Mercedes-Benz G300 on vanhanakin tosimaastureiden kingi
Iikääntynytkin Mercedes-Benzin G-malli on ”oikeiden” maastureiden kingi vaihtoautomarkkinoilla. Iän myötä sen hinta voi jopa nousta.
Espoon Auto-Planeetta Oy:n Jani Huovinen kertoo myyneensä kesän alussa vanhan iäkkään G-Mersun himpun alle 30 000 eurolla.
– Se on näistä todellisista ja maastokelpoisista nelivetomaastureista kutakuinkin ainoa, jonka hinta voi jopa nousta senkin jälkeen, kun se on joutunut odottamaan jonkin aikaa varastossa ostajaansa, hän sanoo.
Yllättävän hyvää myytävää
Mercedes-Benzin G-sarja on jo yksi maasturi-ikoneista, sitä on valmistettu ulkoisesti lähes muuttumattomana vuodesta 1979 aina näihin päiviin asti.
Toki G-sarja on elinkaarensa aikana aiemminkin saanut osakseen lukuisia parannuksia ja päivityksiä, mutta ne liittyvät pääasiassa moottoreiden, sisustuksen ja turvavarusteiden ajantasaistamiseen.
14 000-20 000 eurolla oikeaa maasturia etsivän pitää kuitenkin tyytyä siihen, että kun tuolla rahalla saa 2000-luvun puolivälin Toyota Land Cruiserin, samalla hinnalla myynnissä olevan G-Mersun vuosimalli voi olla 1983.
Perinteisesti noin 15 000-20 000 euron isot tosimaasturit alennusvaihteineen ja tasauspyörästön lukkoineen ovat Huovisen mukaan olleet hyvää myytävää.
– Tänä keväänä jostain syystä on ollut hankalampaa. Mutta esimerkiksi Jeep Grand Cherokee 3-litraisella dieselmoottorilla ja sopivilla kilometreillä kyllä menee hyvin kaupaksi ja toisaalta ostaja saa rahalleen hyvän vastineen. Mutta paras Jeep tässä sarjassa on Wrangler, ja mieluummin pidempikorisena Unlimitedina.
Ostetaan riihikuivalla
Niin isoja kuin Audi Q7 ja BMW X5 ovatkin, ne ovat kuitenkin katumaastureita, eivätkä kuulu tähän sarjaan. Eivät myöskään Honda CR-V:t ja Nissan Qashqait. Oikeasta maasturista löytyvät niin alennusvaihteet kuin tasauspyörästön lukot, tai ainakin jommatkummat niistä.
Moni ei miellä Volkswagen Touaregia tähän sarjaan kuuluvaksi, vaan katsoo sen kuuluvan BMW X5:n ja Audi Q7:n tavoin isoihin katumaastureihin.
– Olen kuitenkin kuullut sen maasto-ominaisuuksista hyvää palautetta. Off road –varustuksella silläkin uskaltaa mennä huonommille teille. Edullisuutensa takia kuitenkin Mitsubishi Pajero on tämän osaston helpoin myytävä, Huovinen sanoo.
Tämän sarjan maasturit menevät Huovisen mukaan käytettyinäkin varakkaammalle väelle.
– Näitä ei osteta rahoituksella, vaan omalla rahalla. Aika usein ne menevät tavalla taikka toisella metsämiehille: joko metsästäjille, metsästyskoiraharrastajille tai metsänomistajille. Joskus Lapin poroisännätkin hakevat näitä täältä etelästä asti.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa