Kaasujalka

Citroen C3 palaa rallipoluille

Julkaissut:

|

22.12.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Citroen C3 palaa rallipoluille

Citroën C3 wrcCitroën vastaa uusiin haasteisiin tuomalla areenalle täysin uuden Citroën C3 WRC-auton.

Citroën on voittanut useita merkkimestaruuksia jokaisella rakentamallaan WRC-autolla: Xsaralla, C4:llä ja DS3:lla.

Uuden sukupolven WRC-ralliautot näyttävät aiheellisesti täysin uuden sukupolven autoilta merkistä riippumatta. Hyökkäävämpi ulkonäkö saa myös katetta sekuntikellosta: uudet autot ovat myös nopeampia kuin edeltäjänsä. Uuden säännön mukaan moottoria puhdittavalle turboahtimelle saadaan imeä ilmaa 36 mm halkaisijaltaan olevan kuristimen läpi aikaisemman 33 millisen rajoittimen sijasta. Kasvanut ilmamäärä yhdessä moottorin muiden uusien sääntöjen mahdollistaminen teknisten uudistusten kanssa tarkoittaa merenpinnassa ajettaessa vähintään 380 hevosvoiman huipputehoa, kutakuinkin saman verran kuin A-ryhmän rajoittamattomat voimanlähteet tuottivat 1990-luvulla. Ahtopaine on edelleen 1,5 bar (2,5 bar kun vallitseva ilmanpaine lasketaan mukaan) kuten aikaisemmissakin säännöissä, mutta absoluuttisen ilmamäärän kasvu mahdollistaa suuremman tehon.

Citroën C3 wrc Suorituskyvyn varmistamiseksi uuden sukupolven autot ovat edeltäjiään kevyempiä. Aerodynaamisiin muutoksiin kuuluvat mm. suurempi korileveys, merkittävästi kookkaammat etu- ja takailmaohjaimet ja ikonisten B-ryhmän ralliautojen kaltaiset levikkeet auton sivuilla. Muutos suorituskyvyssä on suurempi asfaltilla kuin soralla ajettaessa.

Citroën C3 wrc &Voimansiirron puolella suurin muutos on palaaminen aktiivisen keskitasauspyörästön käyttöön. Tietokoneen ohjaama keskitasauspyörästö muuttaa vääntömomentin jakosuhdetta etu- ja takatasauspyörästöjen välillä tilanteen ja kuljettajan toiminnan mukaan. Aktiivisesta jakosuhteen muutoksesta hyötyvät eniten agressiivista ajotyyliä suosivat kuljettajat, kuten Kris Meeke.

Täysin uusi Citroën C3

Uutuus perustuu uuden sukupolven C3-malliin, josta Citroën Racing on pian päättyvän sapattivuotensa aikana kehittänyt uusien säätöjen mukaisen kilpa-auton.

Uuden Citroën C3 WRC-auton rakentaminen aloitettiin tämän vuoden alussa ja huhtikuussa ensimmäinen testiauto oli valmis. Toinen testiauto valmistui kaksi kuukautta myöhemmin, ja sen jälkeen molemmat autot ovat olleet tiiviisti testattavana.

– Uusien sääntöjen haasteellisin alue on vapaampi aerodynamiikka. Meillä ei ole tarpeeksi kattavaa kokemusta aerodynaamisten ominaisuuksien muutoksista eri ajo-olosuhteissa, kuten esimerkiksi vauhdikkaissa ja pitkissä hypyissä. Ensi vuosi tulee olemaan kaikille oppivuosi, sillä kaikkia esiin tulevia tilanteita emme voi mitenkään simuloida etukäteen, sanoo Citroën Racingin uusi tekninen johtaja Laurent Frégosi.

Merkittävää teknistä etua WTCC-sarjan menestyksestä

Citroën osallistui kolmen vuoden ajan vakioautojen WTCC-maailman mestaruussarjaan dominoiden sarjaa täydellisesti voittaen kaiken mahdollisen. WTCC-sarjassa käytettiin samaa 1.6-litraista perusmoottoria kuin rallisarjoissa, mutta sen viritysaste oli korkeampi. Uusien WRC-autojen 2017 moottorisäännöt ovat lähellä WTCC-sarjassa jo käytettyjä, joten Citroën saa merkittävän edun kokemuksistaan radalta. Aerodynamiikan puolella ratakokemuksista ei ole ollut merkittävää etua, koska autojen korimuodot ovat täysin erilaiset. Suurin aerodynamiikan saavutettu etu on saatu jäähdytysilman kanavointien optimoinnissa.

Jousitus Citroën Racingin omaa tuotantoa

Citroën Racing on ainoa rallitalli MM-sarjan huipulla, joka suunnittelee ja valmistaa autojensa jousituksen itse.

– Me olemme kautta aikojen tehneet jousitukset itse. Koska moottorien teho, autojen paino ja monet muut välittömästi suorituskykyyn vaikuttavat seikat ovat kaikille talleille hyvin lähellä toisiaan, ero on saatava aikaiseksi mekaanisen pidon kautta. Me emme halua antaa tätä kilpailuetua pois työskentelemällä alihankkijan kanssa, koska silloin osaamisemme valuu ennen pitkää kilpailijoidemme eduksi. Tuloksistamme päätellen strategiamme on ollut oikea, ja siksi jatkamme samalla tavalla myös C3 WRC:n kanssa, Laurent Frégosi kiteyttää.

Kolmella autolla sarjaan

Citroën Racing lähtee rallin MM-sarjaan kolmen auton ja neljän kuljettajaparin voimin.

Nelikon menestyksekkäimpänä kuljettajaparina kauteen starttaa Kris Meeke – Paul Nagle, jotka kohahduttivat kansainvälistä rallikansaa voittamalla ensimmäisenä brittiparina Suomen MM-rallin. Heidän rinnallaan ajavat Stéphane Levebre – Gabin Moreau. Kolmannessa autossa vuorottelevat Graig Breen – Scott Martin ja tallin pääyhteiskumppanin edustaja Sheikh Khalid Al Qassimi vierellään Chris Patterson.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Apurahaa Ferrari & erektio -tutkimukseen
Muuntotuki on tasa-arvoa ja säästää luontoa
Pitääkö auton olla niin iso?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *