Koeajo käytetty Mercedes-Benz C180 – Hurmalainen ajaa taas Mersulla!
Hurmalaisen yhteiselo Opel Insignian kanssa jäi lyhyeksi. Lokakuussa alle tuli taas se autojen AUTO: Mercedes-Benz C180 Kompressor vuosimallia 2008.
Hurmalaisen Mercedes-Benz C180. Yhteiseloni Insignian kanssa oli ihan mukiinmenevää. Vuosimallin 2009 iso Opel kun oli toukokuussa ostettaessa vain 63 000 kilometriä ajettu ja meikäläisen aikana sen matkamittariin ehti tulla vain 7000 kilometriä lisää.
TÄSSÄ HURMALAISEN AIEMPI AUTO: OPEL INSIGNIA
Kun rouvan Volvo S40 D5 vuosimallia 2008 kävi tarpeettomaksi ja perheessä kuitenkin pitää olla auto, jolla kumpikin pariskunnasta voi ajaa, tuli sellainen tunne, että nyt voisi olla oikea aika vaihtaa jälleen Mersuun. Itse olisin voinut ihan hyvin ajaa pidempäänkin Insignialla: se on isokokoinen, tukeva ja äänensävyltään miellyttävä matkakumppani. Ja kilometrien puolesta siinä olisi riittänyt autoa vielä pitkäksi aikaa.
Tosin, vapaasti hengittävällä 1.8-litraisella bensamoottorilla ja hihnalla varustettu Insignia kulutti varsinkin kaupunkiajossa bensaa niin että hirvitti.
Hyvä huoltohistoria
Meidän rouva kun ajoi ajokorttinsa kypsällä iällä ja tottui automaattilootaan, oli naisenkin käteen sopiva C-sarjan bensa-Mersu melkeinpä itsestään selvä valinta. Volkkaria tai Skodaakin mietittiin, mutta ei voi mitään, että niiden sinänsä mainioiden DSG-laatikoiden luotettavuus hirvitti. Siitäkin huolimatta, että niitä paljon esillä olleita murheita on ollut näiden autojen kokonaisvolyymiin nähden vain murto-osassa.
Ja olihan siinä sitä turhamaisuuttakin kehissä. Joskus nuorempana ensimmäisen Mersuni, 190 E:n, ostettuani julistin mahtipontisesti, että mieluummin sitä ajaa vaikka loppuun piiskatulla vanhalla taksi-Mersullakin kuin hyvällä, mutta tavallisella perheautolla.
VaihtoPlussasta löytyi hopeanharmaa Mercedes-Benz C180 kompressor, siis 1.8-litrainen kompressoriahdettu bensa-Mersu. Mittarilukema oli 175 000 kilometriä ja auto oli ollut aiemmin vain yhdellä omistajalla: naishenkilöllä, jolla oli ruotsinkielinen nimi. Tämä tieto oli verrattavissa melkeinpä samaan kuin jos auton edellinen omistaja olisi ollut vain pieniä kauppareissuja taittava ruustinna. Huoltokirjakin oli täytetty moitteettomasti.
Odotetusti jämäkkä
Hinta oli 16 900 euroa. Insignian annoin vaihdossa, siitä irtosi 11 900 euroa. Eli kun keväällä maksoin siitä 14 400 euroa, suli siitä puolessa vuodessa pois 2500 euroa. Katsoin kuitenkin VaihtoPlussan sivuja ja huomasin sen nyt olevan myynnissä 13 900 eurolla. Kun ymmärrän, että autokaupankin pitää tienata, olen lopulta hyvitykseen ihan tyytyväinen.
Kooltaan sedankorinen C-Mersu ei poikkea muista keskiluokan autoista. Mutta ei sille voi mitään, että ajaminen bensa-Mersulla on viimeisen päälle miellyttävää. Rakettihan tämä 156-hevosvoimainen bensa-Mersu ei luonnollisesti ole, mutta kyllä se tällaiselle yli viisikymppiselle ukolle riittää. Mersu pysyy kuin nakutettu koko ajan ajajan hallinnassa: meno on jämäkkää ja automaattivaihteisto huolehtii stressittömästi sopivan pykälän löytämisestä.
Vaikka Mersu on yksi viimeisistä takavetoisista autoista, ei se ole ollut ongelma minua kuskina huomattavasti kokemattomammalle rouvallekaan: ESP-ajonvakautus ja ASR-luistonestojärjestelmä turvaavat ajoa ja estävät takapyörien sutimista. Ja takavetoisuuden ansiosta kääntösädekin on pieni.
Kaipaan tähden taikaa…
Meidän Mersua ei ole ladattu hirveästi lisähärpäkkeillä, mutta ei sen ole niin väliäkään: riittää, kun on 5-lovinen automaattiloota, Radio Audio 20 ja CD-soitin sekä tuplarenkaat. Tilaihmehän C-sarjan Mersu ei ole, ei varsinkaan takaa: mutta tilaa hakevallehan on taksiluokan E-malli.
Mutta loppuun on todettava yksi ratkaiseva miinus. Kun lähdin ajamaan tällä C-Mersulla, fiilis oli positiivisesti hyvin samanlainen kuin ostaessani aikoinaan, vuonna 1996, 10 vuotta vanhan pikku-Mersun bensakoneella, mallia 190 E. Mutta silloisessa ”baby-Benzissäkin” usvassa ajaessa tuntui upealta, kun kolmisakarainen tähti keulalla loi aitoa Mersu-tunnelmaa etenemiseen.
Nyt tuota kolmisakaraista tähteä ei ole, on vain Mersun logo upotettuna konepeltiin. Ja tämän takia valitettavasti fiilis on lähempänä tunnetta, jonka saa minkä tahansa muunkin laadukkaan perheauton ratin takana.
Nuorempi polvi liputtaa sitä, ettei C-Mersu ole ”pappamalli”. Minä taas itse en pistäisi pahakseni, vaikka sitä pappaa vähän enemmän olisikin. Sisältä tämän Mersun designia voisi kutsua siroksi. Vaikka ajaminen tosiaan on miellyttävää, jäin vähän kaipaamaan Insignian ”kassakaappimaisuutta”.
Ja senkin opin talven yllättäessä, että jos jää pihalla lumityöt tekemättä, pitäisi liikkeelle lähtiessä nyt varmaan sulloa peräkontin painikkeeksi hiekkasäkki. Niin tekee kuulemma legendaarinen uutistenlukija Arvi Lindkin 3-sarjan takaveto-Bemarissaan.
Mercedes-Benz C180 Kompressor Business Elegance 4D A
Vuosimalli: 2008
Moottori: 1796 cm3
Käyttövoima: bensiini
Vetotapa: takaveto
Vaihteisto: 5-lovinen automaatti
Teho: 156 hv
Huippunopeus: 220 km/h
Kiihtyvyys (0-100): 9,9 s
Vääntö: 230 Nm
Yhdistetty kulutus: 8.1 l/100 km
Co2-päästöt: 180 g/km
Hinta: 16 900 €
Myyjä: VaihtoPlus, Vantaa
Teksti ja kuvat Urmas Hurmalainen
Vastaa