Koeajo käytetty Hyundai i20 – Mainio kakkosauto
Ensimmäisen polven Hyundai i20 esiteltiin vuonna 2008 Hyundai Getzin seuraajaksi. Vaikka uusi i20 merkitseekin isoa harppausta, keräsi edeltäjäkin aikoinaan kehuja.
Getziin verrattuna edellisen polven i20 oli kasvanut pituutta 11,5 senttiä ja leveyttä 3,5 senttiä. Akselivälikin oli kasvanut 7 senttiä.
”Kasvu on tuonut mukanaan väljemmät matkustustilat, hiljaisemman korin ja suuremman tavaratilan”, kehui Helsingin Sanomat helmikuussa 2009.
Samassa arvioissa Hesari kertoi i20:n jättäneen koeajolenkillä miellyttävän tunteen: pidentynyt akseliväli teki autosta vakaan ja i20 sai kehuja myös hiljaisuudesta.
Oiva kakkosauto
Ei ole ihan reilua lähteä vertailemaan uudistunutta ja vanhaa i20:ä. Kun hyppää uuden penkiltä huippuhyvin pidettyynkin ja vähän ajettuun edeltäjämalliin, ero kuuluu korvissa rouheampina rengasääninä ja sisustus tuntuu selkeästi peltisemmältä, myös moottorin äänet tulevat karheampina sisään.
Olen usein taivastellut näitä parivertailuja tehdessäni, kuinka premiumluokassa vanhojenkin mallien kyyti toisinaan mennen tullen kestää vertailun uutuuksiin. Mutta pitää muistaa, että aina kun valmistaja tekee kallista lippulaivaa, ei haeta ihan samalla tavalla kustannustehokkuutta kuin halvemmissa malleissa.
Tämä vertailu täytyy siihen, että koeajettu käytetty Hyundai i20 1.4i Comfort vuosimallia 2010 oli ajettu vain 65 000, auto oli kunnoltaan huippusiisti ja huollotkin oli tehty viimeisen päälle. Jos vertailu pitää jotenkin tiivistää, niin uusi Hyundai kelpaa hieman enemmänkin vaativalle ykkösautoksi pidempäänkin matka-ajoon.
Mutta 7900 euron hinnalla koeajettu käytetty vaihtoehto on taatusti luotettava ja oiva pikkuauto kauppakassiksi taajama-ajoon.
Hyundai i20 1.4i Comfort, vm. 2010
· Mittarilukema: 61 000 km
· Moottoritilavuus 1,4 l
· Vetotapa Etuveto
· Ovet: 5
· Kiihtyvyys(0-100km/h) 11,6 s
· Huippunopeus(km/h) 180
· Teho: 99 hv
· Polttoaine Bensiini
· Vaihteet: 5-lovinen manuaali
· EU-Kulutus yhdistetty 5,6 l/100km
· Päästöt CO2 133 g/km
· Hinta: 7900 €
· Myyjä: Yr-Auto
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa