Koeajo käytetty Dacia Duster – Koirat haukkuu ja Duster kulkee
Dacia Duster ei totisesti ole trendipellejen suosikki, sitä kutsutaan tämän päivän Lada Nivaksi. Kaasujalka testasi, miten Duster pelittää 150 000 kilometriä ajettuna.
Koeajossa käytetty Dacia Duster. Mitenkäs se mainos meneekään? Jotenkin niin, että ”Mikä on auto, joka ei ole premiummerkki, ei statussymboli, eikä kaunis mainos, ei kaunista näyttelijää, eikä katteettomia lupauksia? Se on rehellinen järkimaasturi Dacia Duster.”
Duster ei tosiaan ulkonäöllä koreile, eikä sitä nousukas rääpälekään osta. Ulkonäön puolesta se on helppo tuomita tämän päivän Lada Nivaksi, siis ammoisten aikojen Ladan maasturimalliksi. Valmistusmaansa Romanian ja valmistajansa Renaultin mukaisesti sitä ilkutaan myös “Romanian Relluksi”, koska tekniikkahan on peräisin ranskalaiselta Renaultilta.
Heinäkuusta 2010 lähtien malli onkin ollut myynnissä Renault-nimisenä Ukrainassa, Lähi-idässä sekä joissain Afrikan maissa.
Ei vasempaan, ei oikeaan
Kaasujalka päätti ottaa koeajoon 150 000 kilometriä ajetun diesel-Dusterin. Outoja systeemejähän siinä kojelaudan karun ja pelkistetyn designin keskellä oli kieltämättä. Hämmennyin, kun pistin vilkun vasemmalle, mutta merkkivalo vilkutti samanaikaisesti molempiin suuntiin.
– Älä huoli, kyllä se näyttää vasemmalle. Tässä vaan ei merkkivalo erikseen kerro, vilkuttaako se oikealle, päätoimittaja vieressä hekotti.
Lämmityslaitteessakin oli useita pykäliä, mutta käytännössä se puhalsi joko jumalattoman kovaa tai ei juuri ollenkaan. No, puhaltimen moottori taitaa olla elinkaarensa päässä. Onneksi semmoinen ei paljoa maksa.
Mutta siihen ne ilkkumiset sitten vähän jäivätkin. Vaikka Duster epäilemättä ulkoisesti tsäbädäbädää-kundeille onkin varmaan vitsi, niin yhdessä asiassa ainakin se eroaa ammoisesta Lada Nivasta.
Nimittäin Duster on ihan kelvollinen ajettava. Kun aikoinaan sain muutaman kerran ajaa Ladalla, niin nehän olivat aikamoisia raastinrautoja.
Duster kulkee 150 000 kilometriä ajettunakin vakaasti ja dieselmoottori käy ihan yhtä miellyttävästi ja tärinättömästi kuin saman verran ajetussa Qashqaissa tai jossakin Renaultinkin vastaavankokoisessa mallissa. Ja ainakin alkuunhan Dusterin moottorit tekikin Renault, joka tunnetaan kestävistä dieseleistään.
Tosin, kyllähän Duster liikennevaloista lähdettäessä huutaa kierroksia.
Itsetunto kuntoon ja menoksi
Korkeana autona Duster on kovemmissa nopeuksissa herkkä sivutuulelle ja pikkuisen se kehä III:n urissa tuppasi vaeltamaan. Mutta Hurmalainen kun arvostaa erityisesti auton äänettömyyttä, niin Dusterille tällaiset pikkujutut antaa anteeksi.
Tai sanotaan nyt niin, että eihän Dusterilla sukkasillaan mennä, mutta oletuksena oli melkoinen mölypesä, niin tasaisesti käyvä diesel näinkin paljon ajetussa halvassa autossa oli myönteinen yllätys.
Dusterhan perustuu Nissanin suunnittelemalle B-pohjalevylle, jota käyttävät mm. Renault Clio II – IV, Nissan Micra ja Nissan Juke. Dacian käyttämä versio on vielä jatkojalostettu versio.
12 499 euron hintalappu 150 000 kilometriä ajetusta ja viisi vuotta vanhasta Dusterista ei sittenkään tunnu ihan pahalta, vaikka se alkuun siltä vaikuttikin. Tuleehan vaihtoauton mukana aina varusteita, jotka uudessa autossa laitetaan perushinnan päälle. Uuden dCi 110 S&S 4×4 Laureaten lähtöhinta on kuitenkin lähes puolet enemmän, 22 399 euroa.
Duster-mies on todellinen oman tiensä kulkija ja itsetunto kestää Bilteman 60 euron metsästystakin, kun Audi Q5 –mies hakee oman Fjällräven-metsästystakkinsa 400 eurolla vaikkapa Partioaitasta.
Käytetty Dacia Duster 1.5 dCi 4WD Laureate
Vuosimalli: 2011
Mittarilukema: 149 000 km
Käyttövoima: diesel
Teho: 110 hv
Vääntö: 240 Nm/1750 r/min
Huippunopeus: 160 km/h
Kiihtyvyys (0-100): 12.2 s
Yhdistetty kulutus: 5.6 l/100 km
Päästöt: 145 g/km
Myyjä: Autosilta, Espoo
Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa