Koeajo käytetty Seat Toledo – Muotoilun juhlaa
Kolmannen polven Seat Toledon muotoilua voisi kutsua ”omintakeiseksi”, jos kohteliaita olla halutaan.
Tämän vuosina 2004-2009 markkinoilla olleen Toledon peräpään omituiselta näyttävällä muotoilulla tietysti haettiin isoa tavaratilaa. Ja siinähän tietysti onnistuttiin: luukku veti peräti 500 litraa. Tosin nykymittapuulla tuo litramäärä ei ole enää mikään suuri.
Keulasta Toledo muistutti tila-auto Alteaa. Sen sinjaan peräpään ulokemaisesti työntyvästä boxista tulee mieleen vaikkapa 1930-luvun lopun Chevrolet 1939 Chevrolet Master Town Sedan.
Sulavalinjainen…
Kauneus on tietysti katsojan silmässä, mutta en kyllä itse lähtisi allekirjoittamaan sellaista arvioita, että kolmannen polven Toledo olisi ollut tila-automaisuudestaan huolimatta ”sulavalinjaisen urheilullinen”. Se ei ole urheilullinen, eikä sulavalinjainen.
Tämä Toledo oli markkinoille tullessaan kutakuinkin sama auto kuin peräpään muodoiltaan neutraalimpi tila-auto Seat Altea. Käytännöllinen se tietysti voi olla.
Mutta kun se toisen polven Toledo oli omana aikanaan ihan sulavalinjainen auto, niin tulee mieleen, että mitähän siellä Walter de Silvan päässä on liikkunut, kun tähän kolmannen polven Toledoon muotoja piirrellyt? Olihan mies sentään aiemmin piirustanut hienoja Alfa Romeoitakin.
Koeajettu Toledo vielä oli kaksivärinenkin, Itä-Hakkilassa ison kaupan parkkipaikalla se herätti vähän huomiotakin.
Mutta eihän se muotoilua autoa pahenna, jos palikat muuten ovat kunnossa. Onhan tämän Toledon Toledon ja sisarmalli Altean lisäksi sama perusrakenne laajemminkin käytössä VW-konsernin autoissa: Audi A 3:ssa, Skoda Octaviassa, sekä VW Golfissa, Golf+:ssa ja Touranissa.
Järeää menoa
Dieselit ovat turboahdettuja pumppusuutinmoottoreita ja siten suoraruiskutteisia. Koeajetun auton suurempi kaksilitrainen TDI on neliventtiilirakenteinen.
Mittarilukema oli jo peräti 238 000 kilometriä. Sellainen määrä ja 10 vuoden ikä tietysti jo tuntuvat tämän luokan autossa: vanhalla diesel-Toledolla ei mennä hissutellen, vaan järeästi. Tämä Toledo on melko meluisa auto ja se tekee menosta vanhanaikaisen makuista. Eniten sitä meteliä tulee varsinkin talvikeleillä sulalla asfaltilla ajaessa renkaista.
Ehjältä auto joka tapauksessa tuntui. Ja varustelua koeajetussa yksilössä tulee mukana roppakaupalla: on ajan patinoimaa nahkasisustusta, automaattivaihteet, ajovakautusjärjestelmä, automaatti-ilmastointi, vakionopeudensäädin, sähköpeilit ja monitoimiohjauspyörä.
Kehä III:n nopeuksissa Toledo meni vakaasti suoraan eikä vaatinut ylimääräistä paimentamista. Ohjauskin on tunnokas.
Kun tämän tapaisessa paljon ajetussa Toledossa kuitenkin monia epäilyttää sen kotimaa Espanja ja luotettavuus, niin parhaita arvioitsijoita ovat ne, jotka sellaisen joskus itse hankkineet. Ja näitä kokemuksia on netti pullollaan.
Toledosta sanottua
”Lukon ja ovien tiivisteet täytyy rasvata/voidella silikonilla, jos haluaa autoon ja autosta ulos myös talvella. Turboon liittyvät heepelit, ahtopainesolenoidi, ilmamassamittari tuppaavat laukeilemaan mutta eivät ole mitään ultrakalliiita”.
RSP, 30.3.2006 (Suomi24.fi)
”Omistanut 4 eri Toledoa ja nytkin pihassa 3 kpl eipä ole valittamista autoissa, tokihan kuluvaa osaa pitää aina joskus laittaa. Ostaessa mittarissa oli 180tkm ja tällä hetkellä 450tkm”.
Tällä pääsöö, 11.2.2014 (Suomi24.fi)
Seat Toledo 2.0 TDI Sport
Vuosimalli: 2006
Mittarilukema: 238 000 km
Moottori: 2.0-litrainen turbodiesel
Teho: 140 hv
Co2: 162 g/km
Huippunopeus: 201 km/h
Kiihtyvyys (0-100): 10.0 s
Yhdistetty kulutus: 6 l/100 km
Hinta: 6 899 €
Myyjä: Autosilta, Espoo
Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa