Kaasujalka

Uusikorinen vs. vanhakorinen MB C-sarja – Kilometrit ratkaisevat

Julkaissut:

|

27.5.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Uusikorinen vs. vanhakorinen MB C-sarja – Kilometrit ratkaisevat

mersut

C-sarjan Mercedes-Benz on niitä harvoja autoja, joissa vanha korimalli ei vuonna 2007 hapantunut uuden mallin markkinoille tulon myötä.

Myyntipäällikkö Miikka Lännistö raisiolaisesta Visa-Autosta sanoo, että tänä päivänä yli 200 000 kilometriä ajetun laatuautonkin myyminen käy yhä hitaammin. Tämä pätee vuonna 2007 uudistuneeseen C-sarjan Mercedes-Benziinkin.
–Jos hallissa yli 300 000 kilometriä ajetun uusikorisen C-Mersun rinnalla myydään samaan hintaan puolet vähemmän ajettua ja samanikäistä vanhakorista C-Mersua, ei epäilystäkään, etteikö se vanhempi mene helpommin kaupaksi. Matkamittarilukema tänä päivänä yleensäkin ratkaisee paljon enemmän kuin vuosimalli, Lännistö sanoo.

Korimalliltaan uudempi Mercedes-Benz C 220 CDI A 170 hv vuosimallia 2007 ja 213 000 km:n mittarilukemalla oli myynnissä 16 900 eurolla Käyttöautossa Seinäjoella.

Korimalliltaan uudempi Mercedes-Benz C 220 CDI A 170 hv vuosimallia 2007 ja 213 000 km:n mittarilukemalla oli myynnissä 16 900 eurolla Käyttöautossa Seinäjoella.

Vanhakorinen vuosimallin 2007 Mercedes-Benz C 200CDI 122 HV Avantgarde 17-tuumaisilla aluvanteilla sekä mm. automaattivaihteilla, automaatti-ilmastoinnilla, cruisella ja webastolla varustettuna oli myynnissä Jyväskylän GTI Car Centerissä 13 990 eurolla. Mittarilukema oli vain 139 000 km.

Vanhakorinen vuosimallin 2007 Mercedes-Benz C 200CDI 122 HV Avantgarde 17-tuumaisilla aluvanteilla sekä mm. automaattivaihteilla, automaatti-ilmastoinnilla, cruisella ja webastolla varustettuna oli myynnissä Jyväskylän GTI Car Centerissä 13 990 eurolla. Mittarilukema oli vain 139 000 km.

 Uusikorinen vuosimallin 2007 Mercedes-Benz C 20 CDI Avantgarde automaattilaatikolla oli Lahden ABC Autotalossa myynnissä 13 890 eurolla. Valtteja on tuoreemman ulkonäön lisäksi myös tehokas 170-hevosvoimainen moottori. Miinuksena puolestaan oli 320 000 kilometrin mittarilukema.


Uusikorinen vuosimallin 2007 Mercedes-Benz C 20 CDI Avantgarde automaattilaatikolla oli Lahden ABC Autotalossa myynnissä 13 890 eurolla. Valtteja on tuoreemman ulkonäön lisäksi myös tehokas 170-hevosvoimainen moottori. Miinuksena puolestaan oli 320 000 kilometrin mittarilukema.

Vanhaa taksia ken pelkäisi

Lännistöllä on asiasta ihan tuorettakin kokemusta.
– Juuri hinnoittelimme yhtä vanhakorista ja vain 81 000 kilometriä ajettua C-sarjan farmari-Mersu vuosimallia 2007. Totesimme porukalla yhteen ääneen, että siinä saa joku vielä oikein nätin, siistin ja kivan auton, joka ei yhtään jää uudemman korimallin varjoon.

Vastaavasti Lännistöllä on kokemusta siitäkin, kuinka samanikäisen ja selkeästi enemmän ajetun uudempikorisen Mersun myyntiajat venyvät, vaikka hinnalla kuinka yritettäisiin houkutella ostajia.
– Sitten on tietysti se oma pienempi porukkansa, jotka tietävät, että paljon ajettu taksi-Mersu voi tarjota paljon ajettunakin tuoreen ulkonäön rinnalla huolettomia kilometrejä vuosiksi eteenpäin. Suuri enemmistö harvemmin tietää, että juuri paljon ajettu taksi on saattanut juuri käydä läpi mittavan määrän kalliita remontteja, joka on autolle vain hyvä asia. Kun kaksoismassavauhtipyörä on vaihdettu kahdesti ja turbokin kerran, ei uuden omistajan tarvitse kantaa niistä huolta pitkiin aikoihin.

Mersu kuitenkin kuuluu niihin harvoihin merkkeihin, jotka ylipäätään tekevät kauppansa vielä paljon ajettuinakin.
– Samalla tavalla oikein hinnoiteltuina ostajia löytyy muillekin saksalaisille laatumerkeille. On paljon muita automerkkejä, joiden arvo 250 000 kilometriä ajettuina romahtaa lähelle nollaa.

Pikkurahalla laatuauto

Jos rinnakkain myydään saman verran, noin 200 0000 kilometriä, ajettuja vuosimallin 2007 uusikorista ja vanhakorista C-sarjan Mercedestä, ollaan uudemmasta korimallista valmiita maksamaan noin 3000 euroa enemmän.
– Mutta hintapyyntien pitää olla kohdallaan Mersuissakin. Meillä oli myynnissä uusikorinen, vuosimallin 2007 C-sarjan Mercedes 200 CDI Avantgarde, automaattivaihteilla ja vielä Suomi-auton historialla. Auto oli oikein nätti ja vain 160 000 kilometriä ajettu. Mutta kun hintalappu oli 17 990 euroa, auton myyntiaika meillä venähti 36 päivään.

Lännistön mukaan on vaikea kuvitella, että siinä rinnalla samanikäinen ja saman verran ajettu, mutta vanhemman korimallin C-Mersu olisi mennyt yhtään nopeammin, jos siitä olisi pyydetty 15 000 euroa.
–Alle 10 000 euron autoissa ehkä 1000-2000 euron hintaero ehkä tuntuu erilaiselta kuin viidentoistatuhannenkin euron luokassa, hän painottaa.

Mersu eroaa perusautoista siinäkin, että vanhempi korimalli saattaa halvemman hinnan ohella kiinnostaa joitakin asiakkaita senkin takia, että se vain on heidän mielestään seuraajamallia tyylikkäämpi auto.
– Näkemyksiä on onneksi yhtä paljon kuin asiakkaitakin. Ja oikeaan hintaan lähes kaikille autoille kuitenkin aina löytyy ostaja. Mutta C-Mersu on hyvä esimerkki siitä, että tänä päivänä voi melko pienellä rahalla päästä käsiksi 2000-luvun autoon, joka ajettavuudeltaan pärjää monelle uudelle ja kalliimmalle, ihan laadukkaallekin perusautolle.

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vaihtoautovertailu 5000-10 000€ – Halvat ja isot nelivetomaasturit
Pieni bensa-auto käy aina kaupaksi
Uudehkoja käytettyjä dieselfarmareita saa nyt edulliseen hintaan

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *