Koeajo Hyundai Tucson – Tästä tuli komea
Eipä olisi joskus 1990-luvun alussa ensimmäistä kertaa Hyundai Elantra –taksin kyytiin istuessa käynyt edes mielessä, että jonain päivänä tällä merkillä on audimaisen komea ja mukava iso maasturi.
Koeajossa Hyundai Tucson. Mutta niin se vain maailma muuttuu. Viime keväänä ajoin eräänlaisessa hupimielessä iäkkään, 2000-luvun puolivälin Tucsonin. Se oli omassa sarjassaan ihan mukiinmenevä ja olihan Hyundai Tucson 2000-luvun jälkipuoliskolla korottanut profiiliaan jo autoistamalla viimeisimpien Wallander-rikoselokuvien nuoret poliisit.
Mutta edes tämän nykyisen Tucsonin edeltäjää, ix35 –mallia en voi millään kehua komeaksi, vaikka sillekin yritettiin hankkia nostetta tekemällä yhteistyötä Suomen palloliiton kanssa ja pistämällä erilaisia Hyundai-autoja futismaajoukkueen pääluotsi Mixu Paatelaiselle.
Youtubesta löytyvässä videossa Mixu huristaa ix35:llä ja omassa käytössä Mixulla oli pestin aikana Hyundai Genesis Coupé. Tosin Mixu kertoi ajelevansa Skotlannissa Bemarilla.
Ainakin lähellä premiumia
Mixu kehuu Hyundaita ja vertaa sitä jalkapalloon. “Kun sopimus on kirjoitettu sillä tavalla, että kaikki pelaa samalla kokoonpanolla 5 vuotta, ei ole pelkoa, että pakki lakkaa pelaamasta kesken sopimuskauden”.
No, Mixu sai kenkää ja taitaa nyt ajella Bemarilla.
Mutta uuden Tucsonin luulisi kelpaavan pääluotsille myös silloin, kun sillä ajaminen ei ole enää velvoite sponsorin taholta.
Nimittäin onpahan hyvännäköinen ja samalla myös mukava peli. Uusi Tucson on jo suoraan sanottuna komea auto. Sitä katsellessa tulee väkisinkin mietittyä, mistä syntyy premium? Onko se vain jokin sopimus, joka syntyy alitajuisesti?
Uuden Hyundai Tucsonin muodoistahan vastaa yksi nykyajan autodesignin harvoista guruista, tohtori Peter Schreyer. Hänen kynästään on aiemmin lähtenyt myös mm. Audi TT ja Volkswagen New Beetle.
Maski on mahtipontinen. Kattolinja laskee muodikkaasti ja edeltäjän pyöreys on vaihtunut särmäkkyyteen, pituutta ja leveyttä on tullut roimasti lisää. Siksi Tucsonissa istutaan väljästi niin edessä kuin takanakin, ja tavaratilakin vetää kunnolla.
Liian keveä ohjaus
Koeajossa oli hyvin vääntävä 1.6-litrainen bensaturbo. Hevosvoimia on otettu irti 177 ja vääntöä löytyy kviasti. Seitsenpykäläinen kaksoiskytkinautomaatti toimii bensamyllyn kanssa saumattomasti yhteen. Myös nelivetojärjestelmä riittänee ainakin talvisille mökkiteille. Lähtökohtaisesti Tucson etuvetoinen, elektroniikka ohjaa takapäätä mukaan tarpeen tullen. Tarvitessa voi myös lukita nelivedon päälle.
Alusta on samanaikaisesti napakka ja mukava. Ehkä Tucson on pikkuisen steriili ja ohjauskin on himpun liian keveä. Kaupunkiajossa sitä tietysti kiittelee, mutta pidemmän päälle tuntuma voisi olla jämäkämpi.
Itse en koskaan ole ajanut ix35:lla, mutta moni kollega on kehunut, että pienistä puutteista huolimatta Tucson on parantanut tässäkin suhteessa kuitenkin otettaan selvästi.
Leppoisaa matkantekoa
Ja jos vaivaakin ohjausta lievä ylikeveys, niin vastaavasti taas tien pomput ja iskut se ottaa vastaan moitteettomasti. Se tekee etenemisestä mukavaa ja leppoisaa.
Sisällä vaikutelma on laadukas, viimeistelyssä Tucson pistää kampoihin monelle kalliimman luokan kilpailijalle. Niin kuljettajan kuin matkustajienkin ergonomiset ratkaisut on sisustuksessa otettu huomioon.
Sisustan viimeistely ei häviä kalliimmille kilpailijoille pätkääkään. Sähkö- ja muita herkkuja riittää, hinta-laatusuhde on hyvä. Tietenkin koeajoauton kokonaishinta varusteineen, 47 000 euroa on paljon rahaa. Ilman lisävarusteita hinta jäisi 10 euroa vaille 44 000 euroon.
Mutta uskoisin, että samat härpäkkeet heitettyinä saksalaisten saman kokoluokan kilpailijoihin nostaisivat hinnan pilviin. Täytyy muistaa, että esimerkiksi jo pelkkä Audi Q5:n lähtöhinta on himpun vajaa 55 000 euroa ja ja BMW X3:n reilu 1000 euroa enemmän.
Tucsonissa esimerkiksi lämmitettävä ohjauspyörä ja takapenkki kuuluvat hintaan jo toiseksi halvimmasta perusversioista alkaen. Paitsi, että varusteita on paljon, ne ovat myös laadukkaita. Isossa maasturissa osaa arvostaa esimerkiksi isoruutuista peruutuskameraa.
Kävimme Tucsonilla Tampereella päiväreissulla. Oikeasti kun mietin, niin ohjauksen lievästä ylikeveydestä napiseminkin tuntuu aika turhalta. Vähän siltä, että pakkohan sitä on yrittää olla kriittinen, kun on kirjoittelijaksi joskus ryhtynyt. Mukava ja äänetön peli, enkä oikein löydä hirveän hyvää järkisyytä, miksi pääasiassa hyvillä teillä ja kaupungissa ajavan pitäisi maksaa autosta enemmän.
Hyundai Tucson 4WD 1.6 T-GDI 7DCT Style
Hinta ilman lisävarusteita: 43 990 €
Hinta lisävarusteineen: 47 871 €
Moottori: R4, 1 591 cm³, turbo
Teho: 177 hv
Vääntö: 265 Nm
Kiihtyvyys 0–100 km/h: 9,1 s
Huippunopeus: 201 km/h
Yhdistetty kulutus: 7,6 l/100 km
CO2: 177 g/km
Tavaratila 513-1 503
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa