Kaasujalka

Koeajo BMW i8 – Päät kääntyy

Julkaissut:

|

10.1.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo BMW i8 – Päät kääntyy

BMW i8

BMW i8 kerää hurjasti huomiota ja katseita missä ikinä tällä liikkuukaan.

BMW i8BMW i8BMW i8Lokinsiipiovilla varustettu BMW i8 on niin tyrmäävä ilmestys, että en ole vastaavaan ennen törmännyt. Mikään muu auto ei ole koskaan saanut tämmöistä huomiota. Ihmiset pysähtyvät nähdessään tämän, jalankulkijat ottavat BMW i8kuvia ja videoita. Alkoi jo välillä tuntumaan ärsyttävältä.

Huomionkerääjä esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 2011 Frankfurtin autonäyttelyssä. On todella hienoa, että muodot on säilytetty ihan tuotantomalliin asti. Ulkoiset muodot hätkähdyttävät, etenkin lokinsiipiovet. Ovet tarvitsevat leveyssuunnassa tilaa vain 55 senttiä eli voi jättää paljon kapeampaan rakoon kuin esimerkiksi iso-ovisen coupen.

Tuttu ohjaamo

Ohjaamossa tunnelma on likipitäen sama kuin missä tahansa Bemarissa ja senpä vuoksi tulee vähän hassu fiilis. Karkeasti sanottuna ulkoa auto näyttää hätkähdyttävältä katseenkerääjältä ja sisällä istuessa tuntuu 1-sarjalaiselta.

Kuljettajan paikka on kaikkien Bemarin mallien vahvuus ja niin se on tavallaan myös tässäkin. Paitsi, että istuimet eivät tunnu hyviltä. Painonsäästämisen vuoksi ne ovat todella ohuet ja kovat.

 

LUE MYÖS BMW I8 ROADSTERIN KOEAJO

 

Kun auto näyttää superautolta täytyy muistaa, että käytännöllisyys ei kuulu tähän autoon. Esimerkkeinä mainittakoon se, että ohjaamossa ei ole juurikaan tilaa tavaroille. Ovitaskuja ei ole, eikä pikkutavaroille tarkoitetut lokerot ole kovin käytännöllisiä. Lisäksi tavaratila on tarkoitettu vain lentokoneen käsimatkatavaroille ja luottokorteille.

Sileällä tiellä tämä on todella maukas ajettava, mutta epätasaisella ja kuoppaisella moottoritiellä aika epämukava ja nyökkivä. Valitettavasti näitä jälkeen mainittuja teitä on maassamme paljon.

I8 on nelivetoinen ja turboahdetun bensamoottorin voima siirtyy takarenkaisiin. Eturenkaiden vetoa hoitelee sähkömoottori.
Kyseessä on siis ladattava hybridi, jonka toimintasäde pelkällä sähköllä on 37 kilometrin verran. Sähköllä ajettaessa huippuvauhti on 120 kilometriä tunnissa. Akkujen lataus 80-prosenttiseen lataustasoon kestää  normaalista pistorasiasta pari tuntia. Akut latautuvat myös ajettaessa moottorijarrutuksen ja jarrutusenergian talteenoton ansiosta.

Koeajomme keskikulutus oli 4,8 litraa, joka ei ole paljoa suhteutettuna suorituskykyyn, mutta paljon valmistajan ilmoittamaan. Jatkuvassa arkikäytössä kulutus varmasti laskisi, jos suunnittelee tarkemmin ajomatkat ja latauspisteet.

BMW i8
Hinta 165 000€
bensiinimoottori
Iskutilavuus  1499cm3
Teho 231hv / 5800 kierr/min
Vääntö 320 Nm / 3700 kierr/min
Sähkömoottori
Teho 131 hv (96kW)
Vääntö 250Nm
Paino 1485kg
Kiihtyvyys 0-100km/h 4,4 sekuntia
Huippunopeus 250km/h / 120km/h
Kulutus (valm.ilm) 2,1 litraa
Koeajon kulutus 4,8 litraa

Plussat
Ulkonäkö
Alhainen kulutus

Miinukset
Hinta
Istuimet

Jälkimaku
BMW i8 on hätkähdyttävä erikoisuus. Auto on nopea ajaa mutkateillä, mutta se superautolle kuuluva raju suorituskyky puuttuu. Auton puutteet ja viat luovat i8:lle särmää. Tulee varmasti olemaan keräilijöiden kiinnostuksen kohteena, mutta ajoltaan ei herätä suurta paloa omistaa tätä.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *