Tuhansien hyppyjen MM-ralli starttaa torstaina
Suomen osakilpailu on WRC-kauden kahdeksas ralli, joka ajetaan 28.-31.7. Ralli järjestettiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1951.
MM-kalenteriin Suomen osakilpailu on kuulunut vuodesta 1973 lähtien, jolloin MM-sarja perustettiin. Neste Ralli tunnetaan nopeiden, puiden reunustamien sorateidensä ja huimien hyppyjensä ansiosta yhtenä rallimaailman haastavimmista kilpailuista. Kilpailun keskuspaikkana toimii Jyväskylä. Neste Rallin aikaan Keski-Suomen metsät täyttyvät lukemattomista rallifaneista, jotka haluavat nähdä maailman kärkikuljettajat tositoimissa. Kilpailun reittiä on uudistettu tälle vuodelle. Erikoiskokeiden lukumäärää on kasvatettu 24:n ja erikoiskoekilometrejä on tänä vuonna 334.
Reitillä mukana uusia ja vanhoja haastavia erikoiskokeita
Ralli polkaistaan käyntiin torstai-iltana Jyväskylän keskustassa ajettavalla Harjun erikoiskokeella. Harjun kaupunkierikoiskoe haastaa kilpailijat sora- ja asfalttipintojen sekoituksellaan. Perjantain ohjelmaan kuuluu neljä kahteenkertaan ajettavaa erikoiskoetta: Mökkiperä, Jukojärvi, Surkee ja Horkka. Lisäksi perjantaina ajetaan kaksi kokonaan uutta pätkää: Halinen ja Äänekoski-Valtra. Uudet erikoiskokeet ovat lyhyitä, mutta vauhdikkaita ja tarkkuutta vaativia. Perjantai-iltana ajetaan vielä Harjun kaupunkierikoiskoe toistamiseen. Lauantaiaamuna ensimmäiseksi ajetaan maailman tunnetuimpiin erikoiskokeisiin lukeutuva 33 kilometriä pitkä Ouninpohja. Lauantaina ajetaan kahdesti sama neljän erikoiskokeen lenkki, johon Ouninpohjan lisäksi kuuluvat uudistetut Päijälän ja Saalahden erikoiskokeet sekä Pihlajakosken erikoiskoe. Viimeinen kilpailupäivä koostuu kahdesta erikoiskokeesta, Lempäästä ja Oittilasta, jotka ajetaan ensimmäistä kertaa tällä vuosituhannella Molemmat erikoiskokeet ajetaan kahdesti ja Oittila, joka on viimeksi ajettu vuonna 1994, toimii tänä vuonna Power Stagena.
Latvala hakee kolmatta peräkkäistä voittoaan
Jari-Matti Latvala voitti viime vuonna Neste Rallin kolmatta kertaa ja tänä vuonna hänellä olisi mahdollisuus hattutemppuun, saavuttaa kolmas peräkkäinen voitto kisasta. Mikäli Latvala voittaa Suomen MM-rallin tänä vuonna, olisi se suomalaisten kuljettajien 36. voitto kotikisastaan sen MM-historian aikana. Latvala joutuu kuitenkin käymään voitosta tiukkaa kamppailua monen muun kuljettajan kanssa – kuudessa edellisessä osakilpailussa on nimittäin ollut kuusi eri voittajaa. Latvalan Volkswagen-tiimitoveri Sebastien Ogier tavoittelee neljättä maailmanmestaruuttaan, muttei ole voittanut yhtään osakilpailua helmikuussa ajetun Ruotsin MM-rallin jälkeen. Ruotsin MM-rallin lisäksi Ogier voitti myös kauden avauksen Monte Carlon MM-rallin. Latvalan lisäksi muita yhden osakilpailun voittaneita kuljettajia ovat Polo-kuski Andreas Mikkelsen sekä Hyundain duo Hayden Paddon ja Thierry Neuville. Yhden voiton on ottanut myös Citroënin Kris Meeke, joka on ollut tällä kaudella uskomattoman nopea. Myös Ford-kuskit Mads Ostberg ja Ott Tänak tavoittelevat osakilpailuvoittoja. Tänak olikin erittäin lähellä ensimmäistä voittoaan edellisessä osakilpailussa Puolassa.
Nuoret suomalaiset lahjakkuudet aikovat loistaa kotikisassaan
Latvala on tänä vuonna ainoa suomalainen, joka kilpailee MM-sarjan kuninkuusluokassa. Huipputuloksiin pyrkiviä kotimaisia nuoria lupauksia on kuitenkin muissa luokissa mukana enemmänkin. WRC2-luokassa käydään tiukkaa kamppailua mestaruuspisteistä ja nuori Teemu Suninen on tällä hetkellä toisena sarjassa, kolmella osakilpailuvoitollaan. Toinen nuori lupaus Esapekka Lappi lähtee puolustamaan viime vuoden Neste Ralli -voittoaan tehdastiimin Skodallaan. WRC2-luokassa kilpailevat myös suomalaiset Joonas Soilu ja erittäin kokenut Janne Tuohino. WRC3- ja Junior WRC-luokissa debytoi Juuso Nordgren, joka voitti tänä vuonna myös AKK:n Tulevaisuuden Tähti -kilpailun, josta palkinnoksi hän pääsee ajamaan Suomen MM-rallin Citroën DS3 R3T -autolla. Vuoden 1981 maailmanmestarin ja kaksinkertaisen Suomen MM-rallin voittajan Ari Vatasen poika, Max Vatanen, taistelee Drive DMACK Fiesta Trophyn kärkisijoista.
Kuljettajien kommentit
Jari-Matti Latvala:
“Suomen MM-ralli on minulle kauden kohokohta. Odotan kilpailua innoissani, vaikka paineet ovat kovemmat kuin missään muussa rallissa. Toisaalta se kasvattaa motivaatiota, kun haluat pärjätä hyvin kotiyleisön edessä. Suomalaisten rallifanien odotukset ovat korkealla, etenkin kun olen voittanut tänä vuonna vasta yhden osakilpailun, Meksikon. Neste Rallin ominaispiirteet sopivat minulle hyvin: nopeita sorateitä ja isoja hyppyjä – juuri mun tyyppistä rallia. Menestymisen salaisuus tässä kisassa piilee tarkoissa nuoteissa ja oikeiden linjojen valitsemisessa hyppyihin ja nopeisiin osuuksiin. Ennen rallia rentoudun suomalaisella tavalla – käymällä saunassa.”
Teemu Suninen:
“Olen erittäin tyytyväinen alkukauteeni, sillä olen saavuttanut todella hienoja tuloksia. On ollut jopa hieman yllättävää, että pystyn taistelemaan kärkisijoista tehdasautoja vastaan. Fiilikset ennen Suomen MM-rallia ovat hyvät. On mukavaa päästä kilpailemaan kotimaassa, mutta toisaalta siitä tulee myös haastavaa kaikkine hyppyineen ja nypyn ylityksineen, koska minulla ei vielä ole kokemusta niistä R5-autolla. Valmistauduin Neste Ralliin ajamalla yhden rallin Suomessa ja ajamalla kaksi päivää testiä viime viikolla – kaikki tuntuu hyvältä kisaa varten.”
Esapekka Lappi:
“Neste Ralli on minulle yksi tärkeimmistä osakilpailuista MM-sarjassa. Totta kai jokainen osakilpailu on tärkeä, mutta kotikisassa on fiilistä mukana erilailla: katsojat hurraavat sinulle, tiedät pätkät – kaikki on tuttua. Mielestäni yksi suurimmista haasteista Neste Rallissa on tehdä nuoteista mahdollisimman tarkat, etenkin uusilla pätkillä. On vaikeaa tietää mistä nypystä irtoaa hurjimmat ilmalennot! Olemme valmistautuneet ralliin kunnolla ja tavoittelemme kisasta hyvää tulosta. Ajoimme toissa viikonloppuna Suomessa rallin, jossa sain taas tuntumaa Suomen teihin.”
NESTE RALLI NUMEROINA
Erikoiskokeiden määrä:
24 Erikoiskoekilometrejä: 333.99 km
Kilpailun kokonaispituus: 1370.66 km
Kilpailun pisin erikoiskoe: 33.00 km (Ouninpohja)
Kilpailun lyhyin erikoiskoe: 2.27 km (Harju)
Osallistujia: 81 Eri kansallisuuksia: 25
Mukana rallin MM-sarjassa: 43 vuotta
Eniten voittoja (WRC aikakaudella): 7 (Marcus Grönholm)
VOITTAJAT VIIME VUOSILTA
2015: Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC)
2014: Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC)
2013: Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC)
2012: Sébastien Loeb/Daniel Elena (Citroën DS3 WRC)
2011: Sébastien Loeb/Daniel Elena (Citroën DS3 WRC)
2010: Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (Ford Focus RS WRC)
2009: Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC)
2008: Sébastien Loeb/Daniel Elena (Citroën C4 WRC)
2007: Marcus Grönholm/Timo Rautiainen (Ford Focus RS WRC)
2006: Marcus Grönholm/Timo Rautiainen (Ford Focus RS WRC)
KILPAILUUN ILMOITTAUTUNEET WRC-KULJETTAJAT
1 Sébastien Ogier (FRA)/Julien Ingrassia (FRA) Volkswagen Polo R WRC
2 Jari-Matti Latvala (FIN)/Miikka Anttila (FIN) Volkswagen Polo R WRC
3 Thierry Neuville (BEL)/Nicolas Gilsoul (BEL) Hyundai New Generation i20 WRC
4 Hayden Paddon (NZL)/John Kennard (NZL) Hyundai New Generation i20 WRC
5 Mads Østberg (NOR)/Ola Fløene (NOR) Ford Fiesta RS WRC
6 Eric Camilli (FRA)/Benjamin Veillas (FRA) Ford Fiesta RS WRC
7 Kris Meeke (GBR)/Paul Nagle (IRL) Citroën DS3 WRC
8 Craig Breen (IRL)/Scott Martin (GBR) Citroën DS3 WRC
9 Andreas Mikkelsen (NOR)/Anders Jaeger (NOR) Volkswagen Polo R WRC
12 Ott Tänak (EST)/Raigo Molder (EST) Ford Fiesta RS WRC
14 Khalid Al-Qassimi (UAE)/Chris Patterson (GBR) Citroën DS3 WRC
15 Marcos Ligato (ARG)/Ruben Garcia (ARG) Citroën DS3 WRC
20 Kevin Abbring (NLD)/Seb Marshall (GBR) Hyundai New Generation i20 WRC
22 Valeriy Gorban (UKR)/Volodymyr Korsia (UKR) MINI Countryman WRC
30 Yazeed Al Rajhi (SAL)/Michael Orr (GBR) Ford Fiesta RS WRC
37 Lorenzo Bertelli (ITA)/Simone Scattolin (ITA) Ford Fiesta RS WRC (katso koko ilmoittautuneiden luettelo tästä)
Vastaa