Henri Toivosen Lancia Delta S4 näytösajossa Neste Rallin Harjun erikoiskokeella
Henri Toivosen syntymästä tulee täyteen tänä vuonna 60 vuotta ja tänään 2.5.2016 on hänen menehtymisestään Korsikalla kulunut tasan 30 vuotta.
Toivonen jäi ikuisesti elämään moottoriurheilulegendana niin Suomessa kuin ympäri maailmankin. FIA:n MM-rallin Suomen osakilpailu, Neste Ralli, juhlistaa Toivosen muistoa heinäkuun lopussa yhteistyössä hänen veljensä Harri Toivosen kanssa ”Henri Toivonen Tribute at Neste Rally Finland” -projektilla, joka kunnioittaa lahjakkaan kuljettajan muistoa arvoisissaan puitteissa.
Harri Toivonen on yhteyksiensä kautta saanut aidon, Henkan vuonna 1985 Britannian RAC-rallissa voittoon ajaman Lancia Delta S4 B-ryhmän ralliauton vierailulle Suomeen. Toivonen ajaa autolla näytösluonteisesti Neste Rallin Harjun erikoiskokeen yhteydessä sekä kisan avauspäivänä torstaina 28.7., että perjantai-iltana 29.7. Näytösajojen tarkemmasta aikataulusta tullaan tiedottamaan lähempänä tapahtumaa.
– Haluamme kunnioittaa tällä projektilla Henkan uraa yhtenä MM-rallien kirkkaimmista tähdistä ja muistuttaa mieliin myös sen tosiseikan, että hän oli Jyväskylän oma poika. Juuri siksi Jyväskylän Harju on paras mahdollinen paikka juhlistaa hänen muistoaan, kertoo Neste Ralli promoottori Jani Backman.
Henri Toivosen ura MM-ralleissa
Jyväskylän MM-ralli oli Toivoselle tärkeä kilpailu. Jyväskylän Suurajot vuonna 1975 oli ”Henkan” ensimmäinen ralli, eikä pelkästään MM-tasolla vaan kaiken kaikkiaan, sillä juuri tuolloin 19-vuotias kilpa-autoilija ennätti pääsemään eroon 80-lätkästään.
Toivonen ajoi kotikisansa kaikkiaan kymmenen kertaa; joka vuosi aina Korsikaan onnettomuuteen saakka. Ensimmäisen varsinaisen tuloksensa hän ajoi Jyväskylässä vuonna 1984 sijoittuessaan Lancia 037:lla kilpailun kolmanneksi.
Toivonen osallistui kaikkiaan 40 MM-ralliin vajaat kymmenen vuotta kestäneellä ralliurallaan, saavuttaen niistä kolme osakilpailuvoittoa. Ensimmäisen voiton hän nappasi vuonna 1980 Britannian RAC-rallissa Talbot Sunbeam Lotuksella ja samassa kisassa vielä uudestaan myöhemmin, vuonna 1985, jolloin kilpurina toimi juuri kyseinen, Harjun näytösajossa nähtävä Lancia Delta S4. Monte Carlon MM-rallin voitto oli Toivosen suuri unelma ja sen hän ehti saavuttaa vielä vuonna 1986, niin ikään Lancia Delta S4:lla.
Neljä kuukautta Monte Carlosta, 2.5.1986, Toivonen ja hänen kartanlukijansa Sergio Cresto menehtyivät onnettomuudessa Korsikan MM-rallissa. Pian onnettomuuden jälkeen MM-rallin turvallisuuskysymyksiin puututtiin FIA:n toimesta ja mm. melko vapaasti rakennetut B-ryhmän ralliautot poistuivat käytöstä, koska ne olivat kehittyneet liian turvattomiksi kuljettajilleen.
Vanhoja B-ryhmän ralliautoja näkee maailmalla näytösajoissa harvakseltaan. Viimeksi suuressa yleisötilaisuudessa Suomessa nähtiin B-ryhmän ralliauto Neste Oil Ralli Helsinki Battle –tapahtumassa 2014, kun Juha Kankkunen ajoi näytösajon omistamallaan Audi Quattro S1:llä.
”Henri Toivonen Tribute at Neste Rally Finland” –yhteistyökumppanina toimii RAY, jonka muista projektiin liittyvistä oheistapahtumista tiedotetaan myöhemmin kesän alussa.
Vastaa