Koeajo käytetty BMW 118d – Hiukan uutuutta jyrisevämpi
Lähes 10-vuotias BMW 118 d 2-litraisena perusdieselinä ja pelkkänä takavetona on himpun jyrisevämpi ja levottomampi kuin uusi nelivetoinen xDrive. Mutta peruspalikat siinäkin ovat yhä kohdallaan.
Nämä parivertailut vanhan ja uuden mallin välillä ovat aina mielenkiintoisia. Mutta niitä ei kai pitäisi tehdä koskaan ihan peräkanaa. Siinä välissä pitäisi saada ajella omalla 10-vuotiaalla 1.6-litraisella bensa-Avensiksella, että ymmärtäisi samanikäisen Bemarin arvon. Onhan se mielenkiintoista verrata samasta automallista ihkatuoretta ja vanhempaa versiota.
Mutta oikeutta tekee vanhalle 1-sarjankin Bemarille verrata sitä muihin samanikäisiin ja samanhintaisiin autoihin. Nimittäin kun joskus syksyllä ajoimme tällaisen tällaisen samanlaisen, mutta kaksi vuotta iäkkäämän ja 350 000 kilometriä ajetun 118 d:n, suorastaan hihkuin päätoimittajalle, kuinka hyvä ajettava se oli edelleen, ja vieläpä alle 6000 euron hintaan.
No, nyt koeajettu 2007 oli vain 128 000 km ajettu ja hintakin oli lähes 15 000 euroa.
Mutta kuntopa olikin viimeisen päälle. Auto on tuotu Suomeen Virosta, mutta lahden takanakin huoltokirja on täytetty pedantisti ja huollot hoidettu ajallaan. Tämäkin Bemari oli automaattilaatikolla, tosin pykäliä oli ”vain” kuusi.
Onhan se selvä, että kun hyppää ihan uuden ja paljon varustellumman automaattiversion puikoista lähes 10 vuotta vanhaan edeltäjään, erot huomaa selvästi: moottori käy jyrisevämmin ja 143-hevosvoimainen 2-litrainen diesel ei pärjää niin ikään 2-litraiselle, mutta 190-hevosvoimaiselle uutukaiselle.
Mutta kun mietitään tätä pikku-Bemaria oman aikansa autona, niin edelleen se oikea ajajan auto. Lähes 10-vuotiaaksi autoksi se on yhä hiljainen taajama-ajossa, ajettavuus ja kaarreominaisuudet pesevät edelleen monet tämän päivän hyvätkin perusautot. Takaveto tekee siitä xDrivea urheilullisemman, myös hitusen levottomamman ajettavan.
Mutta mutkateillä sitä on jopa hauskempi ajaa kuin uutuutta, jonka käytös on järkevämpää, mutta samalla ehkä hiukan tylsempää. Päällimmäinen tunne on kiinteä ajotuntuma, mutta jonkun verran jousitus jysäyttelee epätasaisilla teillä, siitäkin huomaa eron uuteen.
Saksalaisen laadun leimahan ei poistu vanhastakaan BMW:stä. Kojelauta eikä mikään muukaan resonoi tai helise. Vaikka design on uutukaiseen verrattuna askeettinen, niin kaikessa karuudessaan se on yhä tyylikäs.
Maalipinta on yhä hyvässä kunnossa. Myös matkustamo on siisti.. Uskoisin, että tästä 128 000 kilometriä ajetusta 118 d:sta saa varsinkin joku nuorempi sälli vielä pitkäksi aikaa hyvän ajopelin.
BMW 118 d A
Vuosimalli: 2007
Mittarilukema: 128 000 km
Moottori: 1995 cm3
Tehot: 143 hv
Huippunopeus: 201 km/h
Kiihtyvyys (0-100): 9 s.
Yhdistetty kulutus: 4.5 l/100 km
Co2: 119 g/km
Hinta: 14 800 €
Myyjä: Autokeskus, Konala
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa