Kaasujalka

BMW:ssä noteerataan pienetkin muutokset

Julkaissut:

|

15.11.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

BMW:ssä noteerataan pienetkin muutokset

bmw

BMW-autoilijat noteeraavat pienetkin mallimuutokset. Siksi vanhakorinen BMW 320-malli vuosimallia 2012 menee kaupaksi noin 20 % halvemmalla kuin samanikäinen uudempi 320 samoilla kilometreillä ja varusteilla.

BMW:n 3-sarjan korimalli muuttui virallisesti vuonna 2012. Nyt näitä uudempia, kuudennen sukupolven F30-malleja myydään vaihtoautokaupassa rinnakkain samanikäisten, viidennen sukupolven E90- Bemareiden kanssa.
Maallikko hädintuskin Nettiauton valikoimaa katsoessaan äkkiseltään edes huomaa muutosta. Tarkemmin kun syynää, niin huomaa, että konepelti näyttää pulleammalta ja keula valoineen aavistuksen pystymmältä. Peräpäässäkään ei ero ole järin suuri. Paljon radikaalimmin 3-sarjan BMW uudistui, kun viidennen sukupolven E90-malli tuli markkinoille vuonna 2005.
Mutta vannoutuneilta BMW-autoilijoilta pienikään muutos ei jää huomaamatta.
– Vuosimalliltaan, kunnoltaan, varustelultaan ja mittarilukemaltaan vastaavien uusikorisen ja vanhakorisen BMW 320 –dieselien hintaero on karkeasti arvioiden nyt noin 20 %. Vanhemman mallin pitää olla huippuvarusteltu, että siitä voi pyytää kutakuinkin saman kuin samana vuonna rekisteröidystä vastaavanlaisesta uudemmasta, mutta normaalivarusteisesta BMW 320 –dieselistä, sanoo Tuomas Parviainen Espoon Sports Car Centeristä.

Varustelu ratkaisee

Jos varustelultaan, kunnoltaan ja kilometrimäärältään vastaavasta uudesta 3-Bemarista pyydetään esimerkiksi 18 000 euroa, on pyynti vanhasta karkeasti arvioiden noin 15 000 euroa.
Parvianen myöntää, ettei itsekään heti kättelyssä erottanut paljaalla silmällä 3-sarjan Bemarin korimallissa vuonna 2012 tapahtuneita ulkoisia muutoksia.
– Mutta kyllä ne Bemari-ihmiset nämä muutokset vaan hyvin tietävät.  Kun he tulevat ostamaan käytettyä 3-sarjan BMW:tä, he osaavat kyvyä, onko sinulla mitään hyvää E92 tai E90:tä, Parviainen naurahtaa.
Yksilöillä on Bemari-kaupassa keskivertoa suurempi merkitys: ostajalle on värilläkin väliä, eikä ole yhdentekevää, onko siinä sporttipenkit vai ei.
– Tavallisissa perusautoissahan nämä eivät ole niin ratkaisevia, Parviainen tietää.
3-sarjan BMW:n malliuskollisuuteen vaikuttaa myös sen takavetoisuus. Siksi sopivaa mallia ollaan valmiita myös odottamaan jonkin aikaa.
– Esimerkiksi etuvetoinen Audi ei ole Bemarin ostajalle useimmiten edes vaihtoehto, C-sarjan Mersu takavetoisena sen sijaan voi sitä joskus olla, Parviainen sanoo.

Vanhakorinen BMW 320 d EfficientDynamics Edition Business vuosimallia 2012 oli myynnissä Autokeskus Olarissa Espoossa 24 900 eurolla, vaikka mittarilukema oli vain 56 000 kilometriä. Tehoa tästä 2-litraisesta 3-sarjan diesel-Bemarista löytyy 163 hevosvoimaa. (rek.nro LFZ-376).

Vanhakorinen BMW 320 d EfficientDynamics Edition Business vuosimallia 2012 oli myynnissä Autokeskus Olarissa Espoossa 24 900 eurolla, vaikka mittarilukema oli vain 56 000 kilometriä. Tehoa tästä 2-litraisesta 3-sarjan diesel-Bemarista löytyy 163 hevosvoimaa. (rek.nro LFZ-376).

Vaikka tässä uusikorisessa, niinikään vuosimallin 2012 BMW 318 d TwinPower turbodieselissä on 20 hevosvoimaa vähemmän tehoja ja sillä on ajettukin 21 000 kilometriä enemmän kuin samanikäisellä vanhakorisella 320 d:llä, niin hintapyynti Lahden Autosalvassa on 1900 euroa enemmän: 26 800 euroa.

Vaikka tässä uusikorisessa, niinikään vuosimallin 2012 BMW 318 d TwinPower turbodieselissä on 20 hevosvoimaa vähemmän tehoja ja sillä on ajettukin 21 000 kilometriä enemmän kuin samanikäisellä vanhakorisella 320 d:llä, niin hintapyynti Lahden Autosalvassa on 1900 euroa enemmän: 26 800 euroa.

 

 

 

 

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vaihtoautovertailu 5000-10 000€ – Halvat ja isot nelivetomaasturit
Pieni bensa-auto käy aina kaupaksi
Uudehkoja käytettyjä dieselfarmareita saa nyt edulliseen hintaan

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *