Koeajo käytetty Mazda 6 – Käytettynä varma peruspeli
Vuonna 2008 esitelty toisen polven Mazda6 ei ehkä lunastanut kaikkia sille asetettuja odotuksia, mutta tarjoaa yhä käytettynä paljon tilaa ja kelpo ajettavuutta kohtuuhintaan.
Ensimmäisen polven Mazda 6 oli markkinoille tullessaan kiitelty testi- ja vertailumenestys. Menestystä varjostivat kuitenkin ruosteongelmat. Ne saatiin pois päiväjärjestyksestä, mutta vuonna 2008 esitelty toisen polven Mazda6 tuli markkinoille kovassa paineessa: siitä ei tullutkaan edeltäjänsä kaltaista hittiä.
Ulkonäöltään toisen polven Mazda 6 on jyhkeä ja edeltäjäänsä pulskempi, muotoilun ansioista se näytti aikoinaan kokoluokkansa isoimmalta autolta.
Uuden Mazda6:n modernin ja sporttisen muotoilun myötä aika näyttää jo selkeästi ajaneen tämän toisen polven Mazda6:n ohi. Myös ohjaamo on mahtipontisuudessaan menneestä maailmasta, olo on kuin kassakaapissa istuisi. Tosin se on hallintalaitteiden puolesta edelleen myös selkeä ja toimiva.
Kuin kassakaapissa
Tiellä vain 61 000 kilometriä ajettu käytetty Mazda 6 2-litraisella bensamoottorilla on ehjän ja ryhdikkään oloinen peli. Se tuntuu yllättäen myös näppärältä käsiteltävältä. Jousitus on edelleen napakka, eikä mistään kantaudu sisälle ylimääräisiä kolinoita.
Rengasäänet tulevat karkeammilla tienpinnoille esille, mutta kyyti on vakaata. Perusajossa hyvillä tienpinnoilla iso auto on myös mukavan meluton.
Toisen polven käytetty Mazda 6 ei tarjoa samaa ajonautintoa kuin samanikäinen Mondeo tai Passat, mutta on kuitenkin ohjattavuudeltaan ja ajettavuudeltaan kuitenkin ihan hyvää keskitasoa.
Jos perheellä on vaikka perintömökki mutkaisten sorateiden takana Keski-Suomessa tai Etelä-Savossa, on iso auto kaarteissa tarkka ohjattava. Vaikka sähköinen ohjaustehostin syökin tuntumaa tiehen, menee käytetty toisen polven Kuutonen ihan riittävän vakaasti autoiluun vähemmän intohimolla suhtautuvan perusperheellisen tarpeisiin.
Tilaa riittää takapenkkiläisille kuin taksissa. Plussaa on paitsi huippusiisti kunto niin sisältä kuin ulkoakin, myös auton säännöllinen käyttäminen merkkihuollossa. Sähköisen huoltokirjan viimeisin leima on annettu, kun mittarilukema on ollut 50 190 kilometriä.
Mazda 6, vm. 2011
Mittarilukema: 61 000 km
Moottori: 1999 cm3, vapaastri hengittävä bensiinimoottori
Vaihteisto: 6-lovinen manuaali
Teho: 155 hv
Huippunopeus: 217 km /h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9,9 s
Mitat: akseliväli 2725 mm, pituus 4755 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1440 mm
Hinta: 18 900 €
Myyjä: Toyota Airport, Vantaa
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa