Koeajo käytetty MB CLK – Jengikokelaan CLK-Mersu
Jos jengitunnuksia kantava ankaran näköinen keski-ikäinen liivimies ajaa vanhalla SEC-Mersulla, eli S-sarjan coupeversiolla, sopii vanha CLK ehkä paremmin vasta uransa alussa olevalle kokelaalle.
CLK-Mersuhan on käsittääkseni enemmän C-Mersun kuin taksikokoisen E-Mersun coupeversio. Mutta varsinkin tämä vuosimallin 2001 CLK muistuttaa enemmän takalamppujensa ja keulansa puolesta E-Mersua. Ja se on positiivinen juttu.
Olen tässä itsekin harkitsemassa iäkkäämmän CLK:n ostoa, tosin tätä seuranneesta polvesta: siitä mallista, joka tuli markkinoille 2002. Se tosin on selkeästi sirompi kuin nyt koeajettu CLK 230 vuosimallia 2001. Eikä sirous välttämättä ole Mersulle hyvä asia.
Odotin oikein sormet syyhyten, kun päätoimittaja kertoi tulevansa hakemaan lounaalle tällaisella iäkkäällä CLK 230:lla, jonka mittarilukema on kunniakkaat 174 000 kilometriä.
Nimittäin hain tällä koeajolla vahvistusta arpomiselleni. Haluan taas palata Mersu-mieheksi, mutta en isolla rahalla. Tällaisessa CLK-Mersussa on se hyvä puoli ns. tavisautoihin verrattuna, että kun nämä perusautot ikääntyessään muuttuvat runksuttimiksi, muuttuu hyvinpidetty CLK tavallaan klassikoksi.
Halvalla mukaan eliittiin
174 000 kilometriä Mersun 2.3-litraiselle Kompressorille, eli kompressoriahdetulle bensamoottorille. Autossa oli lämpimänä ja aurinkoisena koeajopäivänä vielä kitkarenkaat alla, mutta se eteni käsittämättömän sulavasti karkeapintaisella kehä kolmosellakin. Toki kulumisen jäljet näkyivät 15 vuotta vanhassa autossa.
Mutta kuten olen ennenkin sanonut, Mersu vanhenee vähän kuin vanha arvotalo.
Eihän kukaan mene kysymään pankkiiri Nalle Wahroosiltakaan, miksi tämä investoi vanhaan kartanoon, eikä uuteen Kastelli-valmistaloon. Nahkasisustaiseen CLK-Mersuun automaattilaatikolla pätee vähän sama.
Vaikka tämä Mersu lähtee liikkeen pihasta 7 799 eurolla ja uusi Golf tai Octavia maksaa 25 000 euroa, niin kyllä minä tällä Mersulla mieluummin kurvaisin eliittiväen golf-kentän pihaan. Hienolla vanhalla Mersulla ajava mielletään tyylitietoiseksi boheemiksi enemmän kuin persaukiseksi paskanjauhajaksi, vaikka totuus voi olla juuri toisinpäin.
Kaivetaan sitten tähän vielä muutama Nettiautosta löytämäni, juuri samanlaiseen CLK-Mersuun liittyvä kommentti.
”Kaikin puolin suositeltava! Pirteä ja kuitenkin yllättävän pieniruokainen tehoon/moottoriin ja automaattilaatikkoon nähden. Hyvä ajettavuus (tehtaan sport-alusta). Halvat varaosat. Ainut miinus on, että rattia saa säädettyä vain eteen ja taaksepäin.
Axel, Helsinki.
Mercedes Benz CLK 230 Kompressor
Vuosimalli:2001
Mittarilukema: 174 000 km
Teho: 197 hv
Vääntö: 280 Nm
Huippunopeus: 230 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.0 s
Yhdistetty kulutus: 10 l/100 km
Co2-päästöt: 237 g/km
Hinta: 7799 €
Myyjä: Autosilta, Espoo
Teksti Urmas Hurmalainen
kuvat Mika Salomaa
Vastaa