Kaasujalka

Koeajo Jeep Renegade Trailhawk – Jos metsään haluat mennä

Julkaissut:

|

5.8.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Jeep Renegade Trailhawk – Jos metsään haluat mennä

jeep

Pirteän oranssi Jeep Renegade Trailhawk pesee suurimman osan maastureista maastossa ominaisuuksillaan ja edullisella hinnallaan.

Koeajossa Jeep Renegade Trailhawk. Koeajoimme Renegaden viime syksynä manuaalivaihteisella pienellä bensakoneella varustettuna, eikä se oikein sopinut auton luonteeseen. Tämä nyt koeajettu Trailhawk on aivan toista maata. Trailhawk on varustettu hitaalla nelivedolla, korotetulla ajokorkeudella, off-road-jousituksella ja alustasuojilla, suuremmilla lähestymis ja jättökulmilla, alamäkihidastimella ja Selec-terrain-järjestelmällä. Nämä kaikki edellä mainitut auttavat hankalissa paikoissa etenemisessä. Tarjolla on lisäksi joukko muitakin mukavuuteen vaikuttavia vakiovarusteita.

Tutun kallion ylittäminen on lasten leikkiä tälle maastomenijälle, eikä tavallisella kuljettajalla ole kanttia ajaa Renegade Trailhawkilla niin pahaan paikkaan, jossa ominaisuudet loppuvat.

Rengasmelu nousee Suomen uraisilla moottoriteillä sen verran korkeahkoiksi, että kännykässä puhuminen bluetoothin kautta tuli haasteelliseksi. Urat tuntuvat myös ikävänä ohjauksen vetelynä voimakkaammissa kiihdytyksissä.
Radion kieli hyppäsi aina takaisin italiaksi vaikka sen laittoi englannin kielellä. Suomea ei ole saatavilla. Tämä vaikutti harmittomalta päivitysongelmalta, mutta hauskalta sellaiselta.

reneHyvät tilat

Kantikkaan muotoinen Renegade tarjoaa mukavan väljät tilat sekä edessä että takana ja matkustaminen on mukavaa. Auton harvoja pieniä purnauksia aiheuttaa pieni ”jyristäminen”. Se ilmenee esimerkiksi liikennevaloissa seistessä tyhjäkäynnillä vaihteen ollessa päällä ja jalka jarrulla. Tuolloin tuntuu, että autolla olisi menohaluja ”jarrua vasten” ja auto vähän jyristää. Tuosta ongelmasta selviää laittamalla vaihekepin P-asentoon ja vasta valojen vaihtuessa vetää D:lle.

Hintaa Renegaden Trailhawkille tulee noin 2000 euroa enemmän kuin Limited-varusteiseen, mutta maasto-ominaisuudet ovat tässä hurjasti paremmat. Eikä kilpailijoistakaan yksikään pärjää. Trailhawk on tavallaan yksinäinen susi, sillä seuraava samat maasto-ominaisuudet omaava auto on kymmeniä tuhansia euroja kalliimpi ja taitaapa löytyä sekin saman merkin alta.

Jeep Renegade 2.0 Multijet 170 A 4WD Trailhawk
Hinta: 39686€
Iskutilavuus: 1956cm3
Teho: 170hv / 3750 kierr/min
Vääntö: 350Nm / 1750 kierr/min
Paino: 1535kg
Vetokyky 1500kg
Kiihtyvyys 0-100km/h: 8.9s.
Huippunopeus: 196km/h
Kulutus (valm.ilm): 5.1l
Koeajon kulutus: 7.5l

Plussat
Maasto-ominaisuudet
Tilat

Miinukset
Uraherkkyys
Rengasmelu

Jälkimaku
Lempeän pirteän näköinen Renegade omaa niin hurjat ominaisuudet maastossa, että moni iso maasturikaan ei pärjää. Kokoluokassaan Traihawk on kallis, mutta verrattuna vastaavat maasto-ominaisuudet omaaviin autoihin tämä onkin naurettavan halpa.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Ford Kuva Hybrid – Taloudellista menoa täyshybridi-Kugalla
Koeajo BMW 520d xDrive – Range yli 1100 kilometriä
Koeajo Peugeot e-308 SW – Kaivattu perusfarkku, mutta liian kallis

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *