa rallikansalle

Julkaissut:

|

15.2.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Jari-Matti Latvalan automuseo – Hunajaa rallikansalle

Tuuri tunnetaan Vesa Keskisen kyläkaupasta, mutta paikkakunnalta löytyy mielenkiintoista koettavaa myös maailman nopeimmalle kansalle. Jari-Matti Latvalan automuseo on mielenkiintoinen matkailukohde ja ehdottomasti visiitin väärti. Paikka on todellista hunajaa rallipöpöille.

JM-Rally Parc Fermé – tarjoaa läpileikkauksen JM Latvalan kilpailu-uraan, omien ex-autojen lisäksi tarjolla on upeakuntoista rallikalustoa lähihistoriasta. Nähtävillä on kymmenkunta erilaista sporttiautoa, muun muassa Carlos Sainzin aito Toyota Corolla WRC -tehdaslaite vuodelta 1999.

”Kyseisellä yksilöllä espanjalainen matadoori kilpaili Jyväskylän MM-rallissa kaudella ysiysi. Alun perin kuvittelimme, että auto oli Didier Auriolin, mutta tarkempi selvitys tehtaalta paljasti yksilön historian”, Jari-Matti toteaa.

Aikanaan Corolla päätyi Latvalan perheelle ralliautokaupan yhteydessä.

”Auto vapautui Marcus Grönholmilta, kun hänen suojattinsa Juuso Pykälistö lopetti kilpailemisen tällä yksilöllä. Kilpailin Corollalla SM-sarjassa ja kiersin sillä yksittäisiä MM-osakilpailuja, ainakin Neste-rallissa ja Ruotsissa”, nykyinen Toyotan tallikuljettaja jatkaa.

Toyota jäi Latvalan perheelle ja myöhemmin se entisöitiin alkuperäiseen väritykseen. Huippukuntoinen WRC-tykki on tällä hetkellä yksi kokoelman arvokkaimpia autoja, vastaavanlaisen kaunottaren hintalappu lienee välillä 250 000-300 000 euroa.

”Corollasta on mukavia muistoja. Se on loistava ajettava ja helppo ohjattava, verrattuna esimerkiksi WRC-Focukseen. Ford oli puolestaan vaativa ja yliohjaava. Nykyään tällä autolla ei enää kilpailla, vaan se pidetään museokunnossa.”

Avaimesta käyntiin

31-vuotias Jari-Matti tunnetaan aidosti ”rallihulluna” kaverina. Maailmankansalainen on vahvasti ja aidosti perehtynyt MM-rallien historiaan. Mistä sait aikanaan idean museon perustamiseen?

”Kieltämättä olen ollut kiinnostunut ralliautoista ja rekvisiitasta ihan pikkupojasta lähtien. Olemme halunneet pitää vanhat autot omassa perheessä, ja siitä ajatus syntyi. Sopiva tilakin järjestyi aikanaan yrityskaupan myötä. Olemme tässä lähellä Keskisen kyläkauppaa valtatie 18:n varrella”, JM sanoo.    

Näyttely on avoinna pääasiassa kesällä ja muuten tilauksesta. Museon yhteyteen on rakennettu lisäksi upeat, vuokrattavat saunatilat. Paikalla on runsaasti nähtävää kahdessa kerroksessa: autoja, palkintoja, ajopukuja ja muuta rekvisiittaa. Erityisen koskettavia ovat edesmenneeseen Henri Toivoseen liittyvät ralliesineet.     

”Ensimmäinen oikea piha-autoni oli jokkisluokan Escort. 9-vuotiaana sain Sunbeam Avengerin, se olikin jo oikea rallipeli. Nyt tuo auto on entisöitynä museossa. Ykkösryhmäläisenä, aidossa 1970-luvun Colt-värityksessä. Alun perin uskoin, että Avenger oli Henri Toivosen ex-auto, mutta näin ei lopulta ollut. Sitä kautta syntyi mielenkiinto Toivosen ralliuraan.”

”Olen myös entisöinyt lapsuuteni Lokari-auton ja ensimmäisen karting-pelin. Kaikki museon autot ovat täydessä ajokunnossa, ne lähtevät avaimesta käyntiin”, Latvala tunnustaa.     

BDA ja Quattro

Sininen Ford Escort BDA kuuluu museon helmiin.  Vaikuttavan oloinen menopeli on edelleen kilpailukäytössä, sillä Latvala ajaa kaunottarella Historic-ralleja ja 0-autokeikkoja. BDA on entisöity upeaan kuntoon.

”Olen aina ihannoinut Ari Vatasta ja Hannu Mikkolaa sekä heidän ajotyyliä BDA-Escortilla. Tämä Ford on huikea ajettava, ja moottorin ääni on kuin klassista musiikkia. Autossa on tehokkaat jarrut, ainoa miinus on ohjaustehostimen puuttuminen. Parhaimmillaan koneessa on ollut 280 hevosvoimaa”, rallitähti hekumoi.      

Samaan sarjaan voidaan laskea B-ryhmäläinen Audi Quattro. Replica-auto on rakennettu Latvalalle oikeista Audin kilpailuosista Keski-Euroopassa. Rothmans-väritteinen ja erittäin arvokas ralliauto on myös kilpailukäytössä.  

”Viimeksi kilpailin Audilla Italiassa joulukuussa 2016. Fantastinen auto. Tavoitteena on ajaa Quattrolla muutamia kilpailija vuositasolla. Voin kyllä avoimesti tunnustaa, että ralli on iso ja tärkeä osa elämääni. Muutenkin kuin MM-sarjassa kilpaileminen.”  

 

Mauri Nurmi

                           

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Apurahaa Ferrari & erektio -tutkimukseen
Muuntotuki on tasa-arvoa ja säästää luontoa
Pitääkö auton olla niin iso?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *