Hintavertailu – Harmaat asfaltinrypistäjät
K
Keskikokouluokan ”tavisauto”isolla bensakoneella on tilava ja tehokas valinta vaikkapa euroistaan tarkalle virkamiehelle, joka haluaa välttää kateuden aiheuttamista naapureissa.
Isolla bensamoottorilla varustettua Ford Mondeota, Opel Insigniaa, Volkswagen Passatia ja Citroen DS5:ta voisi kuvata ”harmaiksi asfaltinrypistäjiksi”. Ne ovat kaikki mukavia, tilavia, vääntäviä ja tehokkaita perheautoja, mutta eivät nauti samanlaista premium-hehkua kuin Audit, Mersut ja Bemarit.
Premium-mainehan on pitkälti markkinointimiesten aikaansaannosta. Jos tavallisella autoilijalla olisi mahdollisuus lähteä koeajamaan näitä tehokkaammalla bensamyllyllä varustettuja perusautoja silmät peitettyinä, välttämättä hän ei edes huomasi normaalissa liikenteessä eroa ns. laatumerkkeihin.
Jos hakee pelkkää mukavuutta ilman tarvetta herättää naapurustossa kateutta, voi näistä malleista tehdä vaihtoautohalleissa todellisia löytöjä.
Merkkiuskollisille
Näiden vaihtoautojen ostajat ovat hyvin merkkiuskollisia.
– Se on ehkä merkityksellisintä. Jos puhutaan vaikkapa Ford-miehistä, niin esimerkiksi tällaisen isokoneisen Mondeonkin ostaja löytyy nimenomaan heidän joukostaan. Aiemmin hänellä on mitä luultavammin ollut jokin hiukan vaatimattomammin varusteltu Mondeo, sanoo myyntipäällikkö Kalle Kanerva Laakkosen Turun toimipisteestä.
Esimerkkiautoista helpoimmin myytäviä ovat Kanervan mukaan odotetusti Volkswagen Passat, Ford Mondeo ja Skoda Superb.
– Opelkin tietysti on aina kulkenut vähän käsi kädessä Fordin kanssa, ostajakunta on hyvin samanlaista. Saab tietysti jo markkinoilta poistuneena merkkinä luonnollisesti löytää ostajansa vain vannoutuneesta Saab-miehestä, ja lähes yhtä rajallinen ostajakunta on Citroen DS5:lläkin.
Bensankulutus ei näiden autojen ostajille juurikaan merkitse: tärkeintä on vääntävä ja mukava matkanteko. Ne eivät myöskään kilpaile samoista ostajien samojen merkkien kokoluokaltaan pienempien GT-autojen kanssa.
– Näiden isompien mallien ostajat menevät ennen kaikkea mukavuus edellä: he eivät halua ratakireää peliä, jossa on todella tiukka alusta. Samoin he haluavat yhdistää kuljetuskapasiteetin tehokkuuteen. Kysyntä menee myös vähän ikäryhmittäin. Kolmekymppinen kaveri ehkä ostaa sen Focus ST:n kun taas isokokoisemman ja tehokkaan Mondeon ostaja taas on ehkä iältään viisissäkymmenissä.
Kooltaan nämä autot ovat samaa luokkaa kuin ns. premium-merkkien isommat mallit. Jos Mondeota pitää verrata kokoluokaltaan BMW:hen, vertailukohdaksi täytyy ottaa BMW:n 5-sarja, vaikka uushankintahinnaltaan se on ollut lähempänä selvästi pienempää BMW:n 3-sarjaa.
–Kyllä ne nämä autot isolla bensamoottorilla mielestäni tekevät edelleen kauppansa, kun se hintalappu suhteessa uusihankintahintaan on kuitenkin hyvin edullinen, Kanerva sanoo.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa