Kaasujalka

Toni Herraselle Euroopanmestaruus hopeaa

Julkaissut:

|

15.8.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Toni Herraselle Euroopanmestaruus hopeaa
FB_IMG_1471243433023
Jääliläinen 12-vuotias kartingkuljettaja Toni Herranen ajoi upean viikonlopun Itävallassa Speedworld`n radalla. Rotax Mini Max Euro Finale 2016 ajettiin hienoissa olosuhteissa viime viikonloppuna.
Keskiviikon ja torstain harjoituksissa Toni ja mekaanikko-valmentajansa Jesse Anttila hakivat auton säädöt sekä ajolinjat kohdilleen. Perjantain aika-ajoissa jääliläinen hurjapää tykittikin todellisen pommin ja ruutulipun heiluessa paalupaikka oli Tonin.
34 kuljettajaa 31.stä eri maasta oli kokoontunut itäiseen Itävaltaan lähelle Wieniä kilpailemaan Rotax Mini Max – sarjan Euroopan paremmuudesta. Kuljettajia oli ilmoittautunut ympäri maailman, mm Ex-Formula 1 kuljettaja Juan-Pablo Montoyan poika Sebastian löytyi osallistujalistalta.
Lauantaina alkuerät suunnitelmien mukaan
Lauantaina ajetut alkuerät menivät kaksikon suunnitelmien mukaan.
” Tehtiin Jessen kanssa pläni, että alkueristä pitää saada prefinaaliin sisärivin lähtöpaikka. Meni just eikä melkein suunnitelmien mukaan. Kolmen alkuerän sijoitukset 2. , 2.  Ja 1. oli just mitä haettiin. ” kertaa Toni kisan jälkeen.
Alkuerissä kanssakilpailijat ajoivat sen verran ristiin, että Tonin yhteenlasketut eräpisteet oikeuttivat Tonille prefinaaliin hienon 2. lähtöruudun.
Sunnuntain finaalit jännitysnäytelmää
Sunnuntain aurinkoinen finaalipäivä tarjosi katsojille ja tiimeille todellisen jännitysnäytelmän. Prefinaalin 13 jännittävää kierrosta ajettiin todellista taistelua. Paikat vaihtuivat kärjessä kuljettajien taistellessa parhaasta mahdollisesta lähtöpaikasta varsinaiseen finaaliin.
Toni prefinaalin ruutulipulla sijalla 3. ,joka tarjosi jääliläiselle sisärivin lähtöpaikan itse pääfinaaliin.
Finaalin lähtö sujui mallikkaasti ja Toni kuittasi itsensä johtoon. Kärkipaikasta taisteltiin todella hurjasti. Välillä kanssakilpailijat yrittivät johtopaikkaa jopa sääntöjen rajoja koitellen. Toni taisteli kärkikolmikossa hurjasti, puolusti ajolinjojaan mallikkaasti, joutui välillä kanssakilpailijoiden
toimesta hieman tönityksikin, mutta taidolla piti kilpurin radalla. Ruutulipun heiluessa jääliläinen sai tuulettaa villisti Euroopanmestaruus hopeaa ! Palkintojen jaossa Toni huomioitiin komean pytyn ohella myös erikoismaininnalla rehdistä kilpailusta ja herrasmiesmäisestä kilvanajosta.
” Kyllä Toni ajoi upean kisan. Treeneistä alkaen todella keskittyneesti, ohjeita noudattaen ja tasaisesti nopeita kierrosaikoja napaten. Olen hurjan ylpeä valmennettavani kehityksestä tällä kaudella. EM hopea kruunaa meidän tekemän työn. Ilo katsoa, miten lahjakas Toni menee eteenpäin ! Teimme valinnan ennen kisareissua ja
ajettiin Liettuassa Baltic-sarjan osakisa valmistavana kisana, eikä jääty RMC:n osakisaan Ouluun. Haettiin kovuutta kisa-ajamiseen. Se kannatti.” hehkuttaa Jesse suojattiaan.
” Meni ihan nappiin. Kilpakumppani koitti pikkasen puskea kisatiimellyksessä, mutta se on motorsporttia. Liettuan kisa ennen tätä oli hyvää treeniä ja sieltä saatiin vauhti kohdalleen. Ajoin Liettuassa nopeimpia kierrosaikoja. ” iloinen Toni kertaa kisareissun tunnelmia.
AGS-tiimin kuljettaja Toni ajoi Itävallan finaalit yksityiskuljettajana. Tonin menestyksen arvoa nostaa sekin, että yksityiskuljettajana hän ajoi tehdastiimien kuljettajia vastaan. ” Onhan se kovempi työ löytää säädöt runkoon ja moottoriin kun et voi kokeilla usealla kuljettajalla eri vaihtoehtoja. Liettuan kisa toimi silläkin puolen hyvänä testinä. Täytyy Tonille antaa täys kymppi palautteen tarkkuudesta, kun säätöjä treeneissä kisaan haettiin. Harva nuori kuljettaja pystyy kommunikoimaan auton säädöistä noin tarkasti. No toisaalta; sitä tässä on treenattu.” antaa Jesse tunnustusta kuljettajalleen.
EM-hopeamitalisti palaa kotiin ja koulun penkille keskiviikkona. Tonin syksyn kisaohjelma jatkuu vielä kotimaisen RMC-sarjan sekä Rotax Max Baltic-sarjan kilpailuilla syys-lokakuussa.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Apurahaa Ferrari & erektio -tutkimukseen
Muuntotuki on tasa-arvoa ja säästää luontoa
Pitääkö auton olla niin iso?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *